Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka rykten florerar nu?..efter expot.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-18 23:19

Ja vilka rykten florerar nu efter expot... vad ser det ut att komma?

* Superbowl reklam? lansering? Pepsi/iTMS vet vi ju.
* iTMS Europa till våren.
* Snabbare Powerbooks verkar vara en möjlighet.

Fortsätt att fylla i rykten som ni vet eller hört.............:)

Powerbook borde åtminstone kunna få en G4 1.42GHz i alla fall med tanke på att den fanns i Powermacen förut.

Powermacarna borde få som BTO ATIsnya 256MB variant av Radeon kortet tycker jag, dessutom så borde skärmarnas design uppdateras.

Ny revision av PowerMac G5 med snabbare processorer 90nm varianten, antagligen bättre grafikkort och eventuellt fler interna hårddiskplatser. Ryktena säger att de ska lanseras i slutet av januari/början av februari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 02:11

Nya skärmar till folket.nu..

  • Medlem
  • 2004-01-19 02:14

Kloner, nu när HP får bygga iPodar.. låt dom bygga Powermacar också… Och låt IBM bygga bärbart, server,minidatorer, arbetsstationer, superdatorer med OSX.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Kloner, nu när HP får bygga iPodar.. låt dom bygga Powermacar också… Och låt IBM bygga bärbart, server,minidatorer, arbetsstationer, superdatorer med OSX.

Errrrr......Nej

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
* Superbowl reklam?

Det senaste ryktet var att det *inte* blir någon Superbowlreklam, men sista ordet var väl inte sagt ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
* Snabbare Powerbooks verkar vara en möjlighet.

Jepp, men inte G5.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Ny revision av PowerMac G5 med snabbare processorer 90nm varianten, antagligen bättre grafikkort och eventuellt fler interna hårddiskplatser. Ryktena säger att de ska lanseras i slutet av januari/början av februari.

Låter rimligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Kloner, nu när HP får bygga iPodar.. låt dom bygga Powermacar också… Och låt IBM bygga bärbart, server,minidatorer, arbetsstationer, superdatorer med OSX.

Ja, eller inte.

Jag tror - som MOSR - att dom lanserar reviderade G5or och en jubileumsmac den 24 januari. Alltså exakt på dagen 20 år efter Macintosh-introduktionen.

Det som talar emot det, är att den 24:e är en lördag. Men man vet aldrig.

Några Page 2-rykten på MacRumors gör gällande att det kan komma en mindre speedbump av PowerBook den 2 februari och nya skärmar från Apple så snart som imorgon. Men som sagt, det är Page 2-rykten (dvs obekräftade rykten från okända, anonyma källor - ibland stämmer det, ibland är det uppåt väggarna fel).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det senaste ryktet var att det *inte* blir någon Superbowlreklam, men sista ordet var väl inte sagt ännu.

Reklam verkar det bli. Kolla på:
http://www.apple.com/itunes/pepsi/thankyou.html

"Watch for our ads during the Superbowl"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Några Page 2-rykten på MacRumors gör gällande att det kan komma en mindre speedbump av PowerBook den 2 februari och nya skärmar från Apple så snart som imorgon. Men som sagt, det är Page 2-rykten (dvs obekräftade rykten från okända, anonyma källor - ibland stämmer det, ibland är det uppåt väggarna fel).

Jag ryktessvängen är väl för underbar. Ibland tror jag inte de vet ett j-a dugg vad som ska hända utan bara gissar.

Som härlig motsägelse mot page2 ryktet skriver macosrumors.com:

Citat:

Powerbook G4 update prospects not good. Reliable Apple sources have confirmed multiple reports indicating the Motorola is still dragging its heels on delivering faster PowerPC 7457 G4s. Pessimistic at best, the word on the street is leaning strongly away from seeing any Powerbook faster than 1.33GHz until at least April.

Så tro på det du vill.

  • Medlem
  • 2004-01-21 20:14

Det här ryktet är kul också..... http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38380

...Nya marknader?:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jag ryktessvängen är väl för underbar. Ibland tror jag inte de vet ett j-a dugg vad som ska hända utan bara gissar.

