Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera om 20 Gb iBook, vilka partitioner?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 18:55

Har fått ett litet fult fel som Skivverktyg inte kan reparera, så det är dags att formatera och installera -om.

Jag sitter alltså med en iBook 600 med 20 G hårddisk. I samband med formateringen tänkte jag partitionera på något smart sätt. (åtminstone för att göra det enklare om/när liknande fel uppstår i framtiden) Sökte runt lite men hittade inga diskussioner om partitionering på så små HD-storlekar.

Som det är tänkt ska jag ha två partitioner, en på 6 gig för system, bibliotek, swap och huvudsakligen Apple-program. Känns väl tilltaget eftersom nuvarande storleken för dessa ligger på under 4 G.
Den andra partitionen, som då hamnar på c:a 12 gig läggs användarkontot på, övriga program, musik och alla andra filer.

Verkar detta bra? Eller vore det bättre än att ha en enda stor partition som nu?

  • Medlem
  • 2004-01-20 19:08

En enda partition.

Jag har själv partitionerat min HD i min iBook i fyra delar, och det är inget jag rekommenderar. Det finns fördelar (man kan formatera om en partition, och det är lättare att hitta bland sina filer), men nackdelarna överväger. Problemet är att det är svårt att veta exakt hur mycket plats man kommer att vilja ha till vad, och därför måste man ha några GB ledigt på varje partition, och det är inte utrymmeseffektivt på en 20GB-disk. Dessutom ska du tänka på att om du ska bränna CD-skivor i Finder, måste du ha ca 700MB ledigt för detta (och systemet kommer att klaga när det går under det).

Naturligtvis kan du ju alltid testa dig fram och sedan installera om hela alltet igen om det inte blev bra, så jag avråder inte från att testa om du har ett enkelt sätt att backupa allt. Däremot är jag tveksam till om partitionering är lönt. Inte som Apple hittills har löst filsystemets struktur och framförallt autodiskmount...

Dina siffror verkar rimliga, men vill du verkligen ha program på två olika ställen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 19:50

Visst kan jag förstå att man partionerar upp sin HD ibland. Men oftast känns det som att dataporrdjävulen tar tag i användaren.
Lite, partionera-för-att-det-coolt-och-jag vet-hur-man-gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 22:42

Ja det verkar ju vara till föga nytta i detta fall, så jag lyder nog råden ovan och avstår. Tack för de välmotiverade svaren!

1
Bevaka tråden