Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 + SCSI

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-18 12:38

Jag behöver en SCSI lösning till en G5dp

*vilket kort ska jag välja /RAID0+1 eller RAID5?
*hur många interna diskar får plats, räcker strömkontakterna?
*vilka diskar rekommenderas?

Lite problem med G5 lådan eftersom bara två diskar kan monteras internt så en RAID lösning är inte så bra om man inte kör externt.

Sen vet jag inte, men jag tror det inte finns något hårdvaru baserat RAID kort till Mac, endast mjukvarulösning vilket i min mening inte går jämföra med prestandamässigt.

Tja, diskar är väl ganska självklart val på Seagate Cheetah 15K.3.

Det är dom snabbaste diskar du kan köpa idag, en del säger också att Matrox Atlas 15K rpm är jämförbara.

Det är mest en smaksak.

G5 2GHz har 600W powersupply så nätaggregatet räcker till gott.

Strömkontakter går komplettera lätt med.

Problemet är som sagt att jag inte vet var du ska få tag på ett hårvaruraid kort.

Kanske nån annan vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-18 20:52

Här kommer ett trist svar. Men i ärlighetens namn borde du söka bland tidigare trådar då detta diskuterats en hel del fram och tillbaka. Det finns för övrigt en tredjepartslösning för att montera 2 extra diskar i en Dual G5:a. Tyvärr gör man detta på bekostnad av PCI platser då det ej går att använda "långa" PCI-kort i de övre platserna efter installationen. Denna produkt har även den diskuterats här tidigare och presenterats som nyhet kring det senaste expot.

Lycka till med sökningen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-19 08:32

OK...då blir de en extern lösning.

Ett stort tack för hjälpen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 11:06

Hårdvarubaserade raid-kort finns visst till G5:an. Jag vet inte hur många diskar du är ute efter att ansluta, men det bästa är ju trots allt en extern lösning, även om det blir betydligt dyrare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hårdvarubaserade raid-kort finns visst till G5:an. Jag vet inte hur många diskar du är ute efter att ansluta, men det bästa är ju trots allt en extern lösning, även om det blir betydligt dyrare.

Finns det?

Ge mig länk omgående i så fall för då har det löst mycket av mina eventuella problem:D

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 16:34

Sök bland tidigare diskussioner så finner du länkar till ett par tillverkare som har kort till G5:an. RAID-lösningar till G5 har diskuterats en hel del förut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Sök bland tidigare diskussioner så finner du länkar till ett par tillverkare som har kort till G5:an. RAID-lösningar till G5 har diskuterats en hel del förut.

Eftersom du vet så borde du veta källan också:rolleyes: eller kanske inte?

I varje fall har jag snackat med Macguru Store i USA om dom visste något och det var som jag trodde från början att det finns inget hårdvaruraid kort för SCSI internt.

ATTO har nån mjukvarulösning med Softraid men det är inte vad jag sökte efter och dessutom verkar det inte fungera särskilt bra med en G5.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 18:52

Nu var det inte SCSI lösningar som diskuterades utan S-ATA. Varför vill du köra SCSI framför S-ATA?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nu var det inte SCSI lösningar som diskuterades utan S-ATA. Varför vill du köra SCSI framför S-ATA?

Nej det var det inte, läs första inlägget, denna tråd handlade om SCSI.

Varör jag vill köra SCSI, ja för det första har jag alltid kört SCSI för att det finns många fördelar.

Även om S-ATA minskat detta gap så finns det fördelar, framförallt är SCSI snabbare.

Goggla lite grann så hittar du svaret;)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-20 12:29

en STOR anledning till att köra SCSI är att dom är byggda för hårt arbete. Sök/skriva/läsa sliter på en videodisk (har pajat 3 ATA diskar)
Raptor diskarna lämnar 5års garanti, lika många år som SCSI diskar. Men jag är tveksam till att Raptor diskarna orkar lika länge som en SEAGATE Cheetah 10rpm

Jag har inget o referera i mot, bara en personlig åsikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 15:17

Ultra Wide SCSI stödjer väl bara 80MB/Sec överföring? En S-ATA disk har ju 150MB/Sec som teoretiskt högsta gräns. I praktiken må SCSI disken vara snabbare, men det kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Är det för privat eller företagsbruk du har tänkt använda RAID-lösningen Gluffs?

Som privatperson torde du klara dig väl på en S-ATA lösning både med avseende på överföringshastighet och livslängd. Efter att den 3 åriga garrantin har gått ut (ges på i princip alla S-ATA diskar idag) lär du ändå känna dig trångbodd i din lösning och vilja byta upp dig storleksmässigt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-20 16:34

de är till företagsbruk

Sätt ihop en sjysst dual Xeon burk istället så kan du göra vad som helst med den.

Ultra320 är det som gäller.

Köp ett LSI Megaraid kort med PCI-X så har du sjysst prestanda kopplat med ett antal Cheetah diskar och bra kylning.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:01

Vad tror ni om det kommande Serial SCSI (SAS), som tydligen skall ha bakåtkompabilitet med SATA-diskar? Torde bli enklare att få ut full kapacitet ur en SATA-disk med ett Serial SCSI-kort samtidigt som man får de andra fördelarna med Serial SCSI (SAS).

http://www.lsilogic.com/technologies/industry_standards/sas.html

http://www.lsilogic.com/technologies/industry_standards/sas_pages/sas_vs_sata.html (Serial SCSI vs Serial ATA)

http://www.seagate.com/newsinfo/technology/sas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-20 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Sätt ihop en sjysst dual Xeon burk istället så kan du göra vad som helst med den.

Ultra320 är det som gäller.

Köp ett LSI Megaraid kort med PCI-X så har du sjysst prestanda kopplat med ett antal Cheetah diskar och bra kylning.

Jag köpte idag åt firman en 2x3Ghz XEON, med 2G RAM och RAIDade SATA, GeForceFX5900, Wacom Intous2 A5, 2xLaCie19" skärmar... och lite annat godis. Primärt till Lightwave och Combustion

G5:an ska beställas när nästa revision kommer.

1
Bevaka tråden