MacRumors publicerar aldrig egna gissningar eller spekulationer. Däremot kan ju obekräftade rykten från okända källor (sådant som hamnar på sidan 2 alltså) vara både gissningar, spekulationer och rena fejkade rykten. (Men ibland stämmer även dom ryktena, t.ex. var dom ju först med iPod mini där.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Som härlig motsägelse mot page2 ryktet skriver macosrumors.com:

Oj, finns MOSR kvar fortfarande? Jag trodde han hade rökt hjäl sig vid det här laget, så mycket flum som han publicerat på den sidan genom åren...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
MacRumors publicerar aldrig egna gissningar eller spekulationer.

Vad kallas det de publicerar de då? De har ju rätt sällan rätt. Lika sällan som de flesta andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 23:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vad kallas det de publicerar de då? De har ju rätt sällan rätt. Lika sällan som de flesta andra.

Det de publicerar kallas just rykten och spekulationer, jag tror att Adrians poäng var att Macrumors främst sammanställer "andras" rykten etc och försöker göra någon sorts analys av dem.

För övrigt tycker jag att Macrumors och Thinksecret har rätt överraskande ofta och att de är avsevärt bättre på den punkten än övriga ryktessiter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vad kallas det de publicerar de då?

Jag skrev ju, vilket tei förstod, att MarRumors inte publicerar egna gissningar och spekulationer. Det betyder att dom publicerar sånt som andra tipsar dom om. Men även då handlar det inte om gissningar, utan om källor. Folk som har inblick, folk som får veta mer än dom borde osv.

Det är sånt som folk tipsar dom om alltså, och det är sånt som publiceras om det är från pålitliga källor eller om tipsen går att bekräfta från andra källor. Är det osäkra, tveksamma tips så hamnar dom på "Page 2" eller inte publiceras alls.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
De har ju rätt sällan rätt. Lika sällan som de flesta andra.

Då har du verkligen noll koll på ryktessajterna, speciellt MacRumors.

MacRumors har etablerat sig som en mycket trovärdig sajt och har förvånandsvärt ofta mer eller mindre helt rätt. Även nämnda Think Secret tillhör denna kategori. Surfa in på t.ex. Think Secret och gå igenom förra årets publicerade artiklar och kom tillbaka med med statistik på att dom sällan har rätt, om du kan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Då har du verkligen noll koll på ryktessajterna, speciellt MacRumors.

MacRumors har etablerat sig som en mycket trovärdig sajt och har förvånandsvärt ofta mer eller mindre helt rätt. Även nämnda Think Secret tillhör denna kategori. Surfa in på t.ex. Think Secret och gå igenom förra årets publicerade artiklar och kom tillbaka med med statistik på att dom sällan har rätt, om du kan.

Varför gör inte du det om du nu har sån koll? De har inte ofta rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Varför gör inte du det om du nu har sån koll? De har inte ofta rätt.

Jag läser regelbundet det mesta som skrivs där och om de var så att de ofta hade ordentligt fel så skulle jag inte återkomma dit. De har ofta rätt på det hela taget, men med enstaka detaljfel. Ett färskt exempel på en typisk Think Secret-rapportering är den inför den senaste keynoten: Mini iPods, major iLife update focus of upcoming Expo keynote

Följande finns att läsa i artikeln:
• iPod mini kommer att lanseras.
• iPod mini kommer att ha 2 och 4 gig och kosta från 100 dollar.
• iPod mini kommer att finnas i flera färger, vara en randig.
• Vanliga iPod kommer att få färger.
• Jobs keynote kommer att koncentrera sig på musik och ta ungefär 2 timmar.
• Jobs kommer att snacka mycket om Apples mjukvara.
• Jobs kommer att presentera ett helt nytt iLife-paket.
• Alla iApps kommer att uppdateras, iDVD 4 och iMovie 3.5 bland annat.
• Fler mjukvaror, troligen Final Cut Express 2.0 som är pågång.
• Uteckveckling på Emagic-fronten kommer att visas och nån typ av ny musikskaparprogramvara, osäkert vilken.
• Stor uppdatering av Xserve
• Inga nya datorer; varken bärbara eller stationära.

