Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka prylar kan man handla till sin mac från en pc-butik

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja minnen tex och nätverkskort som nämns i en annan tråd i det här forumet. Man skall inte glömma bort heller att dom flesta grejor passar som hårddiskar,cd/dvd brännare. Även grafikkort funkar efter lite trixande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-17 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ja minnen tex och nätverkskort som nämns i en annan tråd i det här forumet. Man skall inte glömma bort heller att dom flesta grejor passar som hårddiskar,cd/dvd brännare. Även grafikkort funkar efter lite trixande.

Jag gjorde misstaget att "spara" ett par hundralappar på att köpa minnen från en PC-handlare som inte bara motsvarade alla specifikationer, t.o.m. försäljaren sa att dom passade till Mac. Sen fick jag ett helvete och gör aldrig om det.

Samma sak nyligen med en brännare.

Är grejer inte testade och gjorda för Mac, så ska dom inte in i en Mac. Så enkelt är det om man inte vill riskera att krascha hela systemet.

Men en musmatta skulle man kunna köpa.

EDIT: Sorry för syftningsfelet. Det var alltså inte PC-handlare som motsvarade specifikationerna, utan minnena.

  • Avstängd
  • 2004-01-17 18:30

Grafikkort, GeForce 2 MX & Radeon 8500 är både billiga och klarar Quartz Extreme perfekt. Måste flashas om, se fabbo google för mer info.

Minnen, väldigt ofta. Är det en lokal PC-nasare, be om 12 timmars bytesrätt. Äldre Mac med SD-RAM? Se till att få dubbelsidiga moduler.

Hårddiskar, ja ATA är ATA. S-ATA är S-ATA. Ingen fysisk skillnad överhuvudtaget.

CD/DVD-Brännare, väldigt många. "Superdrives", dvs. Pioneers DVR-10x-serie funkar out of the box och stödjs av allt och alla. Andra brännare kan behöva lite trixande men det har xlr8yourmac.com svar på.

Nätverkskort, väldigt många där också. Kolla upp ifall det finns drivers, finns det är det bara att tuta och köra.

AirPort Extreme för stationära datorer, köp ett Belkin 802.11g - har samma chipset som AE-korten (Broadcom) funkar perfa. Detta gäller såklart _ALLA_ kort med Broadcom-chipset.

Även väldigt många PCMCIA-NIC's trådlösa eller inte har numer fått stöd, dels via Airport 3.x och även hemsnickrade drivers.

All hårdvara som har drivers till OS X fungerar, och det utvecklas mer och mer programvara till tredjepartshårdvara. Vilket i sig är ruggigt possitivt då det ger oss Macanvändare större utbud att välja på och vi slipper köpa en produkt för 1200 hos Machandlaren när den kostar 500 hos PC-Hasse.

  • Medlem
  • 2004-02-06 15:30
Ursprungligen av iGnu:

AirPort Extreme för stationära datorer, köp ett Belkin 802.11g - har samma chipset som AE-korten (Broadcom) funkar perfa. Detta gäller såklart _ALLA_ kort med Broadcom-chipset.

Även väldigt många PCMCIA-NIC's trådlösa eller inte har numer fått stöd, dels via Airport 3.x och även hemsnickrade drivers.

.

Köpte ett Belkin 802.11g PCI häromdagen, plug and play direkt kan man säga. Precis som om man hade satt in ett Apple Airport!! Tryck i kortet - Airport card detected - configure DCHP- klart... Finns ingen anledning att köpa något dyrare, har all funktionalitet som med Apples Extream 54 Mbps osv..
I min PB kör jag fö ett netgear PC-card 802.11b med IOX-drivisar - klockrent...

Mer tips på billiga pc-prylar som funkar!!!

USB-switch för t.ex. en skrivare eller en scanner och två datorer. 200.- på Clas Ohlsson.
Man slipper har en av macarna som server. Smidigt!

USB PCI kort och diverse annat USB som hubbar, fickminnen och möss . Riktigt billiga digitalkameror med USB kan dock vara winDOS only...
Visst har det blivit bättre sedan NUBUS SCSI tiden

Citat:

Skrevs ursprungligen av DrBoar
USB PCI kort och diverse annat USB som hubbar, fickminnen och möss . Riktigt billiga digitalkameror med USB kan dock vara winDOS only...
Visst har det blivit bättre sedan NUBUS SCSI tiden

NUBUS - SCSI, snacka om att de Macarna var udda!
Haha, jag har tre st såna som jag vårdar som små urttidsdjur. Med ett G3-kort så funkar de rätt bra om man inte bryr sig om för tunga program.
(nostalgi)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 19:10

>Vilka prylar kan man handla till sin mac från en pc-butik
Konstig fråga, men jag antar att meningen är att påpeka att alla "Mac-butiker" är dyra.

Ursprungligen av Wire:

>Vilka prylar kan man handla till sin mac från en pc-butik
Konstig fråga, men jag antar att meningen är att påpeka att alla "Mac-butiker" är dyra.

Men så är det väl inte? Eller? Lite konkurrens skadar knappast!

  • Avstängd
  • 2004-02-09 14:25

konkurrens skadar ALDRIG :]

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 14:58
Ursprungligen av iGnu:

konkurrens skadar ALDRIG :]

Nej det är ju bra att microsoft och IBM finns...
Öhhhhh...

  • Medlem
  • 2004-02-09 18:46

Sedan får man inte glömma Bluetooth-adaptrar. Skaffade en Bluetake BT007SV från Alina i Uppsala. Står inte ett ord om mac på förpackningen men den funkar klockrent.

Ursprungligen av Cberg:

Sedan får man inte glömma Bluetooth-adaptrar. Skaffade en Bluetake BT007SV från Alina i Uppsala. Står inte ett ord om mac på förpackningen men den funkar klockrent.

Det där är lite trist att man inte bemödar sig att säga vilka OS som stödjs. Köp en DV-kamera och man basunerar ut att redigeringsprogram oc firewirekort finns som tillbehör, fast med tillägget att det bara fungerar på PC.
(Med undertonen att Mac tyvärr inte funkar när det i själva verket är tvärtom!)

1
Bevaka tråden