Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iMac...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kvinnlig bekant ringer till mig och säger att hon inte får igång sin iMac. Det är en iMac G3 400 DV som går på Panther.
Igår kväll stängde hennes son av den genom att trycka på knappen på framsidan. Och nu vill den inte starta, heldöd.
Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 17:55

Sladden...faktiskt. Annars kan det vara PRAM:et eller PMU:n.

Så du är tillbaka nu. Suget var för stort eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Sladden...faktiskt. Annars kan det vara PRAM:et eller PMU:n.

Så du är tillbaka nu. Suget var för stort eller?

Jag har varit tebax ett tag.:D
Hur resettar man PMU på en sån burk, jag misstänker det också?
Det interna batteriet är nyligen bytt.
Om den inte startar alls så är det svårt att resetta PRAMet, men PMU har jag för mig att man resettar när den är avstängd, det gör man i alla fall på PowerBook av nyare modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 18:08

PMU:n sitter tyvärr långt inne i den datorn. Men om du resettar PMU:n så tömmer du också PRAM:et.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:08

Både PRAM och NVRAM kan du resetta genom att plocka ur både batteri och elförsörjning och låta datorn stå så en timme. Tyvärr är väl kanske inte batteriet vidare värst lättåtkomligt på en gammal iMac?

PMUn måste återställas mha. knappen, och det även då både batteri och strömförsörjning varit urkopplad minst 10min.

EDIT: Ett hett tips är annars att ladda ner servicemanualen till iMac DV Special Edition eller iMac DV+ (efterföljaren) och följa felsökningsschemat rakt av.

OK. Bra. Då får jag göra det nästa gång jag åker dit. Tror inte att jag via telefon kan instruera henne hur man öppnar den och tar ut batteriet.;)
Det är inget man kan göra med reset-knappen på sidan? Letar i AKB men hittar ingen info om denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tyvärr är väl kanske inte batteriet vidare värst lättåtkomligt på en gammal iMac?

Det är riktigt. Sitter på moderkortet (såklart) som sitter långt inne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
OK. Bra. Då får jag göra det nästa gång jag åker dit.

Akta dig för att slicka på skärmen bara. Den har juice nog för en riktig kyss ganska länge efter att man kopplat ur strömmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Det är riktigt. Sitter på moderkortet (såklart) som sitter långt inne.

Mjo. Precis. Försökte bara säga det lite försiktigt för att inte göra Nurell ledsen över mödan och besväret som väntar.

Enligt servicemanualen är iaf. "Possible Cause" vid "No Power situation" följande:

• Bad power cord, connection, or outlet.

• Improperly aligned front power-on button

• Bad USB keyboard.

• The PMU chip needs to be reset

Ska ladda ner manualen och kolla, tack så länge grabbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:31

Och om du skall in och rota i den. Var för guds skull rädd om analogkortet. Annars lär den aldrig starta.

Jag vet.
Såg på Apples diskussionsforum att det lär ska finnas en PMU-reset knapp på analogkortet om man tar bort den understa luckan. Den påstås sitta bredvid minnesbanken. Stämmer det?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:41

Risken finns ju oxå att det är det berömda analogkortet som har gått hädan. Vi får väl hålla tummarna...

Min son hade en sån där förut, den bytte vi analogkort i 2 ggr, fast på garantin.

Edit: kan berätta att iMacen som tråden handlade om från början hoppade igång efter att ha stått med nätsladden urdragen en timme.:D

Senast redigerat 2004-01-20 19:09
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 19:14

Slutet gott...
Har själv drabbats av analogkortssjukan på en iMac DV. Den historien fick oxå ett gott slut då jag fick ut på försäkringen. Bra betalt dessutom...

OT: Dags att ta av tomteluvan kanske...

1
Bevaka tråden