Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionfri superdrive i PB15" ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Undrar om superdrivern i en PB15" är regionsfri?
Om inte, går det fixa fint och smärtfritt?

Sökte lite men alla svar var ganska gamla.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-17 14:41

min combodrive i min nya powerbook är regionsfri iaf, dvdspelarprogrammet (långt ord) som följer med är det inte men jag använder vlc för att se på dvdfilmer från andra regioner. Hoppas jag förstod din fråga rätt.

Ja det gjorde du, tackar för svaret

Ingen Superdrive är regionsfri vid leverans. Till äldre enheter finns firmware-hack att ladda ner som (på egen risk) gör dessa regionsfria, dock ännu inte till de som sitter i de senaste Powerböckerna.

VLC:s funktion med DVD-filmer från andra regioner verkar det vara lite si och så med tycker jag.

Ajdå, det var inte så bra det! Ganska fånigt att inte ha den regionsfri :/

Nja, saken är att Apple är ett amerikanskt bolag och därav är det olagligt för dom att designa regionsfria DVD-spelare eller något. Någonting vi tyvärr måste leva med då DMCA:n inte ser ut att försvinna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 15:58

Dum fråga kanske, men är det olagligt på något sätt att göra dom regionsfria?

Är det därför det dröjer med hack för såna här saker eller är det för att det är svårt......?

Det är ju så enkelt att göra vanliga dvd-spelare fria, oftast är det ju bara att slå in en kod. Många försäljare gör dom ju fria innan dom säljer dom vidare till kund.

Martin

Dom som sysslar med hackandet hävdar ofta att själva regionkodningen inte har stöd i lag men det ska jag låta vara osagt. Själv har jag ett intresse av att kunna se filmer som jag har betalat för. Dessutom är det ju ganska opraktiskt att ha en regionkodad enhet i en bärbar dator (som kan vara i Svedala ena dagen, New York nästa och Tokyo tredje). Anledningen till att det "dröjer" är nog dels att det inte är alldeles enkelt att skriva ny firmware liksom att det görs på någons fritid utan ersättning (oftast). Inget firmware som gör enheten regionsfri är en officiell produkt från Apple eller liknande och använder du den riskerar du därmed garantin.

Så det är så det ligger till. Att man inte får betala en liten extra avgift då för att få den regionsfri.

DVD-läsare till PC (stationära såväl laptops) har jag lyckats få regionsfria, borde vara lika lätt till en mac kan tyckas.

Har ganska många titlar men ingen riktig dvd-läsare (förutom den som sitter i min PC som skall ut), blir minst sagt tråkigt.

edit: Precis som Johan skriver så är det ju dåligt att det är såhär, speciellt på en bärbar produkt!

edit2: De dvd-r man bränner med superdrivern, får de någon region eller kan man se dem som regionsfria och spela dem som vanliga dvd-filmer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Dum fråga kanske, men är det olagligt på något sätt att göra dom regionsfria?

Ja. I USA är det. Inte i Sverige (men kanske inte länge till) Och som grädden på moset så är det rätt riskabelt samt att garantin går ut om man håller på med det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-17 18:20

Jag har aldrig haft problem med att spela DVD filmer från olika regioner.
Med Apples spelare så valt att köra region 2 och när jag har haft region 1 och 3 så har jag kört VLC, har fungerat som en klocka varje gång så Combodriven verkar ju inte vara hårdvarumässigt låst till region 2.

  • Avstängd
  • 2004-01-17 18:40

http://superdrive.cynikal.net/

Fabbo Google är fantastisk.

Med tanke på hur lätt det är att hitta själv så tyckte jag själv det var olämpligt att länka till eventuellt tveksamma sidor härifrån. Dessutom finns det som sagt ingen firmware till de senaste enheterna (816) ännu.

VLC funkar inte regfri med 816. Man kan stänga ner dvd-spelaren och öppna med VLC, men efter 10-15 sek är det kört. Bara att mata ut och vänta på att Cynikal och XVI får fram en f/w även till 816.
Ni som patchat 815 till regfri, funkar driven ändå att bränna dvd med??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 22:53

men Region X påverkar ju inte hårdvaran, 816-driven måste få regfri f/w innan Region X kan användas och nån sån finns ännu inte.

  • Medlem
  • 2004-01-21 03:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
VLC funkar inte regfri med 816. Man kan stänga ner dvd-spelaren och öppna med VLC, men efter 10-15 sek är det kört. Bara att mata ut och vänta på att Cynikal och XVI får fram en f/w även till 816.
Ni som patchat 815 till regfri, funkar driven ändå att bränna dvd med??

Japp, funkar kalas. Jag flashade dock med den firmware som ger 2x bränning av DVD-R, 1x DVD-RW (som inte finns öht i original) plus dubbelt så snabb CD-R/RW-bränning. Inga problem än så länge iaf.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-21 06:51

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download2.html

med FW-patch därifrån har jag gjort min spelare regionsfri

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download2.html

med FW-patch därifrån har jag gjort min spelare regionsfri

Vilken modell av PB har du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ductic
edit2: De dvd-r man bränner med superdrivern, får de någon region eller kan man se dem som regionsfria och spela dem som vanliga dvd-filmer? [/B]

Ja, det blir regionsfria. Skulle gissa att man med DVD Studio Pro KAN göra dem regionsbundna om man vill.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-01-21 09:37

Alla skivor som du bränner hemma är regionfria, du kan endast göra regionsbunda skivor om du lämnar in dem för pressning på DLT band eller DVD-R för authoring (kräver en Pioneer 201 SCSI brännare).

Ok, härligt!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 09:57

Nu har Cynikal äntligen släppt den regionsfria firmware versionen för oss med UJ-816 drivar.

Som vanligt, man installerar på egen risk...

1
Bevaka tråden