Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med G5, startar ej ??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag trycker på strömbrytaren går datorn igång, man hör det "traditionella" macljudet sen knastrar det lite i hårddisken men sen så händer det inte så mkt mer...
Skärmen slås inte på.. man hör inte att datorn jobbar från disken utan bara surrar lite grann...
Detta kan hålla på att jag får göra ca: 7-9 omstarter innan datorn går igång.

Har hänt ett antal gånger nu..
Någon som vet lösning på problemet ???

Hade ett liknande problem på en G4a på jobbet efter ett strömavbrott. Då hjälpte det att återställa PMUn. Hittade tyvärr inget motsvarande info till G5an, men det låter logiskt att det borde finnas en sån även där.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 15:16

saxat ifrån diskussionsforumet på www.apple.com
Mer info borde finnas i instruktionsboken som medföljde vid inköp

Resetting the PMU on the Logic Board
The PMU (Power Management Unit) is a microcontroller chip that controls all power functions for this computer. The PMU is a computer within a computer. Its function is to:
• tell the computer to turn on, turn off, sleep, wake, idle, etc.
• manage system resets from various commands.
• maintain parameter RAM (PRAM).
• manage the real-time clock.

located under the lower memory Bank

Important: Be very careful when handling the logic board. The PMU is very sensitive and touching the circuitry on the logic board can cause the PMU to crash. If the PMU crashes and is not reset, the battery life goes from about five years to about two days.

Note: For the location of the PMU reset button, see “Logic Board Diagram” in the Views chapter. Many system problems can be resolved by resetting the PMU chip. When you have a computer that fails to power up, follow this procedure before replacing any modules:

1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder. The battery should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery is bad, replace it, wait ten seconds, and then proceed to step 2. If the battery is good, go directly to step 2.

2. Press the PMU reset button once and then proceed to step 3. Do not press the PMU reset button a second time because it could crash the PMU chip.

3. Wait ten seconds before connecting the power cord and powering on the computer. If the computer does not power on, there is something else wrong with it; refer to the “System” section of “Symptom Charts” in this chapter.

Note: The above procedure resets the computer’s PRAM. After resetting the PMU, be sure to reset the time, date, and other system parameter settings.

Har läst igenom 15 sidor på support ang detta problem.. verkar vara många som har liknande problem.
Men vad jag fått fram efter att läst igenom de trådar så verkar det som att det har att göra med grafikkortet.
En kille sa att 60% av de 9600 som sitter i G5:orna dras med dessa problem..
Får kontakta Apple på Måndag och se vad de säger.

Har inte gjort reset på PMU än .. verkar lite farligt ju om man misslyckas.

  • Medlem
  • 2004-01-18 17:21

Tryck du, det är helt ofarligt om du följer tipsen.

Hur länge skall man hålla inne den ?
Framkommer itne ju.. Läste någonstans om ca 5 sek.. men vet inte om det gällde det här..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 02:34

Vid PMU-reset trycker du in knappen en gång. Du behöver ej hålla den inne och du skall ej trycka på den flera gånger. Följden blir att PMUn kraschar varvid du får göra om återställningen. Det är ingenting som pajjar, men PMUn är känslig och kraschar lätt vid flera tryckningar.

Knappen för PMU-reset sitter under RAM-minnena mellan de båda kabelanslutningarna på moderkortet i nederkant av maskinen.

Ett tips:

No boot tone (LED on, fans spin, no boot tone, video) orNo video (LED on, fans spin, boot tone, no video)
1. Reseat video card
2. Replace video card
3. Replace front panel board cable
4. Replace speaker
5. Replace front panel board
6. Replace logic board

Låt maskinen stå utan ström och batteri en bra stund efter PMU-reseten så återställs även NVRAM och VRAM till sitt ursprung.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-19 22:47

Eller håll nere tangenterna O+F+alt+kringlan vid uppstart och skriv i terminal fönstret reset- nvram- reset- all så borde det fixa sig.