Och med facit i hand:
• iPod mini kommer att lanseras.
Helt rätt.

• iPod mini kommer att ha 2 och 4 gig och kosta från 100 dollar.
Delvis rätt, endast 4 gig och därmed ingen billigare modell.

• iPod mini kommer att finnas i flera färger, vara en randig.
Ja, flera färger, men nej, ingen randig.

• Vanliga iPod kommer att få färger.
Fel.

• Jobs keynote kommer att koncentrera sig på musik och ta ungefär 2 timmar.
Helt rätt.

• Jobs kommer att snacka mycket om Apples mjukvara.
Helt rätt.

• Jobs kommer att presentera ett helt nytt iLife-paket.
Helt rätt.

• Alla iApps kommer att uppdateras, iDVD 4 och iMovie 3.5 bland annat.
Nästan rätt, iTunes blev inte uppdaterat och siffran på iMovie blev 4 istället för 3.5

• Fler mjukvaror, troligen Final Cut Express 2.0 som är pågång.
Helt rätt.

• Uteckveckling på Emagic-fronten kommer att visas och nån typ av ny musikskaparprogramvara, osäkert vilken.
Ett nytt musikskaparprogram kom, GarageBand, men utvecklingen av Logic presenterades inte förrän en vecka efter keynoten.

• Stor uppdatering av Xserve
Helt rätt, Xserve G5 lanserades.

• Inga nya datorer; varken bärbara eller stationära.
Helt rätt också och i motsats vad många andra, mindre insatta, ryktesspridare trodde.

På det hela taget alltså väldigt många rätt och några fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 13:31

Kommentar från Rickard???

Det faktum att de hade så mycket fel visar ju mer att de mest sysslar med gissningar. Mycket av det nedanstående har det ju spekulerats i långt innan thinksecret skrev om det och verkade dessutom rimligt till macworld.

Deras "källor" kan ju då inte påstås som trovärdiga när de gång på gång har fel. Om de nu har "källor på insidan" varför är de då inte mer precisa?

- Mini iPod i 2 storlekar och med ett pris från 100$. Vart får källan priset och storlekarna ifrån som aldrig lanseras? Borde inte den känt till mer precist vad som var på gång? Det verkar inte som de hade mycket insyn i det fallet. 100$ är ju vad Steve sagt att de skulle vilja ha en iPod som kostade. Bara för Thinksecret att spinna vidare på det inför varje mässa- förr eller senare får de rätt.

- Vanliga iPods i flera färger som inte blev nåt. Verkar ju rätt påhittat då inget kom. En källa med insyn borde väl veta mer bestämt.

- iLife. Ett år sen det hände nåt stort med det. iPhoto hade inte ens uppdaterats under tiden. Kändes ju rimligt redan i höstas att det skulle dyka upp i Januari. Behöver man inte insyn för att kunna förutspå. De kunde dock inte specifiera att iPhoto skulle hoppa till version 4 alls. Hade man vetat om iLife borde man väl vetat om versionerna. Vart kommer 3.5 ifrån på iMovie?

- Xserve har det ju ryktats om sen PM G5 släpptes. Bara att fortsätta gissa tills det blir rätt.

- Längden på keynoten var väl inte så mycket att rykta om. Var ju 2h förra året. Är lite av en standardtid. Att den skulle handla om musik kom ju heller inte som en chock. Där ligger ju Apples fokus just nu.

- De missade helt att iPod 10gb ersattes av 15gb.

osv osv.

Nej. Du får nog komma med nåt bättre.

TILLÄGG: Jag tror både du och jag har bättre saker för oss än att älta den här skitsaken.

Senast redigerat 2004-01-22 23:41
  • Medlem
  • 2004-01-23 22:22

Ett helt obekräftat rykte är ju att Apple jobbar på en ny modell av iMac, kanske t.om. med en långsammare G5:a (men en iMac G5 lär nog inte lanseras förräns PowerMac fått minst en hastighetsuppgradering) och ett annat är ju att PowerMac:arna ska få snabbare G5 (90nm 970FX). hur snabbt kan ju bara spekuleras i. Hoppas på iaf singel 2,0, dual 2,3 o dual 2,5.

