Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röstchat med PC-användare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt den här hjälpsidan ska man med Mac-version av AIM kunna prata röst ("Talk") med andra AIM-användare. Men var sjutton väljer man att börja prata? Hittar inget om det i programmet. Har testat både senaste stabila (4.6) och senaste betan (4.7b). Anyone?

Ciryon

"This version of AIM does not include the Talk feature present in some other versions. We plan to reintroduce Talk in a future version of AIM for Mac OS X."

Och där fick jag svaret. Argh! Ska nog prova lägga in OS9-varianten.

Ciryon

Är det någon som har tips på annat som kanske kan fungera? Jag har redan provat Yahoo! och oPhoneX/Netmeeting, vilket funkar sådär.

Ciryon

Det skrevs om iVisit i denna tråd igår. Kan vara värt ett test...

Med risk att bli lite utskälld för att jag "svär" men då de flesta av mina vänner tyvärr har pc och MSN undrar jag samma sak här. Gär det på något sätt att se bilder MSN för PC kan visa liksom att se deras webcam?

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-20 03:03

Jag har testat Yahoo, både röst och bild. Bilden var sunkig och långsam, men det gick att se personen iaf, ljudet funkade aldrig. Speciellt idiotiskt var att man inte fick ljud till bilden, konstigt...

iVisit tyckte jag sög kraftigt.

En intressant sak. här kan man ladda ner senaste betan för windows. Där finns det som nyhet "Live Video IM". Kan det vara kompatibelt med iChat AV månne? Vore kanon.

Ciryon

Senast redigerat 2004-01-20 18:58

Och där passerades 2000 inlägg.. Mohahaha...

Ciryon

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-20 14:51

Har du testat? Jag är oerhört intresserad av att hitta något bättre än Yahoo...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Kan det vara kompatibelt med iChat AV månne? Vore kanon.

Nej, det var det INTE. Suck. Vi får nog snällt vänta tills AOL gör AIM iChat-kompatibelt. De är ju så bra kompisar med Apple att det borde vara hög prioritet.

Ciryon

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-20 19:32

Jag höll på i två dagar i höstas och strulade med detta, dvs röst-chat Mac <-> PC. Det funkade inte i något program. Inte då i alla fall.

Och jag höll på att få hjärnblödning på iChat (vilket jag berättat här förr) eftersom Apple (garanterat fullt medvetet) inte klart och tydligt angett att man inte kan kommunicera med röst till Windows/AIM-AOL. Skitdålig attityd av Apple.

Har nu kämpat med det här och funnit att KDX är det absolut bästa alternativet. Verkligt, verkligt bra kvalitet på röstchat och verkar (?) vara gratis också. Windows och Mac-versionen är exakt samma, men interfacet känns ganska mac'igt. Det funkar tyvärr inte med webcams.

Steve berättade (när iChat släpptes) att video/audio inte fungerar mot PC, men att protokollet är öppet så det ska (tydligen) vara lätt att skapa program för PC som är kompatibelt. Synd att AIM's Talk-funktion inte fungerar med iChat.

Ciryon

De där norrlänningarna som skapat konferans system som skall funka till både PC & Mac. Någon som kommer på vilka jag menar???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Har nu kämpat med det här och funnit att KDX är det absolut bästa alternativet. Verkligt, verkligt bra kvalitet på röstchat och verkar (?) vara gratis också.

Tyvärr är det inte gratis. Klienten och servern kostar 30 dollar st. Tidigare så var telefondelen ett separat program kallat NetFone. Efter några utvärderingsdagar (minns inte hur många) så kunde man inte längre starta programmet om man inte ville punga upp med pengar till licensen.

Priser hittas här.

Senast redigerat 2004-01-21 08:48
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-21 08:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av pizzabudet
De där norrlänningarna som skapat konferans system som skall funka till både PC & Mac. Någon som kommer på vilka jag menar???

Om det är Skype du menar (gjord av dom bakom Kazaa), så funkar den bara på Windows.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pizzabudet
De där norrlänningarna som skapat konferans system som skall funka till både PC & Mac. Någon som kommer på vilka jag menar???

Finns ett företag som heter Marratech här i Luleå. De gör programmvaran för ett sådant som du kanske frågade efter, men det är ju tänkt till företag och universitet osv..

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-22 01:58

Jag har iufs programmerat en ljudchat i Java som funkar på båda platformarna (hjälpligt) men det vågar jag inte låta någon annan se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pierre/M-stad
Finns ett företag som heter Marratech här i Luleå. De gör programmvaran för ett sådant som du kanske frågade efter, men det är ju tänkt till företag och universitet osv..

