Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tungt rykte för en hemmabionerd som mig!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har det senaste året förfinat min hemmabio, en av mina stora hobbies. Jag följer därför ett antal forum, och mitt stora intresse är projektorer. Jag läste därför med stor förvåning detta på AVS-forum, ett av de seriösaste forumen i USA:

Another big player enters the projector market.

A friend who's in the biz "under NDA" mentioned in a few months
Apple will be announcing a new FP. He said the launch is part of their 20th anniversary and they are launching a new product line and will get aggressive entering the market.
He saw a demonstration of this projector and said it was one of the best hes seen, he was really blown away. He would not go into detail on what technology they were using. He sells a lot of 3 chips so he knows what a good picture looks like.

Not knowing what he saw (it could of been a LCD projector for all I know) its interesting we have another big player about to enter the market.
Along with Epson and others the competition among manufactures is really getting fierce but for the end user this all adds up to more choice and better pricing.

Anyone have any inside info on what they were demonstrating?

Alan Gouger som postade ryktet är ett tungt namn med mycket "cred". Jag har ännu inte läst något om detta på någon dedikerad Mac-ryktes sajt, men jag som är insnöad på både Macar och projektorer tycker det är ashäftigt!

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=354755

Det låter ju ytterst intressant! Ingenting av vad jag läst i mac-ryktesväg på nätet har hittills antytt något sådant.

En sådan pryl skulle passa bra ihop med ryktena om iBox ( http://www.macosx.com/content/article.php?cid=55 ) som florerade innan MWSF. En ny produktlinje riktad mot hemmabio- samt musiknördar. Låter intressant.

well, det lär ju knappast vara en DLP-proj, eller hur? Så det är en LCD. Därför är det väl lite svårt att verkligen tro att de ska lyckas ta nån vidare marknadsandel. Jag menar, LCD utvecklas just nu snabbare än någon annan teknik, och uppskattas för närvarande ha nått endast ca 20% av sin fulla potential (att jämföra med plasmateknikens 80%). Därför är också konkurrensen störst inom LCD, och många aktörer har enorma utvecklingsapparater igång sedan länge. Jag kan inte förstå hur Apple öht skulle kunna vara i närheten av Sony, Sharp, Nec eller Panasonic inom överskådlig framtid.
En annan sak som talar emot detta är att LCD-projar sjunkit enormt i pris bara under det senaste året. Apples proj kommer sannolikt att betinga ett sanslöst överpris i förhållande till både kvalitet och konkurrenter. T.o.m. etablerade Philips har haft problem med detta, och kommit i baktakt med sina senare projar - de har kostat lite för mycket och legat lite efter i teknik när de väl presenterats.

Senast redigerat 2004-01-21 12:54
  • Medlem
  • 2004-01-21 12:04

Wow:eek:
Jag har en stark magkänsla att Apple faktist har nåt sånt här på gång..
iallafall nåt som kommer att ta oss med häpnad detta år.
Spännande tid framöver....bäst att börja spara ihop lite till kistbotten.:D

Jag fullkomligt älskar Mac rykten...och en sjysst projektor eller LCD historia vore toppen...vill ta bort stora TV-åbäket.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 12:13

Är det inte Steve Jobs som tycker att allt TV-tittande fördummar människor?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-21 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Är det inte Steve Jobs som tycker att allt TV-tittande fördummar människor?

Måste ju ha något att visa alla snygga iMovie-redigeringar med.
Självklart blir det ingen tevemottagare inbyggd i projektorn

Kanske dags för en enkät? "Skulle du köpa en LCD-projektor som är dubbelt så dyr men ändå sämre än marknadens bästa, bara för att det är Apple som gör den?"
Skulle kunna bli en av 99mac:s mest minnesvärda (och komprometterande) enkäter!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det låter ju ytterst intressant! Ingenting av vad jag läst i mac-ryktesväg på nätet har hittills antytt något sådant.

Hade det dykt upp på en sida med mac-rykten först så hade jag inte gett fem öre för det, men när det kommer en sådan här väg så är det ju lite intressantare.

MP3-spelare från Apple med HP-logga
Projektor från HP med Apple-logga

Det var väl inte så svårt att lista ut?

HP gör inga bra hemmabioprojar, mind you.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Hade det dykt upp på en sida med mac-rykten först så hade jag inte gett fem öre för det, men när det kommer en sådan här väg så är det ju lite intressantare.

Beror ju på vilken sida i så fall. Think Secret och MacRumors har sällan totalfel i sina bekräftade rykten t.ex.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
HP gör inga bra hemmabioprojar, mind you.

Det är väl inget som hindrar att man kollar på film på en vp6100? Ok, den är inte gjord för konsumentmarknaden men vad är det som säger att HP inte ska släppa en hembioprojje?

