Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kunde en Win-burk komma ut på mitt trådlösa Internet?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Två problem:

Hade en polare på besök och vi skulle flytta filer mellan våra olika datorer. Jag en Tibook 550 (Mac OS 10.2.8), han en bärbar Dell (Win XP) i 36-tusenkronorsklassen. Båda datorerna har trådlösa nätverkskort med b-standard samt att jag har en Netgear basstation med G-standard (WGR614) och anslutning till Comhem med kabelmodem.

1. Nu undrar jag hur det kommer sig att han lyckades komma ut på Internet utan att logga in på mitt modem? Har jag glömt nån inställning någonstans? (Någon av mina grannar skulle ju kunna göra detsamma) Eller kom han ut via min dator? Det finns ju en inställning under Fildelning som kallas Internetdelning, men den har jag aldrig rört och den är Av.

2. Vi lyckades till slut hitta varandras datorer med fildelning över det trådlösa nätet, men det gick lite slött (11 Mbit) så vi kopplade in en 100 Mbit Ethernet-kabel direkt mellan burkarna. Nu undrar jag varför det inte fungerade. Vi provade all möjlig Fildelning och brandväggar avstängda samt att jag lyckades pinga hans dator, men jag kunde aldrig ansluta via Gå/Anslut till server... Ska han skapa nån speciell fildelningsmapp? När han försökte ansluta till mig så gick det inte heller, trots alla skydd avstängda.

Tacksam för svar eller lite tips om vad man kan göra mer.

mvh/A

Jag kan svara hur vi i mitt kollektiv löste fråga nummer två för att komma åt varandra. Jag skapade helt enkelt var sitt konto åt dem på min dator och när de kopplar upp sig mot min dator via utforskaren eller Kör... - då skriver de bara in datornamn så här: "\\datornamn". Hur jag hittade dem? Tja, de dök bara upp under Nätverk. Hade lite problem med brandväggar hos en, men annars funkar det finfint.

  • Medlem
  • 2004-01-17 11:03

Om han har et netverkskort etter b standarden, så kan det kjøre max 11 mb, derfor gikk det ikke raskere å kjøre fildeling mellom deres maskiner. Det er bare g standarden som kjører 54 mb.

Han behøver ikke å logge inn på ditt modem for å surfe, så lenge du har logget inn på comhem, og ikke satt noen begrensing til spesifike airportkort id i basstasjonen, så kan alle som kjører trådløst surfe på din oppkobling.

1:
För att basstationen loggar in sig på modemet åt dig och sedan delar ut ip-adresser åt alla klienter som vill ha en. Din kompis dator har lika mycket rätt att få använda modemet som din dator eftersom du inte har någon åtkomstbegränsning i din basstation.

Ang. 1. Tack för svar, men hur gör man (i princip, eller om någon vet exakt) en sådan begränsning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 12:35

Varför ska man egentligen ha en sån begränsning? Jag menar, vad förlorar man själv på att någon annan skulle använda bredbandet också?

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-01-17 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Varför ska man egentligen ha en sån begränsning? Jag menar, vad förlorar man själv på att någon annan skulle använda bredbandet också?

eehh.. Bandbredd?? Illvilliga typer som laddar ner olagliga saker via ditt IP = du ansvarig, det finns väl många skäl att begränsa åtkomst till sitt trådlösa nät.

Ok, hur?

Någon kan ställa sig i en bil utanför ditt fönster och via din uppkoppling göra intrångsförsök mot externa sajter. Attackerna kommer att spåras till din router och dig men inte längre.

Ett steg mot högre säkerhet är att slå på WEP-autentisering i routern. 128 bitar. Det är lätt att följa instruktionerna i manualen. Därefter måste alla ha ett lösenord för att få använda din accesspunkt.