Ja, just det!

Var med och betatestade, hade för mig de skulle släppa en version för hem och privatpersoner...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Jag har iufs programmerat en ljudchat i Java som funkar på båda platformarna (hjälpligt) men det vågar jag inte låta någon annan se.

Det där låter intressant... vad kan man göra för att övertyga dig?

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-05 04:45
Ursprungligen av Christofer:

Det där låter intressant... vad kan man göra för att övertyga dig?

Tja, du kan få hjälpa till att göra det till något användbart om du vill. Jag ska bara kolla med de andra i projektet så att det är grönt att sprida det. Jag har haft lite planer på att göra det bättre men tid är som vanligt en bristvara. Du kan messa mig på ICQ, iChat eller något annat så kanske det kan bli något av det till slut? :rolleyes:

Någon som testat nya iChat AV 2.1 beta beta med AIM för Windows? Skulle vara mycket intressant att se hur pass bra det funkar. Lika så om det fungerar med ljud också, vilket inte framgår av texten på VersionTracker (ännu iaf).

Ursprungligen av Christofer:

Någon som testat nya iChat AV 2.1 beta beta med AIM för Windows? Skulle vara mycket intressant att se hur pass bra det funkar. Lika så om det fungerar med ljud också, vilket inte framgår av texten på VersionTracker (ännu iaf).

Fantastiskt intressant! Ska genast be mina pc-polare att uppgradera AIM och testa. Hoppas röstchatten fungerar.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
iVisit tyckte jag sög kraftigt.

Nja..., den är ful som stryk och audio/video-kvalitén mäter sig inte mot iChat (burkigare ljud, mindre bild). Det är lite inställningstrixande innan det flyter på bra, men den fungerar med både ljud och bild mellan PC och Mac. Jag brukar kunna få 25-30 fps för bilden under kommunikationerna.
Men det lustiga i sammanhanget är att de PC-användare jag kommunicerar med tycker tom att den har bättre kvalité än MSN. (stackars satar! Det är samtidigt en gåta varför MSN skall vara så dominerande i ämnet?... ):D

Ursprungligen av pichia:

Det är samtidigt en gåta varför MSN skall vara så dominerande i ämnet?... ):D

Inte så konstigt med tanke på att alla som har Windows XP är påtvingade MSN Messenger i och med installation av systemet. Krävs en _hel del_ pillande för att få den att sluta autostarta och gömma sig i bakgrunden.

Anyway, så har jag hittat ytterligare ett fungerande alternativ:

SquidCam är ett trevligt litet program som finns för Mac OS X och winblows. Fungerar utmärkt att prata med brorsan. Han kunde t.o.m. använda sin DV-kamera som webcam vilket inte har fungerat med något annat program. Ja, han SKA köpa mac så fort som möjligt.

Ciryon

Jag använder Marratech. Det är ett förstklassigt konferenssystem som jag aldrig har skådat tidigare. Ljudet är av högsta kvalite´(det är prioriterat). I konferensen kan hur många som helst, +100, delta och prata samtidigt, se varandra och chatta samt arbeta samtidigt i ett och samma dokument. Marratech är svenskutvecklat och är faktiskt lite samiska, Marra betyder mötesplats. Programmet bygger på en central worldwide serverinstallation. Dit ansluter man sig efter att ha fått tilldelat sig ett konto. Programmet är nästan plattformsoberoende, du kan arbeta med Linux, Mac OS X och Windows 2000/XP. Serverlicensen kostar pengar men klienten är gratis. Sa jag att supporten var i världsklass? (Jag behövde tunnla ett antal adresser och jag fick en helt otrolig hjälp av bla Roland)

Begränsningarna ligger i bandbredden till servern. Vem som helst kan prova programmet via Marratechs hemsida.
Inlife kommer under våren att bjuda in för en demonstration av konferenssystemet.

MSN är inte ens värt att nämna fast jag ändå gjorde det... Ungefär lika intressant som plockgodis i Wien

Ok, har provat videochat nu. Wow! Wow! Wow! Det är exakt samma video som iChat mot iChat. Tror minsann PC-användarna nu för första gången fått en bra videochat. Gigantisk skillnad mot allt annat vi provat. Bilden hackar ingenting och är i RIKTIGT bra kvalitet. Ljudet synkar och följer med perfekt. Brorsan blev fan chockad.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-06 00:20

jb: om du behöver hjälp med kodningen så hojta till.

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-06 03:12

Hjälp är alltid uppskattat, vore ju skitkul om man kunde få ihop några som fixade en bra röstchat till båda platformarna men som det verkar på Ciryon så finns det redan...

1
Bevaka tråden