Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om sawtooth

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-17 21:00

Jag ska köpa en g4 450 i dagarna, antar att det är en sawtooth. Är det dem som låter som hårfönar? isåfall: är de värmekänsliga eller kan jag ställa in den i en garderob? är det någon som framgångsrikt lyckats tysta en?

Det är bara att byta ut nätdelsfläkten på den.

  • Medlem
  • 2004-01-17 21:14

hur pass tyst blir den då? sova tyst?

  • Medlem
  • 2004-01-17 21:17

Hade faktiskt en fråga till, kan ju lika gärna ta den här då.. datorn är till min flickvän så att hon låter bli mina andra datorer Hon vill givetvis köra osX. skulle det bli billigare att köpa en blåvit g3:a och fylla på med kanske 512mb ram än att köpa en g4:a? klarar blådårarna osX med hyffsad prestanda? Hon surfar ju mest och lite så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:22

De som kallas "vindtunnel" är de första MDDmodellerna som kom hösten -02. I sawtooth kan du byta två fläktar ganska enkelt med bra resultat.

Använd sökfunktionen här i forumet så finns mycket information om vilka du behöver, var du kan köpa dem och hur man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kriss
Hade faktiskt en fråga till, kan ju lika gärna ta den här då.. datorn är till min flickvän så att hon låter bli mina andra datorer Hon vill givetvis köra osX. skulle det bli billigare att köpa en blåvit g3:a och fylla på med kanske 512mb ram än att köpa en g4:a? klarar blådårarna osX med hyffsad prestanda? Hon surfar ju mest och lite så

Såklart blir det billigare at köpa en tidigare modell, men jag skulle nog rekommendera en G4. Hur OS X flyter beror också på grafikkortet, fast ska hon bara göra enklare saker finns kanske ingen anledning att byta upp sig...

  • Medlem
  • 2004-01-17 21:30

hur mycket ram behöver man ha i en g3:a för att det ska flyta på hyffsat? för mindre aktiviteter typ webben, office, etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:57

Du klarar dig med 256MB, men räkna inte med att kunna göra så mycket samtidigt.

  • Medlem
  • 2004-01-17 21:59

nja, det ska ju bara köras safari/office på den mer eller mindre! det går inte proppa i gamla pc minnen i en sån eller? har en hel del gammalt sdram pc-133 liggande nämligen.. med 512 mb ram borde den väl gnälla lite mindre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 22:26

Det är bara att stoppa i. Den är PC100 nativ men det går även med 133Mhz (fast det kan variera från minne till minne vad jag hört även om jag aldrig stött på problemet). Med 512MB går den som en klocka.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 22:26

Om du tänker köra OSX 10.3 på den bör du inte satsa på något äldre än en G4/400 sawtooth tex. Föregående inlägg om att behöva byta ut nätdelen på G4:an för att få den tyst stämmer inte riktigt.

För det första låter den precis likadant som G3 B/W då det är samma chassi, nätaggregat osv. Det du bör undersöka är om det sitter ett grafikkort med eller utan fläkt, om ljudnivån är viktigast för dig. Hårddisken låter betydligt mer än tex. fläktarna i maskinen om det är originaldisken och detta gäller garranterat både G3/G4.

Vill du få den riktigt tyst kan du tex. byta fläkten i nätaggregatet. En ny 60mm fläkt kostar max. 100kr och är enkel att byta. Man bör ha i åtanke att dessa maskiner inte på långa vägar låter som "vindtunneln" (MDD) eller en G5:a.

Angående minnet bör det vara obuffrat icke ECC registrerat minne. Dessutom tror jag att G3:an endast accepterar PC100 men jag är lite osäker på den punkten. Huruvida dina PC-minnen kommer att fungera eller ej beror helt på hur minnena är specificerade. Om de orsakar problem kommer du garranterat att märka det förr eller senare.

Vad det beträffar minnets allmänna speciar (vanliga parametrar) gäller följande för både PMG3 och PMG4 av tidigt utförande:

168 pin SDRAM DIMMs
64-bit wide
non-parity
3.3 V
non ECC registered
unbuffered
PC-100

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 22:29

Förresten du pratar om G3, jag pratar om en sawtooth som jag hade innan jag bytte upp mig till "hårfönen" MDD (som inte låter så mycket)...;) Vet inte vad det är för minnesbussar på en G3 eller hur den funkar med PC133?

