Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte fjärransluta till XP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 15:38

Har nu suttit ett antal timmar med detta strul. Har en PC med XP som jag vill kunna komma åt från min bärbara Mac med 10.3 Pezen är bakom en router, har satt den som DMZ-server. Borde gå förbi portinställningarna då? jag har delat ut det som ska delas ut på PC'n. Tilläggas bör att jag kan ansluta till PC'n när jag är inom det lokala nätverket men alltså inte externt från nätet. Jag har försökt med telnet, ssh o ftp utan att lyckas. Kör man ssh får man veta att "port 22: Connection refused" Någon här som har lite tips på hur jag ska göra?
/ Tackar ödmjukast på förhand P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 09:58

Finns det ingen här som kan ge mig lite vägledning? Ingen som ansluter till xp över nätet?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 11:22

Hej,

Jag hade samma problem, men jag fick det att funka efter mkt strul

Sitter på jobbet nu med min Pc men jag har för mig att jag öppnade en ny internetanslutning och sedan körde en remote desktop.

Jag skall kolla ikväll när jag kommer hem.

Återkommer i ärendet

//Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 11:30

Det låter spännade! Tittar in lite senare./ P

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 20:21

Jag fick ingen ordning på det här med skärmdumpar, är det någon som kan tala om hur man gör för att lägga in det i forumet?

Nog om det, du kan ladda ner remote deskotp här

Sen öppnar du internetanslutning och väljer starta annan VPN anslutning tror jag det var, anger där adresser mm. Sen när du ser att den är uppkopplad. Startar du Remote desktop och anger där vad datorn heter.

Sen kan du justera färger m.m. Det har fungerat kanon för mig som kör mac hemma och pc på jobbet, nu behöver man inte släppa hem åbäket jämt och ständigt.

Skall försöka lära mig det där med skärmdumpar så jag kan visa det lite tydligare.

//Magnus

Har du gjort någon port forward i din router?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Har du gjort någon port forward i din router?

?

Vad betyder det?

//Magnus

Det finns många trådar här på 99mac om det. Använd sökfunktionen och du hittar mycket godis.

Det hela går ut på att slussa vidare kommunikation av en viss typ (på en viss port) som kommer till routern till en speciell maskin på det interna nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 10:24

Ok, nu har jag testat KDX (finns en tråd om det här i forumet). Fungerar mkt bra! Jag tror dock att det kostar pengar efter en månad. Gratis är ju alltid gott men jag kan klart betala 30$ för ett program som funkar. Ska givetvis testa Remote Desktop också. Det funkade bättre att koppla upp sig när jag stängde av dmz och gjorde korrekta port forward ist. Fjärrstyrde med Telnet på kul och det gick även det finfint. Tack för råden! /P

1
Bevaka tråden