Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet tog slut.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag råkade somna med min Powerbook 12" 1ghz i sängen igårnatt.
Vaknade nån gång mitt i natten och då va datorn avstängd, inte ens den pulserande vilolampan lös. Så jag fällde ihop den och stoppade undan den.

Och nu har jag precis startat om den, och då är klockan inställd på år 1970 men när jag tittar ut genom fönstret så ser det precis ut som 2004.

Nu till saken: Ska inte datorn bara lägga sig i vila när batteriet är nästan slut?

Framför allt ska det interna batteriet för att hålla minnet för klockan inte påverkas av att det stora batteriet slocknar. Något måste vara fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-18 12:22

Om batteriet är riktigt mycket slut så stänger apparaten av sig helt (inte vila). PB12 har inget internt backupbatteri för klockan som håller reda på tid/datum.

Hade ett liknande "fel" när en iBook inte hade fått ström på tillräckligt länge. Klockan nollställs. Även i viloläge drar ju datorn ström, så till slut är det helt slut.

Du har ungefär 15 minuter på dig. När datorn går i vila av sig själv efter att batteriet tar slut har man ungefär 15 minuter på sig att plugga in elkontakten. Det är för lite ström kvar i datorn för att klara en hel natt utan ström. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur många procent av ett fulladdat batteri som går åt under en natt, men under drygt ett dygn i vila under en resa (över 30 timmar) så var mitt batteri nere på 85%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 20:23

Jag har samma problem med min ibook g3 800. det började efter att jag installerade 10.3 innan kunde lampan blinka flera dagar i streck när jag inte använde den, nu är det max 1 natt sen är det helt kaputt och jag har åkt 30 år tillbaka i tiden. kanske nån panther bugg?

Hur mycket batteritid har du normalt? Har du provat att rekalibrera batteriet?

1
Bevaka tråden