  • Medlem
  • 2004-01-17 22:36

så det är alltså inte rekomenderat att köra panther på en bw g3 med 320-512mb ram.. beroende på vad jag har i garderoben även om man bara använder office/safari mer eller mindre?

  • Medlem
  • 2004-01-17 22:39

Man byter helt enkelt fläkten i nätdelen. Fläkten är i formatet 80 x 80 x 25 mm och kostar ca 150 kr. Byt också till en tystare och snabbare hårddisk på 120 GB, exemplevis en Hitachi eller Seagate, och ett bra grafikkort. Installera maximalt med minne. Uppgradera processorn. Sedan har du en maskin som håller i flera år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 22:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
För det första låter den precis likadant som G3 B/W då det är samma chassi, nätaggregat osv. Det du bör undersöka är om det sitter ett grafikkort med eller utan fläkt, om ljudnivån är viktigast för dig. Hårddisken låter betydligt mer än tex. fläktarna i maskinen om det är originaldisken och detta gäller garranterat både G3/G4.

Vill du få den riktigt tyst kan du tex. byta fläkten i nätaggregatet. En ny 60mm fläkt kostar max. 100kr och är enkel att byta. Man bör ha i åtanke att dessa maskiner inte på långa vägar låter som "vindtunneln" (MDD) eller en G5:a.

Inte helt sant vad gäller G4 400 sawtooth i alla fall. Bytte nätaggsfläkten och chassifläkten 120mm till tysta Papstfläktar i min tidigare dator. Sawtoothen blåser ganska mycket och har ingen tempstyrning som saktar ner den vid mindre belastning. Det var fa den stora fläkten som gjorde skilnad, (och kanske fa att jag tog bort metallskyddet framför). Efter bytet kunde man höra hårddisken men det var långtifrån den största ljudkällan.

Hade den bredvid en uppdaterad MDD och det var ingen enorm skilnad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 22:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Man byter helt enkelt fläkten i nätdelen. Fläkten är i formatet 80 x 80 x 25 mm och kostar ca 150 kr. Byt också till en tystare och snabbare hårddisk på 120 GB, exemplevis en Hitachi eller Seagate, och ett bra grafikkort. Installera maximalt med minne. Uppgradera processorn. Sedan har du en maskin som håller i flera år till.

Oj, det går att få en QS eller MDD för de pengarna...

  • Medlem
  • 2004-01-17 22:47

jag misstänker att det får bli en bw g3 350.. den ska väl duga hoppas jag! de är ju ganska mycket billigare med..

  • Medlem
  • 2004-01-18 18:34

Om du ska köpa en dator till din flickvän så borde du köpa en iMac G3 350Mhz eller senare som är helt fläktlösa. Kostar inte mer än en BW G3 men är tyst och ger dig inbyggd skärm på köpet. Om nu inte hon har behov av att sätta i massor av PCI kort och massor av interna hårddiskar? Om inte så borde en iMac vara perfekt.;)

Jag skulle säga att det inte är några problem att köra OS X Panther (10.3) på en G3/350. Har själv en sådan iMac med 320MB RAM och det duger om man inte är kräsen. Du behöver egentligen se det själv för att kunna avgöra, men jag skulle säga att det är en bra idé. Det blir allt-i-ett och en mycket tyst maskin för inte så farligt mycket pengar. Se bara till att hitta en modell med FireWire. De tidigare har bara USB och det kan vara trist ibland.

Min röst alltså på en så snabb iMac du kan hitta (gamla sorten) men med mycket minne.

  • Avstängd
  • 2004-01-19 00:15

Jag har gjort följande med min Sawtooth/400:
Datorn med 64Mb RAM och 6Gb HDD + 19" CRT (Gratis + 650 SEK, UPS-frakt)
Bytt fläkten i nätagget (samt dragit ner den på 7V) (0 SEK)
Satt i en Pioneer DVR-105 (Superdrive) (0 SEK, tog den ifrån min PC)
Uppgraderat minnet med "PC-moduler", just nu 512. (0 SEK, hade sakerna hemma.)
Manglat in en Seagate 120Gb (870 SEK)
Slängt i ett omflashat PC-GeForce 2 MX (230 SEK)
Kopplat upp den trådlöst med ett Belkin 802.11g PCI-kort (också det för PC) (560 SEK)
+ bloo lysroer under (150 SEK)

Man kan göra ganska mycket med dom, härnäst skall det väll tänkas bli en processoruppgradering så burken håller i några år till

Total ungefärlig kostnad: 2460 SEK

Bang for the buck

Senast redigerat 2004-01-19 00:26
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 00:45

iGnu: Har svårt att följa ditt prisresonemang. Man kan ju knappast säga att något kostar 0kr bara för att man redan äger det. Det är ju ett ytterst sjukligt sätt att resonera rent privatekonomiskt.

