Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket minne till B/W g3?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-18 01:41

Vilka minnen går att sätta i en blåvit g3? enligt specen vill den ha pc100 minnen, men är de inte bakåtkompatibla? om man kikar på macoteket så kostar 256 mb pc100 uppåt tusingen, men om man kollar pc133 på datorbutiken så får man 512mb för samma pris.. vad är skillnaden? klarar en blåvit g3 pc133 minne?

Jodå, det går bra att sätta PC133-minnen i en blåvit G3. Tänk bara på att den klarar max 256 MB per minnesplats, 1 GB totalt alltså.

  • Medlem
  • 2004-01-18 02:07

så macotekets priser jämfört med t.ex datorbutikens har egentligen ingen speciell anledning? förutom att man får äldre minnen? det känns som om det borde vara en hake

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kriss
Vilka minnen går att sätta i en blåvit g3? enligt specen vill den ha pc100 minnen, men är de inte bakåtkompatibla? om man kikar på macoteket så kostar 256 mb pc100 uppåt tusingen, men om man kollar pc133 på datorbutiken så får man 512mb för samma pris.. vad är skillnaden? klarar en blåvit g3 pc133 minne?

Kolla in http://web.mdcdata.com de tar 512 meg för 595:- inkl. moms alt. 495 för 256 meg.

Tror att det fungerar med 512 meg per sockel i G3 B/W , har själv en bärbar från samma år som fungerar mycket bra med 512 meg per sockel (dock sodimm) trots att Apple sagt att 256meg är max.

Senast redigerat 2004-01-18 03:18
  • Medlem
  • 2004-01-18 13:32

ok, men pc133 minnen fungerar alltså lika bra som pc100? att de sistnämda är dyrare beror på att de inte tillverkas längre då? men det gör väl knappast 133 heller

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-18 13:42

Dribbla INTE med andra minnen än de som SKA vara i burken. Eftersom det finns olika fabrikat som till synes möter specifikationerna kan det vara frestande att köpa billigare varianter än de som finns hos etablerade och erfarna machandlare t.ex. Macoteket. Men det kan kosta dig mer än det smakar. Nyare os är också fan så mycket känsligare om du petar i fel minnen. Kör du Jaguar eller Panther så kan det funka ett tag, men sen kan du få massor av "obegripliga" fel som blir värre o värre och du kan t.o.m. riskera att plötsligt förlora all data.

  • Medlem
  • 2004-01-18 13:44

jaha ok, och vilka SKA vara i en blåvit g3:a? de pc100 minnen som finns hos macoteket?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-18 15:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kriss
jaha ok, och vilka SKA vara i en blåvit g3:a? de pc100 minnen som finns hos macoteket?

Ja, till exempel. Dom har ju specat i en lista ovanför minnekorten vilka som ska vara till vilka.
Men säkert har andra Mac-handlare andra, lika väl testade minnen som funkar OK. Jag bara tog Macoteket som ett exempel.
Tro bara inte att PC-100 minnen från vilken datorbutik som helst passar bara för att det verkar så. Folk som KAN det här säger att det tydligen är 20-30 fler specifikationer än de 4-5 man använder i dagligt tal som skall stämma.
Jag gjorde nämligen misstaget att "tjäna" ett par hundringar för en tid sedan på just det här sättet, och fick betala dyrt för misstaget...

Det sprids mycket skräckpropaganda om minnen som inte funkar nuförtiden...

Köp PC-133 minne, det är snabbare och bättre (Även "dåligt" PC-133 minne kan funka fint när det endast körs i 100 MHz, dessutom kan man använda det snabbare PC-133 minnet i flera maskiner.)

I B/W G3 är det max 256 MB som gäller.

I min G3:a har jag 1 st 256 MB "Mac minne" och 3 st 256 MB Kingston standard minne, alla PC-133 minne. Funkar felfritt i Panther.

Jag kör alltså med Kingston Value Ram KVR133X64C3/256

  • Avstängd
  • 2004-01-20 01:06

PC-133/150/166 är 100% bakåtkompatibelt. Det går utmärkt att köra i varsesig det är 66 eller 100Mhz.

De flesta "äldre" Macarna kan gnälla på enkelsidiga minnen, men det varierar nog tyvärr ganska kraftigt. Min G3 Beige vill bara ha dubbelsidiga 256:or av märkesminne, medan min G4 Sawtooth tar precis allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 01:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Dribbla INTE med andra minnen än de som SKA vara i burken. Eftersom det finns olika fabrikat som till synes möter specifikationerna kan det vara frestande att köpa billigare varianter än de som finns hos etablerade och erfarna machandlare t.ex. Macoteket. Men det kan kosta dig mer än det smakar. Nyare os är också fan så mycket känsligare om du petar i fel minnen. Kör du Jaguar eller Panther så kan det funka ett tag, men sen kan du få massor av "obegripliga" fel som blir värre o värre och du kan t.o.m. riskera att plötsligt förlora all data.

Äh vilket snack. Körde bara no-nameminnen i G4 sawtooth köpt i PC-butik. Har nu köpt PC2100 minnen till MDDn så billigt som möjligt. Har aldrig haft problem och inte hört om nån som haft det heller...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-20 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Äh vilket snack. Körde bara no-nameminnen i G4 sawtooth köpt i PC-butik. Har nu köpt PC2100 minnen till MDDn så billigt som möjligt. Har aldrig haft problem och inte hört om nån som haft det heller...

Nja..det är nog du som snackar strunt.

Om du orkat läsa mitt inlägg så hade du sett att det står "...Men det kan kosta dig mer än det smakar". Du har haft tur, och det fungerar tyvärr inte så att "jag vann på lotteri - alltså vinner alla på lotteri". Det är taskig logik, eller hur?

Lika korkad logik är det att avfärda något som icke-existerande för att du aldrig hört talas om det. Det finns säkert massor av saker och företeelser i världen som du inte känner till men som faktiskt existerar, eller hur?

Men nu har du fått lära känna en person som nyligen har haft enorma problem med just "korrekta" minnen till en b/w G3, inköpta hos en PC-handlare (som dessutom visade i sin katalog att dom "passade" till en s.k. Yosemite). Den personen är jag.

Du är ingen match att ge livsfarliga råd när man inte behöver ta konsekvenserna själv.

  • Avstängd
  • 2004-01-20 11:38

Det är ett lotteri med väldigt liten, men dock befintlig nitlottsrisk. punkt.

Dessutom ska man alltid köpa på öppet köp så slipper man missöden

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-20 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Det är ett lotteri med väldigt liten, men dock befintlig nitlottsrisk. punkt.

Dessutom ska man alltid köpa på öppet köp så slipper man missöden

Jo.
Men vad är "liten"?
En på tio? En på tjugo?
Dessutom är det ju subjektivt: Jag kanske tycker det är stor risk att krocka, så jag använder bilbälte. Kompisen kanske tycker tvärtom. Ändå är det samma trafik vi ger oss ut i....

Skit samma, så ska man i alla fall undvika att ge såna här råd utan att poängtera att det kan gå åt helvete. Det var liksom det jag ville åt.

Cheers,
D

Jag köpte fyra st 256or till min blåvita G3a. Dom dök endast upp som 128or i den maskinen. Jag hade inget problem att använda dom i modernare maskiner, eller i andra PC-burkar. I mitt fall gjorde det inte så mycket eftersom jag kunde flytta om och använda fyra 128or. Så, om ni vill ha exempel på att det *kan* vara problematiskt att använda no-name-dubbelsidigt minne i äldre Macar så har jag åtminstone ett exempel.

1
Bevaka tråden