Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjukt firewire problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 23:21

Sitter med detta: ett stycke välutsmyckad pismo
ett stycke speedmania desktop chassi och
ett stycke ibm 7200 hdd inuti speedamnia chassit.

Problemet uttrycker sig i extrem fartminskning (= ca 500k/s) på endast denna setup. Har testat speedamnian med flera andra maskiner utan problem (=satanisk mängd/s).

Har även testat reset av allt (=PMU, PRam, nvram, preferencefiler),
har även gjort en archive &reinstall av system utan ngn som helst förbättring.
Detta är sjukt...
Har någon någon fin teori som kan förklara problemet... ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-18 10:43

Verkar som Pismons Firewireport är skadad.
Prova att koppla upp dig i "targetmode" mot en annan Mac och kolla vad du får för hastigheter. Försök att köra i bägge riktningarna, både Pismon som "target" och omvänt.
Är det Firewireporten så blir det tyvärr dyrt. Den är inlödd på moderkortet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 15:01

testade en annan liten sak, installerade OS10.2 på en annan partition och wips så var problemen borta.
En uppstart i panther fixade fixen och förstörde farten igen... *suck* vill inte lämna panther. Undrar om det finns ngn uppgradering till speedmania disken ... hmm?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 15:12

Har du provat med olika kablar?
Jag hade motsvarande problem på min PB G4 1GH och det visade sig vara en kabel med dålig prestanda. Efter att ha provocerat kabeln lite extra la den av helt, men innan jag kom på detta så höll jag på att bli helt vansinnig.
Numera köper jag bara kablar av bästa sort.

Kablar påverkar sjukt mkt!

Har varit med om diskar som bara "dör" och inte går att montera eller finna med diskverktyg trots i- och urkopplande. Byte av sladd fixar det allt som oftast; det verkar som om kablarna kan bli "laddade" eller har något slags minne som gör dem känsliga i vissa situationer...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 16:55

men det funkar ju bra med samma kablar i både OS10.2 och på min kusins panther PBG4 15".
Kablarna kan väl inte bara "inte funka" hos mig och ingen annan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mola
Har du provat med olika kablar?
Jag hade motsvarande problem på min PB G4 1GH och det visade sig vara en kabel med dålig prestanda. Efter att ha provocerat kabeln lite extra la den av helt, men innan jag kom på detta så höll jag på att bli helt vansinnig.
Numera köper jag bara kablar av bästa sort.

Hur gjorde du när du provocerade kabeln?
Det skulle vara kul att veta..:D

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 17:12

Min kassa kabel hade bara problem mot en Lacie Pocketdrive till att börja med. Det var inte förrän efter några veckor när jag använde kabeln mot en annan stor, 3,5", FW-disk som jag fick samma problem. Prövade då med en 5 meters kabel av mycket hög kvalitet och det visade sig att båda diskarna fungerade utmärkt. Bytte tillbaks till gammla kabeln, Lacie orginal, och bara den stora disken fungerade. Prövade en gång till men nu bytte jag riktning på kabeln och då fungerade ingen av diskarna. Prövade igen att byta håll och då fungerade den stora disken men inte min Pocketdrive. Prövade att böja kabeln lite fram och tillbaka och då lade den av helt.
Har efter detta alltid börjat med kabelbyte när en FW-enhet krånglar och det hjälper alldeles för ofta. Har nu skaffat ordentliga kablar till mina egna grejor och har inga problem.
Borde dock säga att min Pocketdrive kabel fungerade utmärk i 1,5 år och användes då dagligen. Släpade både disk och kabel i ryggsäcken hela tiden och där fick de kanska mycket stryk. Körde bland annat omkull med MC:en en gång utan att skada varken iBook eller tillbehör. Ryggsäcken blev dock lite repig den gången.;)

Kabeln har ställt till det för mig också. Den som följer med Speedmania är kass, glappar ofta i kontakten. Lacie har de bästa FW kablarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 17:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Hur gjorde du när du provocerade kabeln?
Det skulle vara kul att veta..:D

Tog fram storsläggan och gav den några rejäla smällar.:p

Nä.. jag rätade ut den och böjde sedan ändarna lite mer än man gör i vanliga fall. Det är oftast en lödning eller krampning som släpper i de gjutna kablarna när de uppför sig konstigt. Det underliga är att det nästan alltid är tjocka kablar som har problem. Har fått tunna "skräp"kablar ibland och de brukar fungera bra förutom att de vill trilla ur kontakterna.

Pismons FW-port är slö!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:20

nja, farten är ju som vanligt i vissa avseenden ... i.a.f i mina icke-avancerade tester.

1
Bevaka tråden