Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga automatiska uppstarten av Apache från CLI

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 23:12

Tjänare, supportar en polare över telefon och nu behöver supporten support.

har en burk som vid uppstart aldrig kommer igång, verkar som att det är Apache som står och maler.
Har bytt config till httpd.conf.default men det hjälpte noll.

Hur stänger jag av uppstarten helt och hållet? Burken ska inte köra webserver alls. Måste kunna stänga av den från CLI som jag kommer till vid en uppstart med cmd+s.

Snabba svar välkomnas, helst hade jag tänka avsluta supporten ikväll

(jaja, så roligt har man på fredagskvällar...)

  • Medlem
  • 2004-01-16 23:24

Ingen terminalguru, men testade just detta och det funkade..

Skriv "top" i terminalen

kolla vad HTTPD har för PID (nummer)

skriv sedan: "sudo kill (pidnummret)"

edit. vet inte om det är det bästa sättet. Med kill så tvångavslutar du. Det kanske finns någon som bara stänger ner.. typ "Tell application apache quit"

är inte så haj på hur startup systemet i osx funkar, men någon i en annan tråd tipsade om /etc/hostconfig om du kör den apache servern som följer med dvs..

Du har förstås provat att starta i "Safe mode"? (Dvs med shift-tangenten nedtryckt.)

Kommandot du frågar efter borde dock vara

apachectl stop

jo, men måste han inte starta om för att komma ur singleuser mode? alltså har han samma problem igen när han startar, så att leta fram rätt config fil borde ju vara optimalast..

  • Medlem
  • 2004-01-17 01:14

Eller varför inte, Systeminställningar-> Fildelning-> Personlig webbdelning..

är den urkryssad så startar inte Apache vid bot

Man kan också prova att tillfälligt flytta undan Apaches StartupItem-katalog, ifall inget annat hjälper. Katalogen i fråga ligger under "/System/Library/StartupItems".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:04

Ändra filen /etc/hostconfig
WEBSERVER=-YES-
->
WEBSERVER=-NO-
Så körs inte startskriptet för apache.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 11:25

Jag switchade config till httpd.conf.default och provade, inget blev bättre. Tog bort Apacheuppstarten helt från StartupItems. Inget bättre.
cmd+v gav ingen verklig nytta till vad som felar i uppstarten verkade det som (pratade med han i telefon). Gav upp efter ett tag och han fick installera om systemet. Fattar inte hur en sån här grej kunnat hända.

Det är jobbigt att telefonsupporta och navigera genom CLI, fyfan.
"cd mellanslag snedstreck david med storbokstav erik sigvard kalle tore olov petter omvänt snedstreck direkt efter sen mellanslag stort fredrik olov linus david erik rikard snedstreck vagnretur"

Upplagt för misstag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:47

Är du verkligen helt säker på att det är apache. Låter inte som det. om det varit det så hade mitt trick hjälpt.

Tips är att läsa loggfiler....

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 09:47

Nej det var inte Apache, det konstaterades. Men det blev för jobbigt att köra support över telefon. Loggfiler hade jag inte en tanke på.

1
Bevaka tråden