Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Mac-ryktens moder.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Knappast aktuellt som ett aktuellt rykte, men som jubileum är det ju ganska aktuellt.
Artikeln publicerades den här veckan för tjugo år sedan.

A look at secret new Apple computer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag tycker det är tråkigt med länkar som går till ställen där man måste krångla med registreringsprocedurer.

Sorry. Det är lätt att glömma bort vilka platser som kräver log-in om det var länge sedan man registrerade sig. Anyways, nu krävs det ingen registrering.

Senast redigerat 2004-01-19 03:10

"Observers expect Apple to build in 512K RAM when 256K RAM chips are readily available later this year."

Jag tycker det är tråkigt med länkar som går till ställen där man måste krångla med registreringsprocedurer.

Citatet var ju i alla fall en spekulation som infriades. Kul att vi ligger ganska precis tusen gånger upp sedan dess. En halv gig är väl ungefär minimum för att köra en dator idag?

  • Medlem
  • 2004-01-19 00:04

Inte mycket har hänt, alltså. Ryktena är likadana och minneskretsarna är inte särskilt mycket större egentligen med tanke på att det gått 20 år! Men de var väl rätt dyra de första tio åren och stod väl nästan stilla i utveckling?

"Within the next few months, Microsoft Inc., a Bellvue, Wash. software publisher closely allied with IBM, is scheduled to introduce a spreadsheet package for making financial projections, a graphing package and the Basic programming language."

Undrar hur länge sedan det var som MS blev beskrivet så...

Datorutvecklingen har pratiskt taget stått stilla. Det har inte hänt någon revolution på länge nu. Det är bara uppdateringar av befintilga system. Precis som bilen.

Så kan man se det.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 10:34

Javisst. Det mesta av vad vi betraktar som modernt uppfanns före 1970. Inklusive multitaskande OS, processorer med multipla exekveringsenheter, nätverk, hyperlänkade dokument, GUI-miljö, osv.

Den stora skillnaden är förstås i material- och produktionsteknik som gör det möjligt att realisera idéer till rimliga kostnader. Och alla tillämpningar som byggts upp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Datorutvecklingen har pratiskt taget stått stilla. Det har inte hänt någon revolution på länge nu. Det är bara uppdateringar av befintilga system. Precis som bilen.

Ja det är sant... men å andra sidan tycker jag det är rätt stor skillnad på den iBook jag sitter på idag och den Classic (16 MHz processor, 2 MB ram, 40 MB hårddisk) jag började med för 13 år sedan...

Från artikeln:

Citat:

Known as the Macintosh and considered by analysts to be critical to the future of the company

Redan då... :rolleyes:

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-19 22:11

En stor skillnad är att Mac Plusen med extern hd startar mycket snabbare. Från stömmen på tills word har startat och är redo för att skriva på har en modern dator inte en chans.

Och så är det väl några andra skillnader också. En del av dem till nya datorers fördel, bl.a priset.

I mitten på 90-talet köpte firman grymt stora ram-minnen till en Quadra. 64 meg eller vad det var kostade 20 tkr.

Fast det där med start-tider beror ju på om man stänger av sin dator eller inte. Från vila går det hyfsat fort tycker jag...

En gammal Mac kallstartar snabbare än MacOS9 går ur vila. OSX däremot går ur vila riktigt snabbt. Fast kallstart tar å andra sidan sin modiga tid.

Jo, man skulle ha en gammal mac att ordbehandla på.... :rolleyes:

Finns ändå inga bra ordbehandlare för OS X Aqua...

1
Bevaka tråden