Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign-tips (var: Quark-uppdatering...)

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som hört något om den utlovade uppdateringen av Quark 6, eller har de somnat om där nu igen?

  • Medlem
  • 2004-01-20 11:44

inte mer än att den inte har kommit. För en gångs skull är MacWorld inte helt passé när tidningen kommer ut...

Någon som är förvånad?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Någon som är förvånad?

Knappast:mad:

  • Medlem
  • 2004-01-20 12:30

Känns bra att fortfarande köra 4.11 faktiskt. Jag har inte behövt bry mig sedan -97.

  • Medlem
  • Malung
  • 2004-01-20 12:41

Jag talade faktiskt med Marie von Segebaden på Network Innovation idag på morgonen och hon sa att 6.1 ska komma i början på februari.

Vi får väl se.;)

Jag har heller inte behövt bry mig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag har heller inte behövt bry mig...

Det kunde man räkna ut med armbågarna att DU skulle säga..;)

Allvarligt talat, när man väl börjat använda InDesign och kommit över inlärningströskeln så finns det ingen väg tillbaka. Så sent som för två timmar sen stod jag och visade hur man kan förhandsvisa separationer direkt på skärmen. God dammit, det är så bra så jag får gåshud av välbehag.

Därmed inte sagt att QXP är dåligt och buggfixar tycker jag alla ska ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
/.../ God dammit, det är så bra så jag får gåshud av välbehag. /.../

Alla har vi våra laster...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Känns bra att fortfarande köra 4.11 faktiskt. Jag har inte behövt bry mig sedan -97.

tar mig för pannan...

  • Medlem
  • 2004-01-20 17:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
tar mig för pannan...

Kliar mig på ryggen...

  • Medlem
  • 2004-01-20 19:55

jag som jobbar med dagspress förstr precis. Jag läste hur himla bra ID är i senaste MacWorld och alla fina funktioner man kan mixtra med i fråga om tex typografimallarna är ju helt bortkastade på det allra flesta som redigerar en dagstidning. Och det är gansla många. QXP 5 tycker jag är bäst hittills. Allt är en fråga om vad man behöver, eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
...alla fina funktioner man kan mixtra med i fråga om tex typografimallarna är ju helt bortkastade på det allra flesta som redigerar en dagstidning...

Tvärtom. Om du skulle se vad man kan göra så skulle du gråta av avund. Trust me.

  • Medlem
  • 2004-01-20 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Tvärtom. Om du skulle se vad man kan göra så skulle du gråta av avund. Trust me.

Tyvärr måste man brottas med Adobes clownaktiga gränssnitt också.

Smaken är olika, men Quark är nog i princip dött i vilket fall. De väntade fem år "så att vi inte ska ha några buggar", och så släpper de sin kanske buggigaste version hittills. Riktigt sorgligt.

Det är det s.k. "palett-helvetet" som stfm tänker på antar jag. Det finns för-och nackdelar med både Quarks och Adobes sätt

I Quark så används modala dialogrutor för många funktioner. De funkar så att man tar fram dialogen, gör sitt val, och stänger. Det har fördelen att gränssnittet ser rent ut, men det har också två väsentliga nackdelar: dels att man inte kan göra NÅGONTING annat när dialogen är uppe (som att zooma eller scrolla etc.) och dels att man inte ser resultatet av sina val förrän man stängt rutan.

Adobe-programmen använder istället paletter som tillåter att man gör andra saker när som helst. Fördelen är att de kräver färre arbetsmoment att använda och nackdelen är att gränssnittet lätt blir gyttrigt, om man lämnar alla öppna. Därför är det nödvändigt att lära sig kortkommandon för att gömma, visa, minimera, docka paletter, skapa workspaces etc.

  • Medlem
  • 2004-01-20 20:35

jo, till och med jag inser att ID är mer kompetent. Men den som ska flytta sin husvagn från garageuppfarten ut på gatan och tillbaka behöver kanske ingen Mercees 500 SEL. Det kanske räcker med en vanlig Volvo... Det värsta med ID som jag ser det är att det är så långsamt, det verkar kräva det absolut senaste i hrdvara för att fungera dugligt, om man är van vid QXP:s rapphet i mac os9 (eller i win).

Jo snabbhet i gränssnittet är faktiskt Quarks största styrka. Det innebär iofs inte att man uträttar mer, men det känns trevligt.

Hursomhelst hoppas även jag att Quark får ut sina buggfixar, för användarnas skull

  • Medlem
  • 2004-01-20 21:12

Jag måste erkänna att det börjar bli dags att åtminståne lära sig ID. Jag börjar bli riktigt nyfiken, dels för att den skarpa QXP6 inte var så mycket snabbare än betan (även om det flyter bättre än ID), dels för att jag misstänker att en hel del kommer att gå över inom de närmaste åren...
en sak som talar för qxp i dagpressvärlden är att alla redan kan qxp. Man behöver inte utbilda personalen i nya program. Jag har märkt att de flesta gamla redigerare inte ens kan de allra mest basala funktionerna i QXP, att få alla dem att lära sig ID kommer att bli som när datorerna infördes på redaktionerna - börja om från början. Och sånt köster pengar...

Det kan bli så att InDesign bara ersätter QxP och då är det ju utbildning som krävs, men SÅÅ olika är inte programmen. Mitt grundtips är dock att den stora vågen kommer att ha en lite annan karaktär på övergången

Jag funderar allvarligt på att byta till ID när Adobe CS kommer på svenska.
Jag har inte kommit överens ordentligt med QXP 6 ännu, fastän jag gett det en ärlig chans. Köpte t o m Quark 6 Bible eftersom dom inte skickar med nån dokumentation.
Kommer Adobe att ordan några seminarier inom den närmsta framtiden tro?
Jag känner många som konverterat. Det går knappt att få något rippat från QXP 6 här i Shitville. Bara ett tryckeri som har uppgraderat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
www.adobe.se/events

"Intelligenta blanketter".
Nä, det blir till att glo i manualen...;)

  • Medlem
  • 2004-01-20 22:04

Det är bättre med gamla vanliga ointelligenta blanketter.

Jag ska se till att de lägge upp lite nya hos oss

Baron... här är första kursen:

Markera följande filer på skrivbordet:

Word.doc
Excel.xls
Bild.tif
Bild.tif (med lager)
Bild.eps
Bild.ai
Bild och/eller text.pdf
Bild.psd
Text.txt
Text.rtf

Dra alla filer samtidigt till ett ID-dokument. Häpna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Baron... här är första kursen:

Markera följande filer på skrivbordet:

Word.doc
Excel.xls
Bild.tif
Bild.tif (med lager)
Bild.eps
Bild.ai
Bild och/eller text.pdf
Bild.psd
Text.txt
Text.rtf

Dra alla filer samtidigt till ett ID-dokument. Häpna.

Är det klart sen? bara spara och köra ut):cool:

japp, och i nästa version teleporterar man bara dokumentet direkt ut till kunderna

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
japp, och i nästa version teleporterar man bara dokumentet direkt ut till kunderna

Det låter som en dröm, då slipper man allt tjafs med ICC-profiler och skit. Bara dra och släppa och sen teleportera. Livet blir mycket enklare. Jag ser fram emot att konvertera.

Bevaka tråden