Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C-pen suger !

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 12:56

Har väntat på en drivrutin till Panther i nästan 3 månader, är det för mycket begärt att det skall finnas drivrutiner så att man kan använda produkterna man köpt ! Enligt supporten skall det tydligen finnas en Pantherversion i sluttest sedan 2 månader ! Vad skall man göra, företaget verkar skita totalt i sina mac-kunder.

Testade en c-pen i höstas och ja tycker inte inläsningen var särkilt tillförlitlig, endast versaler + siffror förstod den inte så bra, så man fick alltid dubbelkolla mot papperet efteråt o kanske läsa in 2-3 ggr innan de blev rätt, man spar ju inte speciellt mycket tid på de viset.

Jag körde med c-pen på 10.2 för att läsa in siffror mest (OCR numret på räkningar...) det fungerade klockrent, var tvungen att få till snitsen hur man skulle hålla pennan men när det löste sig så sa det bara pang. Jag kunde till och med övertala min annars något konsevativa flcikvän att börja använda den.

Har inte provat sedan 10.3 så jag vet inte om det fungerar eller inte. Men kan testa ikväll när jag kommer hem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dan
Har väntat på en drivrutin till Panther i nästan 3 månader, är det för mycket begärt att det skall finnas drivrutiner så att man kan använda produkterna man köpt ! Enligt supporten skall det tydligen finnas en Pantherversion i sluttest sedan 2 månader ! Vad skall man göra, företaget verkar skita totalt i sina mac-kunder.

Lovade de att den skulle fungera under 10.3 när du köpte den?
Det är många som bara antar allt alla kringprodukter ska vara framåtkompatibla i all evighet. Man måste nog som användare lägga band på sig med att uppgradera till 10.3 om inte de program man behöver använda finns till 10.3. Apple släpper trots allt nya OS relativt ofta, och det är inte så lätt att komma med en fungerande uppdatering direkt efter att nytt OS kommer.

Kanske var snitsen jag missade då... testade som sagt inte under nån lång period.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Lovade de att den skulle fungera under 10.3 när du köpte den?
Det är många som bara antar allt alla kringprodukter ska vara framåtkompatibla i all evighet. Man måste nog som användare lägga band på sig med att uppgradera till 10.3 om inte de program man behöver använda finns till 10.3. Apple släpper trots allt nya OS relativt ofta, och det är inte så lätt att komma med en fungerande uppdatering direkt efter att nytt OS kommer.

Ok jag kan delvis förstå din synpunkt, men jag kan inte hålla med, 3 månader anser jag inte är "direkt", i den här it-världen är det snarare lång tid. Som du skriver så kommer det programversioner ganska ofta, att då inte få till en uppdatering till Panther som inte kan ha kommit som en överaskning tycker jag är j-t slött, det är ju inte ny rymdfärja som skall byggas.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 18:45

Om det är till översättningar så funkar ju Quicktionary oxå. Den skall kunna läsa in text och siffror.
Fast det vette tusan om den finns i osX version när jag tänker efter.... Kanske dags och se efter.

Dan, de skiter i mac-kunder sedan jag slutade jobba hos dem.

Inläsningen på C-Pen är däremot väldigt bra. Man måste lära sig lite hur man ska använda den, men har man väl gjort det så har den tillförlitlighet på 99%.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dan
Ok jag kan delvis förstå din synpunkt, men jag kan inte hålla med, 3 månader anser jag inte är "direkt", i den här it-världen är det snarare lång tid. Som du skriver så kommer det programversioner ganska ofta, att då inte få till en uppdatering till Panther som inte kan ha kommit som en överaskning tycker jag är j-t slött, det är ju inte ny rymdfärja som skall byggas.

En liten sak bara. C-Technologies har avskedat nästan alla, inkl. de flesta på utvecklingsavdelningen. Har mycket svårt att tro att det någonsin kommer fler mac-versioner. Tyvärr.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Dan, de skiter i mac-kunder sedan jag slutade jobba hos dem.

Inläsningen på C-Pen är däremot väldigt bra. Man måste lära sig lite hur man ska använda den, men har man väl gjort det så har den tillförlitlighet på 99%.

Ciryon

Jo jag håller med, Jaguarversionen fungerade mycket bra, bättre än andra pennor jag haft. Men det känns lite trist att inte kunna använda den, och gradera ner till Jaguar för pennan skull käns inte heller rätt ...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
En liten sak bara. C-Technologies har avskedat nästan alla, inkl. de flesta på utvecklingsavdelningen. Har mycket svårt att tro att det någonsin kommer fler mac-versioner. Tyvärr.

