Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac-medlemmen Hugin har startat ett gemensamt kodknäckarprojekt där Sveriges Macanvändare tävlar med flera tusen andra lag över hela världen.

Projekt Bovine är ett projekt som med hjälp av s.k. distributed computing använder brute force-metoden för att knäcka krypteringsalgoritmer. "Men är inte det olagligt?" kanske du tänker. Nej, det är inte olagligt. Det är en legitim tävling. RSA Labs erbjuder en belöning på US$10,000 till den organisation som vinner tävlingen.

Pengarna fördelas enligt följande:

• $1000 till vinnaren
• $1000 till vinnarens lag - de här pengarna går till vinnaren om vinnaren inte finns med i ett lag.
• $6000 till en ideell organisation - vilken avgörs genom omröstning.
• $2000 till distributed.net för uppbyggningen av nätverket och att ha tillhandahållet klienterna.

Hur går det till då? Jo, man laddar först hem klienten (programmmet). Det är en fördel om man är bekant med terminalen, eftersom det är där programmet körs, men det går att klara det ändå. Första gången man kör igång programmet startas terminalen, och man kommer direkt in i inställningsläget. Där får man ställa in sin e-postadress (en giltig adress som används som identifiering). Det finns sedan ett stort antal andra inställningar att göra, men det är egentligen inte mycket man behöver ändra. Om man inte orkar pilla i inställningarna, eller känner sig osäker, kan man ladda hem min inställningsfil och bara ändra e-postadress med en texteditor innan man lägger in den i samma mapp som klienten.

Av alla projekt som handlar om distribuerad databehandling, typ Folding@Home eller SETI@Home, så är RC5-knäckning extra bra på just Mac:ar. Det är för att Mac:arnas processorer råkar vara extra lämpade för denna typ av tillämpning tack vare AltiVec-processorn. 2-3 år gamla Mac:ar piskar utan vidare nya PC-maskiner, och nya G5:an är tveklöst herren på täppan av alla processorer.

Datorn använder bara ledig processor-tid till att jobba med (om du inte ändrar det), så det är ingen fara att ha det igång i bakgrunden när du jobbar med annat.

Om projekt RC5

Swedish Mac Team - statistik för laget. Vill du gå med i laget gör du det på denna sida.

För att kunna gå med i laget måste du ha ditt lösenord. Ditt lösenord kan du beställa på din personliga statistiksida som finns tillgänglig dagen efter att du skickade in ditt första block. Databasen uppdateras 00.00 UTC, så alla block som inkommit senast 00.59 SNT (svensk normaltid) räknas. När den nya statistiken är publicerad söker du reda på dig själv genom att fylla i din e-postadress i fältet participant stats (finns överst på lagsidan).

Ladda hem klienten (nedladdningssida)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 23:22

Är det bara en tävling eller kommer det mänskligheten till nytta på något sätt? Jaja, jag vet hur det låter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Är det bara en tävling eller kommer det mänskligheten till nytta på något sätt? Jaja, jag vet hur det låter.

$6000 till en ideell organisation låter inte helt fel.

"7. 31 bit Linux on G5/G6 Hardware" Saxat från nedladdningssidan. Men det kan väl inte vara PPC-processorer de menar?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-02-02 14:19
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

$6000 till en ideell organisation låter inte helt fel.

"7. 31 bit Linux on G5/G6 Hardware" Saxat från nedladdningssidan. Men det kan väl inte vara PPC-processorer de menar?

Å andra sidan kostar nog all elektricitet för att knäcka kryptot bra mycket mer än så. Skänk pengarna själv istället ;D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
$6000 till en ideell organisation låter inte helt fel.

X-server till 99mac

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-20 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Är det bara en tävling eller kommer det mänskligheten till nytta på något sätt? Jaja, jag vet hur det låter.

Det finns andra projekt (t.ex. Folding@home och något SARS-projekt) som kanske har mer betydelsefulla mål för mänskligheten. Men jag upplever de projekten som lite tvivelaktiga när det kommer till vem som tjänar på det.

RC5-projektet kör med öppna kort om vad det gäller och vem som får pengarna. Tidigare projekt har lett till ökad förståelse för vikten av hög kryptering, men jag skulle tro att det här är det sista projektet som har någon nytta på det viset. När 72-bitarskrypteringen är knäckt tror jag att de flesta har fått upp ögonen för problemet och 128-bitarskryptering är ju mer eller mindre minimikryptering redan idag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
[B]...För att kunna gå med i laget måste du ha ditt lösenord. Ditt lösenord kan du beställa på din personliga statistiksida som finns tillgänglig dagen efter att du skickade in ditt första block...