Du har ju garanti på burken förmodar jag . Måste vara enklare och göra detta än att packa ner burken och skicka den till Apple...och vara utan burk på obestämd tid.

make up your mind. or you will loose your mind..:)...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 23:00

Efter att ha läst på i servicemanualen kunde man ju bara konstatera att grafikkort var det hetaste budet. Och om jag inte minns helt fel så var det en del probs på ett antal 9600 kort i början av G5 leveranserna. Motif fick ju sin maskin ganska tidigt, så det låter ganska rimligt att det skulle kunna vara det.

Tror för övrigt att han fick ett nytt grafikkort skickat från Apple för egenhändigt byte. Det klassas ju trots allt som "CIS" (customer installable part).

  • Medlem
  • 2004-01-19 23:45

Rätt så säker på att det är grafikkortet. Jag har själv samma fel på min burk.

Yepp Tack för hjälpen alla !! (särskillt du Cal)
Jag ringde Apple och de skickar mig ett nytt grafikkort direkt.. hoppas det löser problemen.
Sen är det bara fläktljuden kvar men det är ju upp till mig att få tummen ur och lämna in maskinen.
Har fått igenom att få PSU + fläktar utbytta av Apple också... men man vill ju inte vara utan

  • Medlem
  • 2004-01-20 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Yepp Tack för hjälpen alla !! (särskillt du Cal)
Jag ringde Apple och de skickar mig ett nytt grafikkort direkt.. hoppas det löser problemen.
Sen är det bara fläktljuden kvar men det är ju upp till mig att få tummen ur och lämna in maskinen.
Har fått igenom att få PSU + fläktar utbytta av Apple också... men man vill ju inte vara utan

Hur motiverade/bevisade du att maskinen hade problem med graffikkortet? För mig iaf så uppkommer problemet när datorn varit avstängd eller i vila någon timme eller mer och vissa gånger går skärmen igång direkt utan omstarter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Hur motiverade/bevisade du att maskinen hade problem med graffikkortet? För mig iaf så uppkommer problemet när datorn varit avstängd eller i vila någon timme eller mer och vissa gånger går skärmen igång direkt utan omstarter.

Jag bara beskrev mina problem, då sa han att det är grafikkortet "jag skickar dig ett nytt"
Min startar inte innan fter 7-10 omstarter om den varit avstängd, skärmen slås aldrig på heller.

Skall dock tillägga att jag pratade med en engelsktalande kille om det nu har ngn betydelse

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 20:45

Fick EXAKT samma problem nyss med min G5:a med ATI 9600 Pro-kortet.
Den hoppar igång efter 6-7 omstarter.
Jag får nog också ringa Applesupporten imorgon.
Undrar om min burk någonsin kommer vara "problemfri"?:(

  • Medlem
  • 2004-01-21 22:22

Ja det verkar som om detta är ett problem som uppkommer efter ett tag, för mig efter ett par månader vill jag minnas.

Då har man plockat ut sprillans nytt grafikkort.. nu hoppas man bara det funkar ett tag till

När resten av delarna kommer .. så kommer jag få bytt PSU´n samt alla fläktar till de senaste.. så gött....

Samma probs i hushållet här..

  • Medlem
  • 2004-02-08 22:24

Min dator ska in på check hos den lokala servicefirman för problemet med grafikkortet och fläktarna.

Motif, hur funkar det nya grafikkortet (om du fått det)?

Ursprungligen av XedoZ:

Min dator ska in på check hos den lokala servicefirman för problemet med grafikkortet och fläktarna.

Motif, hur funkar det nya grafikkortet (om du fått det)?

Tog ett tag... innan jag svarade här
Funkar kanon.. Har inte varit ngt problem efter grafikkortsbytet.

  • Medlem
  • 2004-03-08 19:07
Ursprungligen av motif:

Tog ett tag... innan jag svarade här
Funkar kanon.. Har inte varit ngt problem efter grafikkortsbytet.

Har också fått nytt grafikkort och PSU nu. Funkar kanon.

1
Bevaka tråden