Sen har vi ju förstås iBox, hade varit riktigt coolt om det hade blivit verklighet. För er som inte känner till den, en DVD-spelare/brännare med hårddiskbaserad inspelning från TV. Ska även kunna spela mp3 etc samt filmfiler. Jag hade ju köpt den iaf, hehe

Powerbook tror jag tidigast kommer i Juli o förmodligen senare än så, G5an drar för mkt ström även i 90nm-version. Sen vet jag inte om strömsparfunktioner som reducerad hastighet, lågvoltsversioner etc finns i nya 90nm G5 ännu.

"iBoxen" skulle vara kul, men jag tror inte så mycket på den... Sen skulle den säkert bara fungera i USA

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det faktum att de hade så mycket fel visar ju mer att de mest sysslar med gissningar.

Men komigen, är du blind för fakta eller misstoklar du medvetet? Hur kan du vända en rapport med 90 procent rätt till nånting med "så mycket fel"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Mycket av det nedanstående har det ju spekulerats i långt innan thinksecret skrev om det och verkade dessutom rimligt till macworld.

Ja, det har spekulerats om en himla massa på nätet, det har spekulerats i PBG5 redan i höstas och det spekulerades i nya PMG5 till MWSF. Vad folk anser är rimligt verkar variera rätt rejält, men det handlar inte om gissningar och spekulationer. Think Secret hade aldrig kommit sådär nära sanningen bara genom att sätta ihop allmänna spekulationer, inte en chans.

Du verkar tro att allting bara är gissningar. Menar du på allvar att till exempel ryktena om iPod mini som började sprida sig på nätet strax före keynoten bara var gissningar och spekulationer som folk totade ihop för att det var rimligt? Naturligtvis inte, det baserade ju på att folk med inblick fick nys om det. Sen är det förstås kryddat av missuppfattningar, misstolkningar, felaktiga sammankopplanden och rimliga gissningar, men i grunden finns det ju sanning bakom det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Deras "källor" kan ju då inte påstås som trovärdiga när de gång på gång har fel. Om de nu har "källor på insidan" varför är de då inte mer precisa?

Att dom har källor betyder inte att dom känner folk som jobbar på Apples hemliga produktutvecklingsavdelning. Det är säkert folk i utkanterna av Apples kretsar. Kanske nån hör nåt på bussen till Cupertino, kanske nån jobbar på ett tryckeri som Apple använder, vad vet jag? Som jag skrev ovan, det är säkert missuppfattningar och feltolkningar inblandat också. Sen kan man ju anta att Think Secret dränks i fejkade rykten och rapporteringar också, vilket kanske slinker in ibland. Men på det hela taget har dom för mycket rätt för att bara vara spekulationer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- Mini iPod i 2 storlekar och med ett pris från 100$. Vart får källan priset och storlekarna ifrån som aldrig lanseras? Borde inte den känt till mer precist vad som var på gång? Det verkar inte som de hade mycket insyn i det fallet.

Ja här var det ju fel helt klart, jag har ingen aning om varför. Men bara i detaljerna. Kanske Apple planerade 2 gig och hade såna prototyper som någon såg och sedan rapporterade det, utan att veta att de aldrig förverkligades? Men lika fullt: iPod mini var fortfarande sant och det var en helt ny produkt som mycket riktigt lanserades. Inte bara en "rimlig" uppdatering av existerande produkter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
100$ är ju vad Steve sagt att de skulle vilja ha en iPod som kostade. Bara för Thinksecret att spinna vidare på det inför varje mässa- förr eller senare får de rätt.

Det är knappast så Think Secret brukar skriva, men vi får väl vänta och se om du har rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- Vanliga iPods i flera färger som inte blev nåt. Verkar ju rätt påhittat då inget kom. En källa med insyn borde väl veta mer bestämt.

Ja, detta var ju ett av det som var fel rakt igenom. Och ja, det kan knappast ha kommit från någon insatt källa, utan antagligen från nån som missuppfattat nåt eller så. Ett fel bland många rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- iLife. Ett år sen det hände nåt stort med det. iPhoto hade inte ens uppdaterats under tiden. Kändes ju rimligt redan i höstas att det skulle dyka upp i Januari. Behöver man inte insyn för att kunna förutspå. De kunde dock inte specifiera att iPhoto skulle hoppa till version 4 alls. Hade man vetat om iLife borde man väl vetat om versionerna. Vart kommer 3.5 ifrån på iMovie?

