Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken modell är vindtunneln?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 15:28

undrar vilken modell/modeller som fick det ocharmiga namnet vindtunnel och finns dessa även till försäljning idagsläge - nej, jag vill inte ha en, är snarare livrädd för att införskaffa en av misstag...

från en som vill köpa en prisvärd ny mac (dock med begränsad budget)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-07 16:29

Det var väl de första MDD som släpptes med plats för två interna CD-enheter.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 17:09

tackar...så de PM G4:or som sälj idag - 1.25 och uppåt är lite tystare alltså?

  • Medlem
  • 2004-01-07 17:26

ja, de nya är tystare. fick nya fläktar av apple (betalade endast för frakten) och efter att jag bytt dom är den knäpptyst, tystare än nya G5 tex.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 09:12

tack...känns lite tryggare, läste en artikel i macworld om olika "bullernivåer" och en PM kom upp i hela 65 db vilket var lika mycket som en hårtork på full fräs...låter ju inte lockande

Men tystare än G5:an låter betryggande
tack ska ni ha

Citat:

Skrevs ursprungligen av givmild
tack...känns lite tryggare, läste en artikel i macworld om olika "bullernivåer" och en PM kom upp i hela 65 db vilket var lika mycket som en hårtork på full fräs...låter ju inte lockande

Men tystare än G5:an låter betryggande
tack ska ni ha

Jag hade gamla modellen ett tag men jag stod inte ut med den. Det gick inte att ha den på medan man kollade på tv och det gick heller inte at ha den på under natten för att ladda ner nåt t ex för den hördes ut till sovrummet.

Jag måste dock påpeka att jag inte upplever modellerna med nya fläktar som tystare än G5an. Det är ingen stor skillnad men nog tusan är G5an tystare. Den reglerar ju dessutom hur mycket den fläktar och låter så sitter man bara och surfar så går fläktarna inte så mycket. Fast jag tycker ändå G5an låter för mycket för min smak. Den enda dator jag gillar är egentligen Cuben som ju var knäpptyst. Tyvärr finns ju inte den nå mer...... *snyft*

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-08 10:12

Min gamla Sawtooth med utbytta fläktar är också knäpptyst. Papst-fläkt med max 12 db.

Har en Dual 1.25 inköpt våren 2003 och den låter betydligt mer än en B&W G3 eller en G4/400. Denna dual omfattas inte av avtalet med ersättning av nätaggregaten. Hur som helst verkar huvudkällan till det irriterade ljudet vara chassi/CPU fläkten en Delta 120 mm som ger 45 dB-A. Jag skall bygga en CPU huv för att bli av med oljudet. Hittade en CPU huv här på jobbet men den var ca 10mm för smal för datorn och det är ett helsike att komma åt att ta av de buktiga plastsidorna på datorn:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av DrBoar
Har en Dual 1.25 inköpt våren 2003 och den låter betydligt mer än en B&W G3 eller en G4/400. Denna dual omfattas inte av avtalet med ersättning av nätaggregaten.

Nej för den hade väl redan nya nätagget, fläktarna osv vid leverans?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 13:20

Ersättningsfläktarna till dessa modeller var väl Papst-fläktar om jag inte missminner? Monterades de från fabrik i de sista modellerna tro?

Om så var fallet känns det lite märkligt att Apple inte fortsatte med dessa fläktar i G5:orna. Min maskin är inne på service där 3 fläktar skall bytas ut pga. missljud. Kvaliten på dessa fläktar tycks inte vara den bästa tyvärr. Förhoppningsvis har väl Apple bytt fläktleverantör till G5:orna efter att min maskin tillverkades.

Jag skulle vilja köpa ny fläkt till min G4 (den som är mörkgrå/blå) eftersom den har börjat låta obehagligt högt. Vart kan man göra det och vad kostar det?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-11 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av andreasd
Jag skulle vilja köpa ny fläkt till min G4 (den som är mörkgrå/blå) eftersom den har börjat låta obehagligt högt. Vart kan man göra det och vad kostar det?

