Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda en 20th anniversary Mac!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en tid sedan så rensade jag ut ett förråd.
Och minsann......där stod en äkta 20th Anniversary Mac med alla tillbehör och allt. Så jag tog mig tid att kolla om den fungerade, och allt fungerar alldeles utmärkt förutom ethernetnätverkskortet. (Enligt uppgift gick datorn i backen vid något tillfället och slutade att fungera och ställdes undan)

Så jag undrar om någon här vet om man kan få tag på ett sådant kort för det är ju en trevlig maskin och lite exklusiv sådär. Hur många exemplar tillverkades? Någon som vet?

Det vore kul att få igång den igen så att den slipper samla damm.

  • Medlem
  • 2004-01-18 03:06

Det var bara 20 000 som tillverkades enligt Pogue & Schorrs "Mac secrets". Den kostade 7 500 dollar vid introduktionen men prissänktes med 4k efter ett och ett halvt år.

Den har ju en PCI-plats, kan du inte skaffa vilket sorts kort som helst? Eller ska de va special?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Det var bara 20 000 som tillverkades enligt Pogue & Schorrs "Mac secrets". Den kostade 7 500 dollar vid introduktionen men prissänktes med 4k efter ett och ett halvt år.

Den har ju en PCI-plats, kan du inte skaffa vilket sorts kort som helst? Eller ska de va special?

Ingen aning faktiskt. Jag mailade en återförsäljare och frågade om det fanns....men de svarade aldrig så jag prövar lyckan här.

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-18 04:19

Finns väl processoruppgraderingar till den också, om du är intresserad av att snabba upp den lite...

En väldigt trevlig dator med radio och tv. Sedan fanns det flera g3 kort till den. Om jag inte minns fel så var Sonnet en av tillverkarna.
Lyckost

All info om maskinen finns här:

The 20th Anniversary Macintosh Web Site
http://tam.axon.net/

Vill du sälja den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vill du sälja den?

Nej....det tror jag inte. Hur mycket vill du betala?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 00:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Det var bara 20 000 som tillverkades enligt Pogue & Schorrs "Mac secrets". Den kostade 7 500 dollar vid introduktionen men prissänktes med 4k efter ett och ett halvt år.

Den har ju en PCI-plats, kan du inte skaffa vilket sorts kort som helst? Eller ska de va special?

Mot slutet kostade den ca. $1800. Den sålde ju inte vidare värst bra, och apple ville förmodligen göra sig av med de sista exemplaren.

Lite info:

Lite info om 20th A.M

Twentieth Anniversary Macintosh Upgrades

[i]Interfaces
• One internal expansion slot supporting 6.88-inch 16-watt PCI (peripheral component interconnect) expansion cards. Install only expansion cards that come with Macintosh drivers and are compliant with the PCI 2.0 standard. (NuBus cards cannot be used in the 20th Anniversary Macintosh)

• One internal expansion slot (comm slot II), supporting communication cards, such as an internal modem or Ethernet card [/i]

Jag skulle föreslå att du ordnar ett "Comm-slot II 10/100 ethernet-kort" från någon macentusiast och monterar i den avsedda comm-porten. Sedan kan du montera ett lämpligt grafikkort på PCI-platsen och ansluta en extern skärm. Du kommer snabbt tröttna på den interna 12" TFTn.

En annan trevlig grej är att komma över ett Sonnet Crescendo G3 uppgraderingskort. Då har du en riktigt tuff mac med skaplig prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 01:11

Var maskinen komplett med tangentbord, extra läderklädd touchpad, läderinklädd cd-bok, FM/TV antenn, faxmodem och även originalkartongerna? I så fall har du en högt värderad älskling i din ägo att spara för framtiden.