Apple gjorde inga mp3-spelare för fem år sedan...

Vad gäller teknik så blir det ju rena spekulationer förstås, men jag undrar om Apple skulle satsa på LCD-projektor. Precis som Stinky skrev har det ju varit enorm prispress på dessa projektorer och LCD har kopplat ett starkt grepp om low-end segmentet. LCD har dock inte mycket att hämta i mid- till high end segmenten, och jag tror att det är där som Apple skulle lägga sig om det skulle finnas någon sanningshalt i dessa rykten. Isåfall är det snarare troligt att det är frågan om en eller trechips DLP eller LCOS, och tittar man på DLP-projektorerna från Marantz, Sharp eller Yamaha är det en helt annat prismarginal på dessa projekter.

En annan sak som talar emot att det skulle vara frågan om en LCD är att det omdöme vi fått kommer från en person som säljer trechips DLPer som säger att det var något av det bästa han sett, vilket i min värld helt utesluter LCD. En möjlighet är ju att Apple hittat något litet företag av typen Sim eller Projectiondesign och samarbetar med dessa alternativt köper upp dem och sprider en välgjord projektor genom sina enormt mycket större marknadsförings och säljkanaler.

HP har haft en hembioproj på gång men specsen var föråldrade långt innan den blev redo för lansering. Den lär ha påmint mkt om Dells nya försök till hemmaprojektor - även det ett stort misslyckande.
OM Apple skulle göra en hembioproj med HP-teknik REDAN I ÅR så skulle den inte ha en chans, det är mitt tips.
Däremot skulle den säkert bli skitsnygg.

  • Medlem
  • 2004-01-21 14:40
Citat:

Apple gjorde inga mp3-spelare för fem år sedan...

näe precis, och om de släpper en projektor så blir man ju tvungen att köpa en sån....nudlar i ett halvår sen då.....

Erik:
Nja, LCD knappar in på DLP fruktansvärt fort. Inom 2-3 år kommer skillnaden att vara mkt mindre än vi kan ana, enligt produktutvecklare. DLP-branschen är ganska oroad över detta.
Å andra sidan har du förmodligen rätt i att Apple knappast gör en LCD-proj - just pga att denna utveckling går så extremt fort.
En stor skillnad mellan "vår värld" och produktionsutvecklingsled är att vi inte ens kan föreställa oss vad de redan "ser" i LCD-tekniken.
(Förresten, häromdagen såg jag Sonys nya LCD, kostar ca 37 000 så den är inte "low end", och jag blev rätt chockad av intensiteten och djupet i både kontrast och svärta. Om ett år kommer denna kvalitet att vara standard i low end-segmentet...)

Stinky: Jag håller inte riktigt med dig i din syn på LCD kontra DLP. Den senaste generationen av LCD (Sanyo Z2, Panasonic PT AE500, Epson TW500 och den av dig uppskattade Sony HS20) har kommit långt vad gäller upplösning till ett lågt pris, men svärtan gör fortfarande att DLP ger en klart bättre och mer dynamisk bild, vilket har avgörande betydelse när man talar om hemmabio men klart mindre betydelse när man talar presentationsprojektorer.

Därför tycker jag att exempelvis Sony HS20 ligger helt felprissatt när LCD-konkurrenterna som är fullt jämförbara eller i vissa fall bättre kostar 20 000 och lägre och du för ungefär samma pris som Sonyn kan få DLP projektorer som Infocus 5700 och Sharp XV 200 eller Nec HT1000 som Sonyn inte har en chans mot. Samtidigt har det nu lanserats DLP-chip med full HD-upplösning och tre-chipsDLPer som enligt recensioner ger en helt fantastisk bild (dessutom befriad från DLP:s enda riktiga nackdel, regnbågarna), så jag håller inte med om att LCD knappar in på DLP.

Däremot är fortsättningsteknikerna på LCD, som LCOS och SXRD, klart intressanta och dessa tekniker skulle mycket väl kunna knappa in på DLP, särskilt som Intel gett sig in i kampen med sin enorma R&D för att kunna börja sälja LCOS-chip. Nåväl, detta är inte ett projektorforum, så jag släpper projektorteknikdiskussionen nu...

Kan en inte så insatt få en länk med förklaringar till de förkortningar som förekommer i tråden?

Typ projektorteknik for dummies

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus Söderlind
Kan en inte så insatt få en länk med förklaringar till de förkortningar som förekommer i tråden?

Typ projektorteknik for dummies

Bra sajt med bra förklaringar:
http://www.minhembio.com/projektor.asp

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Jag kan inte förstå hur Apple öht skulle kunna vara i närheten av Sony, Sharp, Nec eller Panasonic inom överskådlig framtid.

