Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Logic Pro & Express

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 09:05

Taget från hemsidan:

[Supported Audio Hardware (tracks)

Emagic Audio Engine (up to 128 stereo tracks per driver class): Core Audio (Mac OS X), Mac AV, EASI, ASIO, Direct I/O, Audiowerk2/8 (Mac OS 9)

Roland VS (Arrange editing) (8/16)

Korg 1212 I/O (96)

Sonorus StudI/O (96)

Digidesign DAE (8)

Digidesign TDM (ProTools III/24/24MIX, 24MIX+, MIX3) inc. TDM plug-ins and Surround (16-64)

Cascade 3 x Audiowerk8 for output expansion

Virtually unlimited multiple hardware support (Mac OS 9)]

128 stereospår dvs 256 monospår.

Hmm? Står inget om ProTools HD.

Priset är väl den väsentliga skillnaden, men LogicPlatinum + alla pluggar kostar ju inte 29.000 nu. Listpriset ligger ju alltid hörge än verkligheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag har frågat Emagic och de säger att den skall komma. Frågan är väl bara när.

Ja, det stod ju inget på deras hemsida. Men man får väl hoppas att Waveburner dyker upp.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 17:40

Uppgradering från både Logic Platinum 5 & 6 till Logic 6 Pro beräknas kosta €199. Vi får väl se vad det "riktiga" priset blir när det väl släpps framåt Mars/April

Citat:

Skrevs ursprungligen av pherson
Uppgradering från både Logic Platinum 5 & 6 till Logic 6 Pro beräknas kosta €199. Vi får väl se vad det "riktiga" priset blir när det väl släpps framåt Mars/April

Hoppas att uppgraderingspriset från Logic Gold Production Kit inte ligger alltför högt!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 12:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Hoppas att uppgraderingspriset från Logic Gold Production Kit inte ligger alltför högt!

Upgraderingarna som kommer till Logic Pro 6:
Logic Gold or Platinum 5.x/6.x => $199
Logic Audio/Big Box => $699
Logic Gold or Platinum 4.x or earlier => $699

(Sen vet man ju sen tidigare att det blir dyrare i Europa)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Walzhi
Priset är väl den väsentliga skillnaden, men LogicPlatinum + alla pluggar kostar ju inte 29.000 nu. Listpriset ligger ju alltid hörge än verkligheten.

Walzhi, din verklighet är nog lite annorlunda än för oss "vanliga dödliga". Jag vet att du har bra "connections" och betvivlar inte att du får schysstare priser än de jag angav i min post. Men verkligheten för "nisse i älmhult" är lite annan.

Jag ringde Estrad och tog reda på vad de vill ha för Logic Audio Platinum + alla pluggar jag listade ovan, här är facit.

Logic Audio Platinum: 10 790 kronor
EXS-24 mk II: 4290 kronor
Synth Collection: 4290 kronor
Vintage colletion: 5290 kronor
Space Designer: 7690 kronor (?!?!)

TOTALT (på Estrad): 32 350

Deluxe Musik har tyvärr stängt idag så jag kunde inte jämföra där, men jag tror inte att man kommer undan så värst mycket billigare där......om man inte heter Max Martin förstås......

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 13:17

Enligt min mening så finns det ingen anledning att köpa musikprogram i Sverige, det är alldeles för dyrt. Kanske för lite konkurrens?
Ring eller maila vilken musikaffär i USA som helst, kan nästan försäkra att det blir väsentligt billigare. Dessutom är det ingen tull på mjukvara/cd/manualer, däremot 25% moms, frakten med t ex UPS är inte heller farligt dyr.

agree!

Citat:

Skrevs ursprungligen av pherson
Enligt min mening så finns det ingen anledning att köpa musikprogram i Sverige, det är alldeles för dyrt. Kanske för lite konkurrens?
Ring eller maila vilken musikaffär i USA som helst, kan nästan försäkra att det blir väsentligt billigare. Dessutom är det ingen tull på mjukvara/cd/manualer, däremot 25% moms, frakten med t ex UPS är inte heller farligt dyr.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 11:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Det är lätt att egga upp sig för snabbt. Kolla på specarna på denna sida. Där står det bl.a. att Logic Pro bara har stöd för 128 kanaler, alltså en halvering av dagens LAP. Frågan är om fler begränsningar gjorts. Verkligen INTE bra i sådana fall!

/JO

Å andra sidan tror jag aldrig att jag använt mer än 32 kanaler samtidigt. Och då vill jag minnas att 6-7 stycken utgjordes av alternativa sångtagningar. Kalla mig minimalist...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Vogel
Å andra sidan tror jag aldrig att jag använt mer än 32 kanaler samtidigt. Och då vill jag minnas att 6-7 stycken utgjordes av alternativa sångtagningar. Kalla mig minimalist...

Jag brukar lika i genomsnitt på 90-115 audiokanaler och har toppat på 153.

Jag kallar mig inte för minimalist.....:D

jag har funderat lite på prisvärdhet...och ju mer jag funderar ju mer lutar det åt Pro...med tanke på alla plug-ins som följer med!

även om jag inte behöver surround, obegränsat med kanaler mm. jag hade velat ha ett express + samtliga pluggar för 799 - det hade varit en god idé tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Vogel
Å andra sidan tror jag aldrig att jag använt mer än 32 kanaler samtidigt. Och då vill jag minnas att 6-7 stycken utgjordes av alternativa sångtagningar. Kalla mig minimalist...

Det beror ju också väldigt mycket på vilken musik man gör. Ska man spela in trad. Jazz så kan det räcka med ett stereopar. Ser man på moderna pop-produktioner så är 128 kanaler något som snabbt går åt...

128 kanaler...vilket jidder

undrar hur man klarade av att göra pop på typ 16 kanaler förr... :rolleyes:

pop'en har ju i och för sig blivit mycket bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp
Tror detta är ett av många bra musikinriktade produkter från apple.

Detta kommer nog bli ett oerhört bra år då många kommer switcha

Så ska det låta!
Jag kommer att "switcha" till iPod (mini)!

Jag som inte har så stor koll...
Hur ter sig programmet Live 3 mot Logic Express?

De spelar väl någorlunda i samma liga, eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
128 kanaler...vilket jidder

undrar hur man klarade av att göra pop på typ 16 kanaler förr... :rolleyes:

pop'en har ju i och för sig blivit mycket bättre

Med ny teknik kommer nya möjligheter att producera, så enkelt är det. Idag är ljudteknikern och producentens roll långt mycket större än musikerns. Något som för trettio år sedan var totalt omvänt...

det e lite konstigt att man inte kan köpa express och pro på applestore sverige :rolleyes:

Bevaka tråden