En bra ställe för att hitta "tysta delar" är www.gtek.se (där köper alla peze-nördar sina grejer). Vet inte riktigt vilken fläkt du menar, men en ny hyfsat tyst fläkt går väl på typ 150:- kanske.

jag gillar min lövblåsare lite grann... charmigt med brummandet

Citat:

där köper alla peze-nördar sina grejer

Det var väl att ta i över hövan...Jag har köpt fläktar härifrån och en del annat med: http://www.kylning.com/

Ok, najs och tack!

Den dual 1.25 jag har har Delta någonting1212SHE specad för 45dBA ett envetet surrande som gör att jag kommer att bygga in hela rasket i en plywoodlåda. Hade det varit min privata maskin hade jag bytt ut fläkten. Hemma har jag en gammal G4/400 den funderar jag på att börja riva i. Ett första steg vore att ha gummipackningar för att dämpa diverse vibrationer. G4/400 har dessutom luftströmmer lite hipp som happ

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av DrBoar
Den dual 1.25 jag har har Delta någonting1212SHE specad för 45dBA ett envetet surrande som gör att jag kommer att bygga in hela rasket i en plywoodlåda. Hade det varit min privata maskin hade jag bytt ut fläkten. Hemma har jag en gammal G4/400 den funderar jag på att börja riva i. Ett första steg vore att ha gummipackningar för att dämpa diverse vibrationer. G4/400 har dessutom luftströmmer lite hipp som happ

Luftströmmar lite hipp som happ? Ja, den har ju en öppen kylningskonstruktion där den tar in luft i nederkant av den vänstra sidopanelen, blåser den mot CPU-kylaren, därefter cirkulerar luften vidare i chassit och evakueras via nätagregatets 60mm fläkt. En öppen kylkonstruktion helt enkelt, tacka fan för att det cirkulerar.

Hipp som happ kanske är lite olyckligt formulerat. Låt mig kalla det "mindre strukturerat".
Dual boxen har ju en tydlig struktur. luftintag i nedre framkant via de fyra runda hålen och en slits i nedre framkant. Utblås via bakstycket via CPU och powersupply fläktarna. Enda "bakvattnet" är PCI slottarna där det blir påtagligt varmt. Här kan en PCI slot fläkt göra påtaglig nytta.
Men luftströmmarna är påtagligt styrda framåt-bakåt och effekten av bafflar eller olika komponenter verkar ganska förutsägbart.

G5orna med sina klimatzoner är ännu mer strukturerade.

G4/400 generationen har ju ingen sådan framifrån bakåt riktning som dessa så effekten placeringen av HDs eller PCI kort etc blir svårtolkad.

Visst finns det tysta Pabst fläktar men deras 120mm har en tredjedel av luftfödet av den Delta som sitter i dual 1.25 så en sådan rigg behöver kompletteras med andra fläktar. Det hela beror ju på hur het CPU man har samt hur mycket kort och diskar man knökat in. Men min gamla Sawtooth skall jag ge mig på när jag har tid för att få tystare:D

Har ni några tips på PCI-fläktar som är billiga, "Mac-vänliga" (alla kanske är det?) & framförallt tysta? Jag har letat lite på Macoteket utan att hitta något. Tänkte sätta i en sådan i min MDD. Den en del varm hårdvara i sig, och man vill ju inte råka ta livet av sitt PCI-kort..

Köpte en "SB-A" PCI kylare från lokal PC handlare specad flr 2400rpm imponerade 42 CFM och 26dbA. Jag lödde på ett 47 Ohms motstånd på sladden och nu låter den betydligt mindre samtidigt som den pumpar ut luft ganska skapligt.

www.overclocker.se säljer en Swiftech rheostat så at man kan reglera steglöst och slipper att löda.

1
Bevaka tråden