Inte svårt alls. De allierar sig med en tillverkare som har bra produkter men inte världens bästa varumärke och gärna taskig design. Så packar Apple om deras saker och gör det riktigt, riktigt snyggt. Apple lägger till det de är bra på.

Jag tycker det låter ganska bra. Hemmabiomarknaden kommer att explodera de närmaste åren, men projjor i alla hem. Expanderande marknader ska man satsa i.

Om dom såfall (vilket jag inte tror) satsar på det. Då vore det bra om Apple kunde börja stödja lite seriösa codecs för filmuppspelning.

Ingemar:
Någon sådan leverantör finns inte. Proj-marknaden funkar inte alls som pc-marknaden. LG har försökt med just detta, men hamnade direkt i kölvattnet när de ledande producenterna samtidigt släppte nya innovationer. Vad som krävs är något "revolutionerande", som Panasonics "smoothscreen"-teknik, och något sådant skulle givetvis inte Apple få tillgång till.
Men, det verkar ju på rykteskällan på AVS-forum som att det är en DLP-proj det handlar om, och där är läget helt annorlunda. Även om jag sett Necs nya HT1100:a med 6x-färghjul i aktion och har svårt att tro att Apple kan överträffa den (den ska du se, Erik!!).
Med projektorer är det trots allt så att bilden är allt, och att man vill ha det bästa man kan få för alla pengar man kan avvara...

Varför skulle Apple göra som alla andra?
Naturligtvis är det en CRT projektor som Apple lanserar. En som är helt i klass med Barco Cine 9 och kostar 19.995.-

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Vad som krävs är något "revolutionerande", som Panasonics "smoothscreen"-teknik, och något sådant skulle givetvis inte Apple få tillgång till.

Varför skulle de inte få det, om de kan övertyga Panasonic om att de kan sälja mer med Apple-logga på den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Ingemar:
Någon sådan leverantör finns inte. Proj-marknaden funkar inte alls som pc-marknaden. LG har försökt med just detta, men hamnade direkt i kölvattnet när de ledande producenterna samtidigt släppte nya innovationer. Vad som krävs är något "revolutionerande", som Panasonics "smoothscreen"-teknik, och något sådant skulle givetvis inte Apple få tillgång till.
Men, det verkar ju på rykteskällan på AVS-forum som att det är en DLP-proj det handlar om, och där är läget helt annorlunda. Även om jag sett Necs nya HT1100:a med 6x-färghjul i aktion och har svårt att tro att Apple kan överträffa den (den ska du se, Erik!!).
Med projektorer är det trots allt så att bilden är allt, och att man vill ha det bästa man kan få för alla pengar man kan avvara...

Bilden är ju viktig men videoprojektorer är ju ändå alltid en kompromiss jämfört med en riktig filmprojektor dessutom så är ju bilden från DVD skivorna oftast av sämre kvalite än en modern bra projektor.Förr kunde ju DVD's brister döljas men med högre upplösning så syns ju artifakterna allt tydligare.

Många som testar och kritiserar projektorer verkar tro att det bara finns superbra eller superdåliga projektorer , men oftast så får man ju mycket bra resultat även med enklare projektorer om man vet hur man ska installera och ställa in dem.

Felet många gör är att de försöker få för stor bild något som nästan ingen projektor klarar.

Tror Apple kan sälja en hel del projektorer om kvaliten är medelhög och priset är rätt.
Chansen finns att Apple lanserar något nytt på projektorfronten eftersom Apple har väldigt bra relationer till Texas Instruments DLP uppfinnarna och även med Samsung LCD giganten.

Föredrar själv faktiskt LCD framför DLP.

Senast redigerat 2004-01-21 22:03
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-21 22:37

Angående priset på en eventuell projektor så är det väl i allmänhet så att när Apple lanserar sina skärmprodukter (om nu en eventuell projektor skulle hamna i den kategorin) så har de ganska konkurrenskraftiga priser men sedan så sänker de inte priserna över huvud taget tills de släpper nya skärmar så för det mesta (dvs. då de inte precis lanserat något) är Apple mycket dyrare än andra märken. Det är så jag uppfattat deras prissättning, bra vid nylansering, kass någon till några månader senare.

  • Medlem
  • 2004-01-22 03:46

Men varför i hela friden skulle Apple lansera en hemmabioprojj? Lika befängt som dom skulle lansera en cykel…

Förövrigt så rockar DLP, åtminsone på bakprojektorer, Men en gammal hederlig CRT TV är fortfarande bäst…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-22 08:31

Varför har de nya Macarna endast stöd för bildskärmsdubblering om det inte är för att Apple har tänkt sig att den skall användas ihop med en projektor?

Troligt datum för lansering är någon gång i april.

Bevaka tråden