Som sagt, vissa saker är rimliga, men jag hävdar att det inte handlade om spekulationer om vad som är rimligt, utan de fakta dom skrapat ihop. Men vi kommer nog inte längre på den punkten. Vad gäller versionnumrena så kan ju Think Secret mycket möjligt kommit över en version av iMovie som hette 3.5. (Dom rapporterade ju tidigare om den.) Men så när iLife-paktet sattes ihop så bestämde man att version 4 var det alla program skulle ha. Och denna information läckte aldrig ut. Som sagt, det är inte källor på allra högsta nivån det handlar om.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- Xserve har det ju ryktats om sen PM G5 släpptes. Bara att fortsätta gissa tills det blir rätt.

Ja och det är ju just det som Think Secret INTE GÖR. Dom skriver vid ETT TILLFÄLLE att Xserve G5 ska släppas och det stämmer. Om de hade publicerat femtioelva artiklar sen i somras som alla sa "imorgon kommer Xserve G5" då hade jag hållit med dig, men just detta att skilja på allmänna spekulationer och verkliga fakta som dom gör bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- Längden på keynoten var väl inte så mycket att rykta om. Var ju 2h förra året. Är lite av en standardtid. Att den skulle handla om musik kom ju heller inte som en chock. Där ligger ju Apples fokus just nu.

Längden är ingen stor grej, men att utlova fokus på musik var det ingen annan än Think Secret som gjorde innan. Det är lätt att vara efterklok och och nu med facit i hand säga att det ligger i Apples fokus, bara för att det framstår så nu.

Du pekar på de få fel som fanns i rapporten och sen avfärdar du alla rätt dom hade med motiveringar som att det var väntat, det var rimligt, det ligger i tiden osv. Det är svårt att argumentera mot ett sånt resonemang om du inte själv kan förstå att det handlar om att lyckas träffa rätt bland så många möjligheter. Det är liksom ingen chans att man har så många rätt bara utifrån gissningar. Och då tittade vi ändå på en artikel med flera fel i, ibland har dom rätt ner på minsta detalj. Och MacRumors är faktiskt snäppet bättre än Think Secret, dom har ännu mera sällan fel när dom påstår att dom fått något från säkra källor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
- De missade helt att iPod 10gb ersattes av 15gb.

Ja, oj vilken viktig detalj. Bara för att jag hävdar att Think Secret är en av de mera trovärdiga ryktessajterna så betyder inte det att dom alltid vet allt om allting. Det är inte Jobs som skickar agendan till dom dagarna före keynoten. Att veta om alla detaljer utifrån rapporteringar här och var går förstås inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Nej. Du får nog komma med nåt bättre.

Jag tror inte jag behöver det, andra kan läsa och inse faktum själva. Och du kommer inte att ändra dig vad jag än tar fram.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
TILLÄGG: Jag tror både du och jag har bättre saker för oss än att älta den här skitsaken.

Antagligen, men jag kände mig manad att försvara vissa ryktessajter jämfört med andra, folk kan ju läsa ditt inlägg och tro att det stämmer, och det vore ju inte bra...

Det händer kanske något i morgon?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ja, detta var ju ett av det som var fel rakt igenom. Och ja, det kan knappast ha kommit från någon insatt källa, utan antagligen från nån som missuppfattat nåt eller så. Ett fel bland många rätt.

Behöver inte ha varit fel. En blå dök ju up på CES. Kommer inte Pepsi ha gula i reklamfilmen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B folk kan ju läsa ditt inlägg och tro att det stämmer, och det vore ju inte bra...

Det är nog ingen risk.

  • Medlem
  • 2004-01-24 02:06

Jag kollar i min nya kristallkula här och ser att Steve kommer att ha slitna jeans och en svart polotröja på sig. Han kommer att använda något av uttrycken "amazing, isn't it?", "boom, very very easy" eller "but there's one more thing".

1
Bevaka tråden