Får jag ett mail med en länk eller ska jag besöka någon sida på egen hand och i så fall vilken sida?

  • Medlem
  • 2004-01-21 01:18

Hugin är väl en dammsugartillverkare?

  • Avstängd
  • 2004-01-21 01:38

haha. wrooooooooooouuuuuuuum.

  • Medlem
  • 2004-01-21 07:33

Jag kan inte hitta en beskrivning på hur man avinstallerar programmet. Hur gör man???

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Jag kan inte hitta en beskrivning på hur man avinstallerar programmet. Hur gör man???

Man drar det till papperskorgen...;)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Får jag ett mail med en länk eller ska jag besöka någon sida på egen hand och i så fall vilken sida?

Som det står i artikeln:
"När den nya statistiken är publicerad söker du reda på dig själv genom att fylla i din e-postadress i fältet participant stats (finns överst på lagsidan)."

Du måste alltså själv beställ lösenordet genom att söka upp din egen sida och klicka på knappen "Please e-mail me my password".

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 09:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Jag kan inte hitta en beskrivning på hur man avinstallerar programmet. Hur gör man???

Det står beskrivet i read me-filen, vilken jag förutsätter att du har kollat i.

  • Medlem
  • 2004-01-21 10:31

OK,

Jag förstod inte att denna informationen fanns i FAQ i det dokumentet.

Q: How do I completely remove the client from my system ?
A: If you used the -install switch, use the -uninstall switch. Then, quit any running instances of the client, and then simply delete the folder containing the client.

Men... vad gör programmet? Och vad går tävlingen ut på? (jaja, RTFM, men det kunde väl framgå här med?)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 10:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
OK,

Jag förstod inte att denna informationen fanns i FAQ i det dokumentet.

Q: How do I completely remove the client from my system ?
A: If you used the -install switch, use the -uninstall switch. Then, quit any running instances of the client, and then simply delete the folder containing the client.

Om du inte förstår vad det betyder så har du sannolikt inte använt den metoden. Då räcker det med att slänga det i papperskorgen. Men varför skulle du vilja göra det?

Citat:

Jag förstod inte att denna informationen fanns i FAQ i det dokumentet.

Hugin, jag tror inte det betyder att han inte förstod hur man skulle göra. Läs igen

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Men... vad gör programmet? Och vad går tävlingen ut på? (jaja, RTFM, men det kunde väl framgå här med?)

Det handlar om att knäcka 72-bitars kryptering, genom att prova alla möjliga kombinationer. Det blir enkelt räkna cirka jääääättemånga kombinationer.

Det är där du kommer in. Genom att man låter många datorer dela på arbetet så blir det hela möjligt. Klienten knäcker block och skickar in till en central server. Det hela pågår tills man hittat den rätta nyckeln. Som det ser ut just idag kommer det att ta väldigt lång tid. Men allteftersom vi blir fler kortas tiden så klart. Allteftersom fler och fler G5:or kommer med bilden kommer takten ökas kraftigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av thoots
Hugin, jag tror inte det betyder att han inte förstod hur man skulle göra. Läs igen

Eh, jaha.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 11:33

Jag har kört klienten i några minuter nu, och den har räknat upp till 100% i terminalfönstret. Betyder det att den har gått igenom det första blocket och skickat det, så att jag kan kolla på statistiksidan och gå med i laget efter kl 1 i natt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag har kört klienten i några minuter nu, och den har räknat upp till 100% i terminalfönstret. Betyder det att den har gått igenom det första blocket och skickat det, så att jag kan kolla på statistiksidan och gå med i laget efter kl 1 i natt?

Nej. När den kommit till 100% så har den gjort klart ett block, men den kopplar inte upp sig förrän buff-in är tom och den behöver hämta nya block. Vill du manuellt skicka de block som är klara för att komma med till morgondagen så kan du stoppa klienten och köra kommandot "./dnetc -flush". Se read me-filen om du är osäker på hur du kör kommandon.

Ok, men hur funkar det? Låter man sin dator räkna tillsammans med de i samma block, eller kör var och en individuellt? Säg att man är 10 pers med likadana datorer - går det 10 ggr så snabbt i så fall eller är det slumpen som avgör om man råkar stöta på koden? Fattar nada och har inte tid att läsa genom sajten.... Säg till mig om jag ska hålla käften och göra just detta

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 12:20

Scooterbabe: Det är slumpen. Varje dator du kör klienten på laddar ner unika block. Men ju fler datorer du kör på desto större är ju chansen att just du hittar rätt block, och desto högre i statistiken hamnar du.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Nej. När den kommit till 100% så har den gjort klart ett block
---

Hur ser man när den hämtar nya?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Hur ser man när den hämtar nya?

