Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport strul

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-16 21:36

Installerade Airport häromdagen. Efter mycket strulande fick jag det till slut att fungera. Men nu plötsligt fungerar inte airport. I status rutan står det "Airport är anslutet till nätverket bla bla bla. Datorn är ansluten till internet via airport".
Men när jag ska gå ut på nätet så får jag bara meddelandet "servern kunde inte hittas. Jag har prövat att koppla in nätv kabeln direkt i datorn och då funkar uppkoppl. Jag har startat om basstat och nätverket går i gång, men ingen internetuppkoppling via Airport!!!
Har någon en aning om vad man kan göra?

Prova med att uppdatera programvaran för basstationen till 5.2 det hjälpte för mig då jag hade samma problem tidigare. Finns att hämta hos Apple.

T-son

Vad har du för IP-nummer om du tittar i Inställningar->Nätverk->Visa: AirPort->TCP/IP?

  • Medlem
  • 2004-01-18 23:18

10.0.1.2

Hur har du basstationen kopplad till internet? Hur kopplar du om du kopplar nätverkskabeln direkt i datorn?

Har du uppgraderat till senaste programvaran? Vad händer om du skriver http://216.239.39.99/ i din webläsare?

  • Medlem
  • 2004-01-19 21:42

Nätverkskabeln från modemet till basstationen.
Version 5.2
Webläsaren säger "kunde inte öppna s http://216.239.39.99 efter att försökt i 60 sek"
När jag går in i basstationens inst genom Airport admin verktyg så står det Publik IP-adress(WAN) 169.254.148.66

Då har vi felet där. Din AirPort verkar inte ha fått en IP-adress från din leverantör (vilken har du?). Jag antar att du har ADSL. Det kan hända att datorn får ett IP-nummer via DHCP av leverantören och att det sedan är upptaget så att du inte kan få ett IP-nummer på AirPort-basen när du kopplar över. Det brukar lösa sig efter 20-30 minuter normalt.

Om det inte hjälper att koppla ur allt och sedan försöka efter en halvtimme, kan det vara att Airportbasen inte är inställd på rätt sätt. Jag har själv ingen AirPort så jag vet exakt hur det går till, men det beror lite på modemet och leverantören. Hur har du ställt in datorn för att få det att funka direkt?

  • Medlem
  • 2004-01-20 08:57

Tack mrubenson, jag ska pröva ditt tips så småningom. Jag fick det att fungera för ett par dagar sedan. När det sedan gick ner skulle jag kanske bara avvaktat som du säger. Tyvär får jag vänta med att testa då vi har Xpress-online. Dom i sin tur använder sig av Desert Eagle broadband AB som precis gått i konkurs! Snacka om missflyt. Tack för tipset i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-20 21:10

Jag hade liknande fel efter 2 års perfekt kontakt. Hittade inte Airport.
Efter mkt tester även med annat kort och annan Airport, körde jag verktygsprogrammet! Vips, allt funkade!

  • Medlem
  • 2004-01-21 15:26

Hej Gert
Får man vara så pinsam och fråga vilket verktygsprogram du använde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-21 15:31

Mac OS X/Program/Verktygsprogram/Skivverktyg/
Finns redan i datorn!

1
Bevaka tråden