Dessutom kör du i nuläget trafiken okrypterad, vilket innebär att någon skulle kunna bo i lägenheten bredvid och lyssna i klartext på all data du sänder genom luften (epostlösenord till exempel).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 13:49

Vill du begränsa användandet av din basstation så låser du den till dina datorers MAC adress, det har jag gjort efter att jag såg i DHCP tabellen att en okänd dator använt min NETGEAR router.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-17 14:51

varje trådlöst kort eller dator med trådlös anslutning inbyggd har ett id nr som är specifikt (MAC nr)för detta kort eller dator. På det trådlösa kortet står id numret på kortet,, och om datorn har inbyggt trådlöst nätverk finns info om detta i datorn.
Dessa nummer kan du tilldela din trådlösa router/ sändare mottagare via programvaran som följer med. Du kan sedan kryssa i eller markera att endast dessa nummer tillåts i nätverket. på detta sätt blockeras alla andra med trådlösa möjligheter att få tillgång till ditt nätverk. (endast de MAC adresser du delats ut kommer in)
Lägg sedan på en kryptering så är det svårare att att bli avlyssnad.

Senast redigerat 2004-01-17 15:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
2. Vi lyckades till slut hitta varandras datorer med fildelning över det trådlösa nätet, men det gick lite slött (11 Mbit) så vi kopplade in en 100 Mbit Ethernet-kabel direkt mellan burkarna. Nu undrar jag varför det inte fungerade. Vi provade all möjlig Fildelning och brandväggar avstängda samt att jag lyckades pinga hans dator, men jag kunde aldrig ansluta via Gå/Anslut till server... Ska han skapa nån speciell fildelningsmapp? När han försökte ansluta till mig så gick det inte heller, trots alla skydd avstängda.

Om du ska koppla ihop två burkar direkt ska du väl ha en korsad kabel. En vanliga rak Ethernetkabel lär inte funka (har man sagt mig...)

/
Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Halsnalle:
Om du ska koppla ihop två burkar direkt ska du väl ha en korsad kabel. En vanliga rak Ethernetkabel lär inte funka (har man sagt mig...)

/
Johan

Jo, det visste jag redan. Faktum är att Powerbook känner av automatisk om du har korsad eller okorsad kabel och ändrar själv till det som fungerar, så det behöver man inte tänka på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias L
eehh.. Bandbredd?? Illvilliga typer som laddar ner olagliga saker via ditt IP = du ansvarig, det finns väl många skäl att begränsa åtkomst till sitt trådlösa nät.

Jajuste... Tänkte inte på det...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-18 12:48

2.
Ni måste båda ha ett IP-nummer på samma subnät inställt för att kunna hitta varandra. Ställ in IP manuellt på båda datorern. Förslagsvis enligt nedan:

Mac
IP: 10.0.0.10
Delnätsmask: 255.255.255.0

PC
IP: 10.0.0.11
Delnätsmask: 255.255.255.0

Möjligen behöver ni ställa in en routeradress också. Den är i så fall 10.0.0.1 på båda datorerna.

Kalle, faktum är att vi försökte göra precis som du skriver, men jag hade inte full koll på hur polaren ställde in sin XP-maskin. Möjligtvis missade jag på routeradressen.
Ska prova igen...
Tack.

Om du lyckades pinga honom är IP-biten rätt inställd. Det enklaste borde vara att sätta på "Windows-delning" på din maskin och låta honom ansluta till dig. Om det funkar är det bara att han måste sätta på sin fildelning (som någon mer kunnig på Windows får förklara).

Jag hade Windows-delning på hela tiden. Och det funkade ju när vi länkade över trådlöst. Han kom åt mina mappar. Men sen bara kopplade vi om till Ethernet för att speeda upp lite och då tog det stopp (förutom att jag kunde pinga honom).
Windows-problem? (som vanligt...)

Antar att ni när ni körde trådlöst använde DHCP. Kanske skulle testa det för trådbundet också om det är möjligt. Så att alla omständigheter är så lika som möjligt.

  • Medlem
  • 2004-01-18 22:26

2: Jag har för mig att Windows-burken måste dela ut åtminstone en mapp för att reagera. Sedan kan du ansluta från macen med Connect to server och skriva smb://<windowsburkens ip nr>/NamnPåUtdeladMapp

Funkar ibland iaf...

Det funkar nu. Vi gjorde som Syrsa skrev. Plus alla andra TCP/IP-inställningar, naturligtvis.

Tack alla.

Laaaaaaaaaate!

1
Bevaka tråden