Ciryon

Hej Ciryon, svaret jag fick från supporten för ca 2 månader löd;
"Det finns några kompatibilitetsproblem med Panther. En ny version 1.02 som löser kända problem med OS 10.3 Panther är för tillfället i sluttest."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Dan, de skiter i mac-kunder sedan jag slutade jobba hos dem.

Inläsningen på C-Pen är däremot väldigt bra. Man måste lära sig lite hur man ska använda den, men har man väl gjort det så har den tillförlitlighet på 99%. Ciryon

99% om man är optimist 50% om man är realist. Fick en c-pen och den var rätt dålig klarade ju inte vissa enklare typsnitt alls och piggen som triggar inläsningen är fruktansvärt dåligt konstruerad ja hela konstruktionen verkade väldigt oergonomisk och plastig.

Provade både på Mac och PC lika dålig på båda.

Funkar säkert bra till att läsa in ocr nummer en gång i månaden men att använda den varje dag , nej tack.

Jazzper, det är ganska så avgörande vilken modell det handlar om. C-Pen 10 är riktigt riktigt bra på att känna igen text och är dessutom ruskigt snabb. Den klarar ett stort antal typsnitt (inte alla förstås). Pennan kan tyckas plastig, faktum är att det sitter en liten (onödig) blytyngd i bara för att den ska kännas mer robust.

Om du verkligen inte kunda läsa in text var det förmodligen en kass penna, med felkalibrerad sensor eller något annat fel.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jazzper, det är ganska så avgörande vilken modell det handlar om. C-Pen 10 är riktigt riktigt bra på att känna igen text och är dessutom ruskigt snabb. Den klarar ett stort antal typsnitt (inte alla förstås). Pennan kan tyckas plastig, faktum är att det sitter en liten (onödig) blytyngd i bara för att den ska kännas mer robust.
Om du verkligen inte kunda läsa in text var det förmodligen en kass penna, med felkalibrerad sensor eller något annat fel.
Ciryon

Det är en c-pen 10 och den fungerade verkligen inte bra , har också hört från andra att de har haft liknande upplevelser.
Som sagt till OCR duger den väl men den marknadsfördes ju som något mer avancerat.

Angående snabbhet så är det möjligt att den är snabb men eftersom trigg pinnen är helt felkonstruerad så bromsas ju inläsningen av att det känns som piggen hela tiden skall brytas av vid scanning över strävare papperstyper. Varför gjordes inte triggern rund eller åtminstone lite rundad ?

Blev uppriktigt förvånad över att den inte fungerade bättre och dess dåliga design.

Om blytyngden sattes i för att göra den mindre plastig så får man ju konstatera att de misslyckades grovt med detta också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Det är en c-pen 10 och den fungerade verkligen inte bra , har också hört från andra att de har haft liknande upplevelser.
Som sagt till OCR duger den väl men den marknadsfördes ju som något mer avancerat.

Den kan bara OCR - Optisk teckenigenkänning. Något annat gör den inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Angående snabbhet så är det möjligt att den är snabb men eftersom trigg pinnen är helt felkonstruerad så bromsas ju inläsningen av att det känns som piggen hela tiden skall brytas av vid scanning över strävare papperstyper. Varför gjordes inte triggern rund eller åtminstone lite rundad ?

Den bryts inte av. Tro mig. Har själv aldrig tänkt på att den skulle bromsa. Glider snällt över alla möjliga papperstyper. Betydligt bättre än quicktionary som har små fåniga hjul som går sönder.

Nej nu ska jag inte försvara C-Pen. Jobbar inte där längre.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Den kan bara OCR - Optisk teckenigenkänning. Något annat gör den inte.

Den bryts inte av. Tro mig. Har själv aldrig tänkt på att den skulle bromsa. Glider snällt över alla möjliga papperstyper. Betydligt bättre än quicktionary som har små fåniga hjul som går sönder.

Nej nu ska jag inte försvara C-Pen. Jobbar inte där längre.

Ciryon

Självklart menade jag att den väl funkar ok till att läsa OCR tecken/typsnitt.

Och jag har en känsla av testerna av C-Pen gjorts mest med glättat papper.
att den skulle glida snällt tycker jag inte stämmer alls förutom då på glättat papper.

Synd för den hade kunnat vara mycket användbar till ett projekt , nu ligger den bara och skräpar. Har iofs fått den gratis så jag borde kanske inte klaga.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 11:59

Hallåååååå ?

Fortfarande ingen uppgradering som utlovats av supporten ...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 08:57

Det var på tiden, nu finns det äntligen en uppdatering till Panther, skall prova att ladda ner

http://www.cpen.com/Download/software_upgrades/m1

1
Bevaka tråden