Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort en icke existerande fil?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med en fil som inte finns...

Filen ligger i en mapp i Papperskorgen men kan inte tas bort i och med att den inte finns. Men nu tar vi det från början:

När jag försöker tömma Papperkorgen säger finder:

Citat:

Åtgärden kunde inte slutföras eftersom ett eller flera objekt som behövs inte kan hittas. (Felkod -35).

Som svar på detta går vi rask över till terminalen och försöker där:

ls i mappen ger:

[10:~/.Trash/100MLT15] linus% ls
Sven G??????e, ordf. Nobel Petanque.txt

men ls -l ger:

[10:~/.Trash/100MLT15] linus% ls -l
ls: Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt: No such file or directory

om jag slutligen skriver rm Sv och trycker på tabb får jag:

[10:~/.Trash/100MLT15] linus% rm Sven\ G\355\265\266\355\264\244e,\ ordf.\ Nobel\ Petanque.txt 
rm: Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt: No such file or directory

Det gör ingen skillnad om jag kör med rm "filnamn" eller rm -- filnamn.

Filen gör i och för sig inget ont, men det är irriterande att ha den liggande där.

Så... några tipps?

[EDIT]
rm * ger:

[10:~/.Trash/100MLT15] linus% rm *
rm: No match.
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-19 20:41

Vad händer om du testar att backa ett steg i filstrukturen och kör rm -r [mappen] ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 20:43

använde du " eller ' ?
skall väl vara '
(har inte blykoll på bash utan kör tcsh)

Senast redigerat 2004-01-19 22:38

Tyvärr

[10:~/.Trash] linus% rm -r 100MLT15/
rm: 100MLT15/Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt: No such file or directory
rm: 100MLT15: Directory not empty
[10:~/.Trash/100MLT15] linus% rm 'Sven G\355\265\266\355\264\244e, ordf. Nobel Petanque.txt' 
rm: Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt: No such file or directory

Fler förslag?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:01

sudo rm -ri

[10:~/.Trash] linus% sudo rm -ri 100MLT15
remove 100MLT15? y
remove 100MLT15/Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt? y
rm: 100MLT15/Sven Gíµ¶í´?e, ordf. Nobel Petanque.txt: No such file or directory
rm: 100MLT15: Directory not empty

Jag har redan innan slagit in mitt root lösenord...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:08

Och att öppna den och spara om den går inte?

Nä, kommer inte på något bra…

Borde kanske tillagt att den inte syns i Finder och att open i terminalen också ger No such file..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:26

nää...

Kul problem

Men det man kan se är ju att '\355\265\266\355\264\244' tolkas som 'íµ¶í´?', så då kan man ju anta att \355 har något med í att göra (osv.)

Kan det leda vidare?

rm *anq*

Hm, fast det funkar väl inte när inte rm * funkade tidigare...

Jag tänkte föreslå
[mooloolaba:~/.Trash] al% rm -rf *
också, men det lär väl också misslyckas.

Funkar det hårda artilleriet; om du raderar hela papperskorgen?
[mooloolaba:~] al% rm -rf .Trash

Och sedan förstås skapar en ny med
mkdir ~/.Trash
chmod og-rw ~/.Trash

?

[10:~/.Trash] linus% rm -rf *
rm: 100MLT15: Directory not empty
[10:~/.Trash] linus% cd..
[10:~] linus% rm -rf .Trash
rm: .Trash/100MLT15: Directory not empty
rm: .Trash: Directory not empty

...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-19 22:19

testa och lägg till -d (alltså" rm -rfd .Trash")

[10:~] linus% rm -rfd .Trash
rm: .Trash/100MLT15: Directory not empty
rm: .Trash: Directory not empty

keep 'em comin!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 22:32
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-19 22:33

testa o köra "fsck" lr vad verktyget för att reparera filsystem heter i OSX och sen köra rm -rf

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 22:34

Kolla om du hitta något om utf8 för bash…

Edit: Du kör ju tcsh - ser jag först nu inte för det gör så stor skillnad för mig, men…

Vad händer om du tar ut mappen på skrivbordet och sedan drar dit en annan mapp med samma namn?