Det ser ut ungefär så här:

[Jan 21="21" 12:11:46 UTC] RC5-72: 0 packets remain in buff-in.r72
[Jan 21="21" 12:11:46 UTC] RC5-72: 1 packet (1.00 stats units) is in buff-out.r72
[Jan 21="21" 12:11:46 UTC] Connected to euro.v29.distributed.net:2064...            
[Jan 21="21" 12:11:46 UTC] The keyserver says: "This is Cow 2 in Holland !!  
                      Ommmmmmmm"
[Jan 21="21" 12:11:46 UTC] Refreshed project state data from server. (cached)
[Jan 21="21" 12:11:48 UTC] RC5-72: Retrieved stats unit 48 of 48 (100.00%)          
[Jan 21="21" 12:11:48 UTC] RC5-72: Sent 1 packet (1.00 stats units) to server.
  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 13:44

Hmmmm, jag kör OS9.2, och min verkar disconnecta mellan varje paket, dessutom har jag HELA tiden "0 packets remain in buff-in.rc5", har den då skickat så att jag kan regga mig i "ditt lag" i morgon Hugin?:

[Jan 21="21" 11:13:54 UTC] RC5: Completed AC9A57AC:60000000 (1.00 stats units)
0.00:00:39.60 - [6,777,304 keys/s]
[Jan 21="21" 11:13:54 UTC] Connected to euro.v27.distributed.net:2064...
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] Net::read: EDISCONNECT: connection lost
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] NetUpdate::Connect handshake failed. (0.168)
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] Connection closed.
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] RC5: Loaded random 003723F7:40000000:1*2^28
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] RC5: Summary: 59 packets (59.00 stats units)
0.00:40:03.02 - [6,590,742 keys/s]
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] RC5: 0 packets remain in buff-in.rc5
[Jan 21="21" 11:15:06 UTC] RC5: 59 packets (59.00 stats units) are in
buff-out.rc5
.....10%.....20%.....30%.....40%.....50%.....60%.....70%.....80%.....90%....100

Varför gör den på detta viset?

EDIT: Kul förresten att ni (vi) ligger före "Spymac.com's Official Team "

Rank Team Days Blocks
1733 (20) Derby Digital Underground 58 12,146
1734 (1) Peter and friends 409 12,145
1735 (3) Valence 209 12,128
1736 (2) The Lost Temple 309 12,092
1737 (2) Sweden Security Group 270 12,091
1738 (72) Swedish Mac Team 18 12,077
1739 (3) Cascais PT 208 12,072
1740 (3) Spymac.com's Official Team 394 12,012
1741 (3) inspiri.net 404 12,000
1742 (3) Duct Tape Brigade CWRU 236 11,977
1743 (2) Team Zonenet 157 11,973
Total 132,713

Senast redigerat 2004-01-21 14:11
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-21 14:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av KRAFTWERK
Hmmmm, jag kör OS9.2, och min verkar disconnecta mellan varje paket, dessutom har jag HELA tiden "0 packets remain in buff-in.rc5", har den då skickat så att jag kan regga mig i "ditt lag" i morgon Hugin?

Du har två problem. Det första är att du kör OS 9. Det andra är att du inte får kontakt med servern.

Klienten för OS 9 har inte stöd för RC5-72. Du kan bara jobba med det parallella projektet OGR. Jag tänkte inte på att det finns folk som är kvar i OS 9, jag ber om ursäkt för det.

Du får gärna jobba med OGR för Swedish Mac Team, för det är nog inte så många som gör det. Men det är inte några prispengar inblandade i det projektet. Mer info om OGR.

Det andra problemet vet jag inte vad det beror på, men det kanske är relaterat till problem 1. Jag har dock ingen möjlighet att köra OS 9 så jag kan inte testa. Det din klient gör är att den jobbar med slumpade block efersom den inte får in några riktiga block från servern. Det är i praktiken helt meningslöst i ditt fall.

Antingen ställer du in klienten på att enbart jobba med OGR, eller så får du helt enkelt skippa det hela. Om du inte vill lägga in Mac OS X förstås, för du är du med i matchen igen.

OGR-statistik för Swedish Mac Team. (ser inte lika bra ut som RC5-statistiken)

Edit: skriv fel + la till länk

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 14:15

Cool. Om man har fler datorer....kan man använda samma email-adress då?
(Synd att det inte är sommarlov, då kunde man låtit de 30 Emacarna samt 8 G5:orna + en bunt andra macar stå och tugga lite för sig själva)

Bevaka tråden