Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lustiga resultat i kunskapstesten

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 08:47

Gjorde nyss ett kunskapstest. (Om Hr Jobs). Jag fick ett mail där mitt resultat framgår. Inget fel i det, men procenttalen verkar lite lustiga:

Congratulations, you have successfully passed this quiz. You correctly answered 11 of 12 total questions - a grade of 92%.

- Datum: - 20th January 2004
- Poäng: 11 out of 12
- Procent: 88 percent

Om jag inte är helt ute och cyklar torde enbart 91 2/3 % vara det exakta resultatet, dvs avrundat till 92 %.

Varifrån kommer de andra 88 procenten? Är det någon totalsumma som jag bortsett i från eller är det bara ett räknefel från Er sida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Gjorde nyss ett kunskapstest. (Om Hr Jobs). Jag fick ett mail där mitt resultat framgår. Inget fel i det, men procenttalen verkar lite lustiga:

Congratulations, you have successfully passed this quiz. You correctly answered 11 of 12 total questions - a grade of 92%.

- Datum: - 20th January 2004
- Poäng: 11 out of 12
- Procent: 88 percent

Om jag inte är helt ute och cyklar torde enbart 91 2/3 % vara det exakta resultatet, dvs avrundat till 92 %.

Varifrån kommer de andra 88 procenten? Är det någon totalsumma som jag bortsett i från eller är det bara ett räknefel från Er sida?

Inom programmering, när man byter mellan ett decimaltal till ett heltal - stryks helt enkelt decimalerna. Det enkla sättet att fixa detta brukar helt enkelt vara att addera 0.5 innan man ändrar till heltal så sker en viss avrundning (dock ej enligt ISO-standard!).

Edit: inom kategorin "Möjlig förklaring till hur det här kunde hända"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 08:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av kalleh
Det enkla sättet att fixa detta brukar helt enkelt vara att addera 0.5 innan man ändrar till heltal så sker en viss avrundning (dock ej enligt ISO-standard!).

Edit: inom kategorin "Möjlig förklaring till hur det här kunde hända"

Jasså. Det var ju lustigt men skillnaden är ju 5 % inte .5 %. Så stort fel kan ju inte vara en avrundningssak?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 21:11

Say what? 11 och 12 är ju redan heltal så någon avrundning där är det inte frågan om. Det måste var något fel i algoritmen som beräknar resultatet. Ganska klantigt om jag får säga så eftersom den korrekta procentsatsen står med i texten och sedan blir det fel i resultatet. Det tyder på att man utfört samma beräkning 2 ggr istf att bara spara kvoten poäng/maxpoäng i en lämplig variabel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kalleh
Inom programmering, när man byter mellan ett decimaltal till ett heltal - stryks helt enkelt decimalerna. Det enkla sättet att fixa detta brukar helt enkelt vara att addera 0.5 innan man ändrar till heltal så sker en viss avrundning (dock ej enligt ISO-standard!).

Edit: inom kategorin "Möjlig förklaring till hur det här kunde hända"

1
Bevaka tråden