Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glut

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att skriva ett spel där jag använder OpenGL för att rendera grafiken men jag gör det via GLUT. I GLUT så använder jag förstås glutTimerFunc för att se till att spelet inte går för snabbt på snabba datorer. Vad jag undrar är om det finns någon liknande funktion I standard biblioteken får C/C++. Jag skulle nämligen ha mycket nytta av en sådan funktion I ett annat program som ska gå att kompilera på både mac och pc.

Några förslag eller möjligtvis hänvisning till dokumentation om standard biblioteken?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 12:40

GLUT finns även till windows.. så den timern går att använda där också. Om du vill ha en timer utan att använda annat än standard biblioteket så kan du kolla in clock(); .. ligger i time.h (eller var det timer.h?). Det är ingen vidare upplösning på den.. men den fungerar i många fall.

Jag har tyvärr inte kommit igång med mac-utvecklingen ännu.. så där har jag ingen större koll på vad för timer man bör köra.. men microsoft har iaf QueryPerfTimer() eller vad den nu heter.. och även en timer i directx (undrar om det egentligen inte är samma timer?). De är iaf ganska bra.. högre upplösning än clock iaf. (~4ms i windows xp, ~11ms i windows 2000 och ~50ms i windows 9x/me)

Om du vill ha mer högupplösta timers så får du antingen köra med nåt tredjeparts timer-bibliotek (steinberg har en som är rätt ok) eller knacka ihop det själv.. en för varje plattform (i vissa fall även olika för olika processorer .. kolla upp t.ex. instruktionen RDTSC för intel-proppar).

Nån som har lust att fylla på med lite timer-info till OSX?

Tack så mycket!!
Jag ska förstås undersöka om jag kan använda clock() men det tror jag säkert eftersom precissionen inte är så viktig.
Jag ville veta alternativ först och främst eftersom det är onödigt att plocka med glut om programmet tex. ska vara text baserat.
Är det inte så också att man måste installera glut för att köra glut program i Windows?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 14:35

GLUT ser jag enbart som lite hjälp för att komma igång med opengl-projekt.. jag brukar ta bort allt som har med det att göra ganska tidigt. Så använda det enbart för dess timer tycker jag är lite väl overkill då det finns andra timers som inte behöver ha tillgång till GLUT eller liknande komponenter (jag har sett ett liknande exempel där en grabb använde musikliraren FMOD enbart som timer). Så nee.. jag tycker inte att du ska använda GLUT i det text-baserade programmet (folk kommer nog börja leta efter hur man startar opengl-interfacet)

GLUT i windows.. det räcker med att skicka med glut32.dll.. antingen lägga in den under winnt/system32 eller t.om. bara ha den liggandes direkt i arbetskatalogen.

Kolla /usr/include/time.h och /usr/include/sys/time.h inkluderas med #include <time> och #include <sys/time> (det kanske är <time.h> och <sys/time.h>) det finns kanske funktioner där som du kan ha nytta av och de finns på de flesta system.

1
Bevaka tråden