Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till Speedmania Desktop Firewire

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer att köpa en Speedmania Desktop Firewire, men jag undrar vilken hårddisk jag skall välja till den. Antingen en utav dom som speedmania till handahåller eller köpa en ifrån datorbutiken.com.
Hoppas ni har förslag på någon bra prisvärd 250 eller 300 GB hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 21:07

Kolla in på www.styggapojken.com
Dem har oftast dem billigaste diskar man kan få tag på i Sverige.

Själv köper i stort sett alla mina datorprylar hos dem.

/H

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 01:50

Bra priser. Jag kan dock inte hitta varesig 200GB, 250GB eller 300GB disk i deras sortiment. Om du är ute efter en disk i den storleken borde du välja ett chassi med S-ATA internt, och FW-anslutning externt. Till detta kan du sedan använda:

• Maxtor MaxLine Plus II 250GB S-ATA
• Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA
• Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA (finns hos stygga pojken)

Vilken disk du väljer är till viss del en smaksak. Se dock till att den har 3 års garranti, det skadar aldrig.

Det finns inga externa chassin med SATA internt och Firewire externt på marknaden såvitt jag vet.

Nästa generation chassin använder "pure" SATA där man använder SATA hela vägen. Varför växla ner till 400Mbit när man kan köra 1500Mbit?

Det kommer både PCI och PC-Card med SATA anslutningar för Mac inom kort.

Speedmania erbjuder upp till 300GB diskar. Varje tisdag uppdateras Speedmanias hårddiskpriser, bara så ni vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 02:52

Ok. Då tar jag tillbaks mitt osedvanligt dumma tips angående S-ATA i ett externt chassi. Det torde ju dock inte dröja länge innan externa S-ATA chassin presenteras. Tyvärr stödjer väl dock S-ATA standarden bara 1m kabellängd i nuläget.

Något behov av S-ATA i ett FW-interface finns ju knappast då en vanlig ATA disk erbjuder upp till 800mbit överföringshastighet. Angående ATA-diskar på 200, 250, 300GB är dessa modeller aktuella:

• Maxtor DiamondMax 250GB 8MB
• Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB
• Western Digital Caviar 200GB 8MB
• Western Digital Caviar 250GB 8MB
• Hitachi Deskstar 7K250 250GB 8MB

Om du vill veta mer om respektive disk kan du läsa utförliga tester av diskarna hos Storage Review. Vilken disk man väljer beror ju till stor del på vad man är ute efter. Högsta möjliga prestanda, låg ljudnivå, lågt pris osv.

Externa SATA-chassin säljs redan, Speedmania erbjuder Desktop Pro SATA sedan en månad tillbaka och det kommer en ny modell denna vecka.

Tack för hjälpen.
Det blev en Maxtor DiamondMax 250GB.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:23

Hmm.

Funderar på en Speedmania Desktop Combo...

Och eftersom jag hittade utomordentligt billiga hårddiskar på styggapojken.com tack vare heiko så vet jag nu var man ska köpa den.
MEN... vad är skillnaden mellan:
Seagate Barracuda 7200.7 160GB 7200rpm ATA100 8MB cache (1210:-)
och
Seagate Barracuda 7200.7 160GB 7200rpm Seriall-ATA 8MB cache (1465:-)

Vilken funkar bäst till att ha i Speedmania-chassit?

Om ni ska jämföra priser på PC pryttlar så rekomenderar jag buggy.no-ip.com

Det finns skälvklart HD:s och annat som passar i macar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jimmy.r
Hmm.

Funderar på en Speedmania Desktop Combo...

Och eftersom jag hittade utomordentligt billiga hårddiskar på styggapojken.com tack vare heiko så vet jag nu var man ska köpa den.
MEN... vad är skillnaden mellan:
Seagate Barracuda 7200.7 160GB 7200rpm ATA100 8MB cache (1210:-)
och
Seagate Barracuda 7200.7 160GB 7200rpm Seriall-ATA 8MB cache (1465:-)

Vilken funkar bäst till att ha i Speedmania-chassit?

Du kan inte använda Serial-ATA diskar i externa chassin ännu. Det finns externa SATA-chassin på marknaden (se Desktop SATA eller Desktop Pro SATA) men dom använder vanliga IDE-diskar internt.

Om cirka 7 veckor lanserar Speedmania sitt första "pure" SATA chassi och dom kommer vara både prisvärda och snabba

Ps. Flyttar diskussionen till lagringsforumet

1
Bevaka tråden