Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G5, DVD Superdrive utan Buffer Underrun.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte precis en sak... har inte Powermac G5ans Superdrive Buffer Underrun skydd? Det har iMacen Superdrive.
G5ans superdrive är en Sony medans iMacens är en Pioneer.

Ja jag fick lära mig det den hårda vägen, står och bränner en DVD och så plötsligt. Error: Buffer Underrun Error.

Inte skoj kan jag säga men vilket minus måste jag säga. Modellen är en 2x1,8 Ghz.

Låter konstigt. Är det med Toast 6 du bränner?
Inställningar hittar du på menyraden Recorder -> Recorder Settings.... och sedan -> Advanced. Det är inte en defalultinställning märkligt nog. Kolla det!

Nej jag brännde då med Disk Utility (Skivverktyg). Har inte Toast i den maskinen ännu...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Nej jag brännde då med Disk Utility (Skivverktyg). Har inte Toast i den maskinen ännu...

Jaså, jag vet inte det finns möjlighet att ställa in det i Dis Utility, men i Toast finns det jallafall...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 14:16

Har skivverktyg stöd för buffer underrun protection verkligen?

Det sitter inte bara SONY DVD-R enheter i G5:orna, det varierar. Tidigare satt det tex. Pioneer 106-DV och den har ju buffer underrun protection. Tror knappast att Apple skulle ha ändrat till en enhet utan denna standard.

Vad är det för modellnummer på SONY DVD-R enheten som sitter i din maskin? Det går ju fort att kolla om den har stöd för B.U.P eller ej för den som verkligen vill veta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
G5ans superdrive är en Sony medans iMacens är en Pioneer.

Min iMac G4 1Ghz hade en Sony-dvdbrännare och den hade BUP.

Enligt en tråd på Macnn kan man i konsollen se om BUP är aktivt eller inte.

http://forums.macnn.com/showthread.php?threadid=195038

Citat:

If you open the Console utility and read your console log, it will state whether the burn underprotection was enabled or not.

Citat:

Finder: Burn started, Tue Dec 30 11:51:27 2003
Finder: Burning to CD-R media with SAO strategy in MATSHITA DVD-R UJ-815 X101 via ATAPI.
Finder: Requested CD burn speed was max, actual burn speed is 16x.
Finder: Burn underrun protection is supported, and enabled.
Finder: Burn finished, Tue Dec 30 11:56:06 2003
Finder: Verify started, Tue Dec 30 11:56:06 2003
Finder: Verify finished, Tue Dec 30 11:58:51 2003

Citat:

hdiutil: Burn started, Thu Jan 8 14:49:11 2004
hdiutil: Burning to DVD-RW media with DAO strategy in MATSHITA DVD-R UJ-816 DXJ3 via ATAPI.
hdiutil: Requested DVD burn speed was 47x, actual burn speed is 1x.
hdiutil: Burn underrun protection is supported, and enabled.
hdiutil: Burn failed, Thu Jan 8 15:34:33 2004
hdiutil: Burn sense: 4/03/01 Hardware Error, No write current
hdiutil: Burn error: 0x80020060 The device drained its buffer without burn underrun protection.

Tack det ska jag kolla!
Om det nu är avslager BUPen hur slår jag på den? Det finns inga inställningar i Disk Utility som jag kan se med Sony brännaren, hemma med pioneeren finns den inställningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 16:12

En variant är ju att kolla Systeminformation vilken modellbrännaren är av. Modellnummret eller serienummret brukar duga för att leta rätt på den hos tillverkaren. Sedan kikar man i den tekniska infon om brännaren för att se om BUP stöd finns.

Loggen i Console.app funkar ju också om man vill.

1
Bevaka tråden