Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till Bluetooth senare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det verkligen helt omöjligt att lägga till bluetooth till iBooken senare? Har kollat i servicemanualen och det verkar inte så svårt. Kan man få tag på en BT-modul någonstans, eller?

Jonathan, som ångrar att han inte beställde iBook med BT.

Köp en d-link USB Bluetooth adapter. Den finns på Macoteket och kostar ca 400 kr.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-22 08:30

Helt rätt. Funkar klockrent.
Bara att plugga in i ledig USB-port.

/Bauer

Jo visst. Men jag menar internt... USB-adapter är andrahandsvalet...

J.

Köp en USB adapter och plocka isär den och löd fast den om det nu INTE är så svårt.

Jag menar apples bt-grej.
Tror inte alls att det är särskildt lätt att ha isär en usb-adapter och pilla in den i ib'n.

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Tror inte alls att det är särskildt lätt att ha isär en usb-adapter och pilla in den i ib'n.

Jodå! Ta en titt här och se hur några galna italienare petade in en BT-adapter i en TiBook. Skyll inte på mig bara när garantin ryker all världens väg...

Jag har faktiskt seriöst övervägt att göra en liknande operation själv, men min tanke var att använda det oändliga utrymme som PC-cardplatsen erbjuder...

/Göran

Jag har för mig att det inte är så alls. Det interna Bluetooth tillägget är bara vid köp vad jag har hört. Så är det i alla fall för G5:an (då dock inte Intern utan i form av antenn i det fallet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-09 18:59

Jag skulle också vilja plocka isär min BT och lägga den internt, jag använder den hela tiden och stör mig lite på att plugga in usb-pluggen hela tiden. Det vore kanske en dum idé att montera/löda i så dyra apparater dock... Skall leta runt lite och se om jag hittar någon info om detta högst intressanta ämne!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:03

Glöm det där med att addera en Bluetooth-adapter internt i en Powerbook/iBook i efterhand. Dotterkortet kostar 1.600 - 2.000:- + moms som reservdel och därtill arbete att montera den. Cirka 2- 2,5 timmar på en PBG4 12". man får i princip riva hela burken. 25 delar skall plockas ur innan man kommer åt den j-veln..

I en G5:a är det betydligt enklare, men tänk att garantin ryker (det är ingen "user installable part") och att det fortfarande kostar 1.600:- + moms.

Tråkigt men sant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 00:51

Grymma italienare måste jag säga, men jag hade på känn att räckvidden skulle minska en aning, lite tråkigt eftersom jag använder Salling Clicker och datorn som mediabox rätt ofta... Några egna script och man kan välja film via telefonen utan att resa sig från soffan, DET kallar jag lyx!

1
Bevaka tråden