Vad säger Finder?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 22:43

Prova att ändra teckeninställning i tcsh från Unicode till ASCII
Kan får bort "tolkningen" av /355 etc...

Kan du boota i OS 9 och döda filen den vägen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Kan du boota i OS 9 och döda filen den vägen?

FY, FUSK, FEMTEKOLONNARE

Saw that one coming... ... men jag tror att i detta fallet är det faktiskt det enklaste sättet (om nu maskinen går att boota i 9)

Tack för alla bra förslag men tyvärr fungerar inga...
Jag bootade om till 9 men hittade inte mappen .Trash. Jag hittade bla .ssh i min user mapp men inte .Trash. Startade sedan om i single user mode och körde fsck och försökte sedan med alle de komandon som föreslagits men med samma resultat: No such file.

Jag provade också att ändra från ASCII till UNICODE i tcsh men de fick följden att tsch inte kunde tolka några tecken, allt blev: ????.


[Edit]
Ok, jag flyttade filen till skrivbordet och sen startade om till 9:an igen. Nu hittade 9:an den och det var inga problem att kasta filen...
Men jag håller med om att det känns lite fusk, pluss att jag inte har startat om datorn så här ofta sen jag installerade OSX, (hade uptime på 50 dar innan...)

Senast redigerat 2004-01-20 07:47

Linus

Jag hade samma problem (tror jag) som du har och kan verkligen hålla med om att det är irriterande att ha ngt i papperskorgen utan att kunna kasta bort det.

Jag fattar inte ett dugg av alla terminalkommandon ni har skrivit hittills i denna tråd men jag lyckades efter en jäkla massa strul kasta min ickeexisterande fil.
Det visade sig att jag måste lägga tillbaks den på den volym som den kom från (jag har 4 fysiska diskar i min burk och totalt 7 partitioner).
När jag gjort detta så kunde jag döpa om filen (efter att jag gjort den synlig) och sen var det bara att kasta den.

Jag hade provat alla möjliga UNIX-kommandon och småprogram utan resultat innan jag fick till det på det här sättet.

Lycka till

- Slice -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 13:43

Här finns några tips p hur man tar bort filer med konstiga namn under Unix

http://www.ittepic.edu.mx/eBooks/computacion/80oreilly/books/unix2/upt/ch23_11.htm

/S

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stickan
Här finns några tips p hur man tar bort filer med konstiga namn under Unix

http://www.ittepic.edu.mx/eBooks/computacion/80oreilly/books/unix2/upt/ch23_11.htm

/S

Det där var riktiga grejer det! Tackar. Nu vore det bara bra om det finns något sätt att medvetet skapa dessa konstiga filer så att man kan testa de "starkare medicinerna"...

Update! Kanske är ditt filsystem korrupt?

Jag har just gått igenom ett liknande problem. Allting började när jag hade monterat min TiBook i target-mode på en kompis pc där han körde MacDrive som gör att han kan montera min hfs+-disk under XP.

När jag kopierade filer till TiBooken så gick strömmen i huset och datorerna fick startas om. Därefter började saker och ting gå galet...

En vecka senare har jag problem med att radera ett tomt bibliotek. Jaguar klagar och säger att filen används. Därefter börjar jag misslyckas med att kopiera saker från min externa hårddiskar till den interna.

Jag installerade Jaguar på en extern hårddisk och när jag startade om visade det sig att min interna hårddisk var så korrupt att den inte kunde monteras när systemet kördes från den externa disken.

Efter mycket nagelbitande lyckades jag bygga om den trasiga innehållsförteckningen och rädda min data med hjälp av Norton Disk Doctor.

Slutsats; du kanske borde ta backup på din data och undersöka om ditt filsystem mår bra innan det har gått sönder bortom räddning.

Litet förtydligande:

Jag fick bort filen mha 9:an

Jag var dock tvungen att lyfta ut den ur papperskorgen från 10:an

Men tack i alla fall!

/L

1
Bevaka tråden