Ethernet-kortet som passar i comm-porten:
Apple CommSlot II Ethernet Card (10-BaseT)
PowerMac 4400 / 5400 / 5500 / 6400 / 6500 / 7220 Performa 5400 / 6360 / 6400 / 20th Anniversary

Alternativet är att montera ethernetkortet på PCI-platsen istället om du ej vill använda den till något annat. Coolare att hitta ett Comm II kort dock, gärna med 10/100 stöd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
[B]Var maskinen komplett med tangentbord, extra läderklädd touchpad, läderinklädd cd-bok, FM/TV antenn, faxmodem och även originalkartongerna? I så fall har du en högt värderad älskling att spara för framtiden i din ägo.

[/B]
Japp, allting är med. Till och med ett gratis internetabbonemang från Telia! (Fast jag vet inte om det gäller än).

Citat:

Ethernet-kortet du skall skaffa är ett:
Apple CommSlot II Ethernet Card (10-BaseT)
PowerMac 4400 / 5400 / 5500 / 6400 / 6500 / 7220 Performa 5400 / 6360 / 6400 / 20th Anniversary

Fråga gärna om det är något med du undrar över.

Lycka till!

Tackar för infon! Då finns ethernet-kortet närmare än vad jag trodde. Det finns ett par Performa modeller (i samma förråd) som har sådana ethernet-kort.

Frågan är....om man nu skulle kosta på sig att uppgradera det som går att uppgradera (processor, etc), är det inte risk för att man förstör det framtida samlarvärdet på den?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 01:27

Uppgraderingarna går ju att återställa om du vill. Det är ingenting som ändras permanent.

Värdet ökar nog snarare om du finner ett 10/100 ethernetkort som passar på comm II platsen. Finner du dessutom ett vettigt grafikkort som matchar PCI-platsen är det ju ett ytterligare plus.

Övriga modifieringar bör väl göras med viss varsamhet. Personligen anser jag nog att sålänge man spar originaldelarna och är kapabel att återställa maskinen utan att förstöra något sker ingen som helst värdeminskning vid modifieringen. Du kan ju tex. sätta i en snabbare/större/mer tyst hårddisk osv. Finns mycket att göra, men gör för guds skull bara saker som du vet är "ok".

Kul att det går att hitta dylika prylar i förråd. Jag vet folk med stora macsamlingar av det mer udda slaget. De flesta tycks dock vara apple anställda, eller före detta apple anställda.

Jag har själv blivit erbjuden att överta en dylik maskin i originalkartong. Den maskinen köptes in till det mindre humana försäljningspriset och levererades personligen av apples dåvarande nordenchef. Förhoppningsvis övertar jag den så snart det finns utrymme och tid.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 21:39

Hej

Jag har en TAM utlånd till min dotter i Uppsala.
Den har ett G3 kort från Sonnet, Ethernet, USB kort, TV-kort och max RAM på 128Mb, och kör 9.2. Undrar hur många som finns kvar i Sverige nu?

Har även:
1 Apple //c
1 Mac SE
1 PB 100
1 PB 165c
1 PB 140
1 Power Color Clasic
några PB 1400
1 Kub

Bengt

  • Medlem
  • 2004-01-27 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av benran
Hej

Jag har en TAM utlånd till min dotter i Uppsala.
Den har ett G3 kort från Sonnet, Ethernet, USB kort, TV-kort och max RAM på 128Mb, och kör 9.2. Undrar hur många som finns kvar i Sverige nu?

Har även:
1 Apple //c
1 Mac SE
1 PB 100
1 PB 165c
1 PB 140
1 Power Color Clasic
några PB 1400
1 Kub

Bengt

Jag har två stycken

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 23:21

Det är den enda av alla macar jag har haft som jag ångrar att jag gjort mig av med.

Vad det gäller uppgradering, jag har för mig att det var lite problem med att byta disk i den, nyare 2.5" diskar har fästpunkterna placerade annorlunda än de som levererades med TAM.

Om nån har en TAM till salu...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
Om nån har en TAM till salu...

Vad vill du betala?

1
Bevaka tråden