Ok. Jag köper en G5:a, ställer den i garderoben och plockar fram den om ett halvår. Vips har jag en G5:a, kostnad 0kr (tog från min garderob).

Lite livsstilsvarning, men man kan ju knappast resonera på det vis du gör i ditt inlägg ovan. Tror du att alla har datorer ståendes med prylar att plocka och minnen liggandes i byrålådan? Skärpning.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 00:48

Angående att få en G4/400 tystare syftade mitt inlägg snarare till påståendet om att byta nätaggregatet. Det behövs verkligen inte. Däremot kan det vara lönt att byta ut fläkten i nätaggregatet (60mm) och chassifläkten (120mm). Att sänka varvtalet är ingen höjdare då de tystare fläktarna i regel blåser färre liter luft per minut än originalfläktarna. Sänker du dessutom varvtalet så har du lyckats kväva maskinens kylning effektivt.

Ett par extra diskar och andra tillbehör i maskinen efter detta kan ge otrevliga följder.

  • Avstängd
  • 2004-01-19 01:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Lite livsstilsvarning, men man kan ju knappast resonera på det vis du gör i ditt inlägg ovan. Tror du att alla har datorer ståendes med prylar att plocka och minnen liggandes i byrålådan? Skärpning.

Vem har INTE minnen liggande? Okey, lägg på 1500 pix för DVD-brännaren då

Skärpning PMS-kisen ;P

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 01:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Skärpning PMS-kisen ;P

Dagens påhopp? Skärpning själv mister "PC-graveyard maniac".

Det finns många som inte har gamla pc-datorer ståendes som gravstenar på rad, färdiga att skenda, hemma i lägenheten. Däremot finns det gott om gamla macar. Men dem snattas det inte delar ifrån.

  • Avstängd
  • 2004-01-19 01:30

Om jag orkade skulle jag bry mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 01:33

Ok, mister nice guy.

Nåväl, du gjorde väl ändå en god gärning som tog från PCn och gav till Macen. Däremot diggar jag inte riktigt den ekonomiska kalkylen, som tycks ha postat som något slags billighetsföredömme till andra PM-ägare. Räkna inte med att de har DVD-brännare och minnen liggandes på hög.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 09:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Jag har gjort följande med min Sawtooth/400:
Datorn med 64Mb RAM och 6Gb HDD + 19" CRT (Gratis + 650 SEK, UPS-frakt)
Bytt fläkten i nätagget (samt dragit ner den på 7V) (0 SEK)
Satt i en Pioneer DVR-105 (Superdrive) (0 SEK, tog den ifrån min PC)
Uppgraderat minnet med "PC-moduler", just nu 512. (0 SEK, hade sakerna hemma.)
Manglat in en Seagate 120Gb (870 SEK)
Slängt i ett omflashat PC-GeForce 2 MX (230 SEK)
Kopplat upp den trådlöst med ett Belkin 802.11g PCI-kort (också det för PC) (560 SEK)
+ bloo lysroer under (150 SEK)

Man kan göra ganska mycket med dom, härnäst skall det väll tänkas bli en processoruppgradering så burken håller i några år till

Total ungefärlig kostnad: 2460 SEK

Bang for the buck

Köpte en MDD 2x867 för 10.000:-, stoppade i Radeon 8500 som satt i Sawtoothen. Stoppade tillbaka ATI Ragekortet i den gamla och sålde den för 6000:-. Geforce 4 MXkortet som satt i MDDn sålde jag separat för 850:- Kostnaden för uppgradering som inte kan jämföras med att stoppa i snabbare processor i gammal burk = 3.150:-

(visst ja behövde inte längre den externa brännaren, fick 400:- för den också...);)

1
Bevaka tråden