Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med värdering av två datorer?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 22:23

För att kunna flytta över utrustning mellan två företag där jag är inblandad behöver sakerna värderas. 99mac är det naturliga stället för mac-frågor så jag tänkte jag skulle kolla med er.

iMac 17" Widescreen 1GHz G4 512mb. Köpt 03-06-24 för 20336 kr.

iBook G3, begagnad vid inköp, 500 MHz, 384 mb. Köpt 02-07-10 för 13000 kr.

Vad säger ni?

Det som gäller är väl värderingsprincipen att det ska vara lägsta värdet av inköpsvärdet, nyanskaffningsvärdet och något mer. Inköpsdatum och pris, samt att iBooken var begagnad är väl överflödig information förövrigt?

Sedan har jag lite övrigt som jag inte vet om någon kan hjälpa mig med.

Mac OS X 10.3 Panther. Köpt 03-10-20 för 598 kr.
SonyEricsson T610 mobiltelefon. Köpt 03-08-14 för 2890 kr.
MailDrop programvara. Köpt 03-10-19 för 487 kr.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 22:30

Matchar inte dina objekt, men vi säljer ut G4:.or från år 2000 (350MHz/256MB/10GB/OS9.2.2) för 1500kr till personalen. Inklusive tgb/mus. Men utan skärm. Har två som är intesserade

Så, sälj skiten till någon som blir GLAD!!!

Wire det där var väl onödigt...Det inlägget hjälpte inte mycket iallafall. Imacen är ju hyffsat ny och jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna gå för ca 16-17 tusen eller så. Ibooken är också en eftertraktad modell så kanske ca 7-8 tusen eller tusen till 1500 billigare...Mobilen ca 1500 och övriga programvaror ca 5-600 tillsammans. Beg priser är alltid vanskligt att sia om. Som säljare vill man ha så mycket som möjligt och som köpare är det motsatsen som gäller.

…har för mig jag tidigare hittade info om detta på http://www.nutek.se/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Wire det där var väl onödigt...Det inlägget hjälpte inte mycket iallafall. Imacen är ju hyffsat ny och jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna gå för ca 16-17 tusen eller så. Ibooken är också en eftertraktad modell så kanske ca 7-8 tusen eller tusen till 1500 billigare...Mobilen ca 1500 och övriga programvaror ca 5-600 tillsammans. Beg priser är alltid vanskligt att sia om. Som säljare vill man ha så mycket som möjligt och som köpare är det motsatsen som gäller.

Ja, men vad gör man? Källaren är full med G3:or som ingen betalar ens 300kr för. Inse att gamla Macar inte är 'guld och göna skogar'.

('The Users' trodde att alla pgm-varor (Quark,Photoshop, Illustrator, ingick i köptet). Men NIX. En ren 9:a var det dom fick. Därav 2 nappade fiskar på ca 20st G4:or - ovan nämnda).

Vad är det för G3.or du har då Wire? Jag kan mycket väl tänka mig att betala 3-500 för en burk.

/Tomas

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 23:23

Wire: Annonsera ut en G4:a i taget för 1500kr så nappar garranterat folk. På tex. m a c t o r g e t och annonsguiden. De är ju vana vid att folk begär 2500kr + för gamla G4:or och dylikt. "5000kr för en G4/400, är det inte rimligt? Den kostade ju 25000kr ny för 5 år sedan".

Gamla G3:or är ju svårare då det de egentligen inte grejjar OSX. Men om inte jag minns helt fel var det ett jäkla sug efter beggade G3 Minitowers sist någon talade om att sälja ett gäng för några hundralappar styck.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 00:48

Det jag behöver är någon som på vettiga grunder kan intyga att angivna priser är skäliga.

"Är det fråga om tillgångar eller tjänster från egen näringsverksamhet avses med marknadsvärde det pris som näringsidkaren skulle ha fått om tillgången eller tjänsten bjudits ut på marknaden"

16000 kr - iMac 17" Widescreen
7000 kr - iBook 500 MHz (vit)
1500 kr - SonyEricsson T610
300 kr - Mac OS X
200 kr - MailDrop...

Är det någon som har invändningar, eller som på liknande sätt kan intyga att dessa uppgifter är rimliga? Är det någon annars som vet vem jag bör kontakta?

  • Medlem
  • 2004-01-17 01:13

Jag tycker i alla fall inte att iBooken är värd 7000 kronor. Snarare 4000 - 5000. Den är 1,5 år gammal och en ny iBook startar på omkring 11 000.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 01:23

Bra, kul och höra lite motiveringar. Det är nog sånt som behövs för att det inte ska bli problem. Är det någon som har någon annan motivering till ett visst pris?

Håller med majk om iBooken. Sålde själv min iBook 700 (640 ram, 30 hd, combo, Apple care 1,5 år kvar) för 7000 kr. Hade den saknat Apple Care hade priset blivit tusenlappen lägre.

  • Medlem
  • 2004-01-17 01:51

15 500:- iMac
6 000:- iBook
450:- OSX 10.3
2 200:- T610

(Den som kan se mönstret får en eloge)

Sedan bör man nog dra av lite om de är begagnade. Det här tycker jag är en helt rimlig värdeminskning bara. En flottig telefon är ju inte värd 2 200:- t ex. iBooken har inte heller hållit sitt värde pga av liknande nya och billigare produkter. Max 5 000 på den.

Det är skillnad på vad folk annonserar för priser och vad de faktiskt får (=marknadsvärdet).
Min uppfattning om vad ni faktiskt skulle få är;

iMac - 13-15000:-
iBook - 3500 - 4500:-

  • Avstängd
  • 2004-01-17 12:08

instämmer med föregående talare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 12:31

iBook 500MHz är inte värd 6000kr heller i mitt tycke. Man kunde ju köpa de utgågna G3 modellen ny för drygt 7000kr när G4 varianten lanserades. Och då var det knappast 500MHz G3 utan snarare 800MHz G3 om jag inte missminner?

Helt i linje med de siffror som Pelleman angett mao.

Vad du behöver är en värderingsman, en person som är auktoriserad att värdera utrustning. Bara en sådan kan skriva ett värderingsintyg som du sedan kan använda som aktiekapital i ett nystartart bolag. En "värdering" gjord genom att fråga lite folk vad begagnatpriset är duger tyvärr inte.

Martin Björnström nämnde någon gång att han skulle bli det och jag vet inte om det blev av till slut. Men när jag startade mitt aktiebolag och använde några datorer som aktiekapital så använde jag mig av en värderingsman i Norrland.

http://biphome.spray.se/henry.n/
(Sidan fungerar inte i Safari)

Jag var nöjd med värderingen.

Du kan också söka på "värderingsman" på tex Google..

/Ola

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 13:24

Jag beklagar missförståndet då jag ej läste ursprungsfrågan riktigt. De siffor jag angav var väl snarare förslag på begagnatpris. För en seriös värdering av ett företags datorer som skall stå till grund för en del av aktiekapitalet krävs ju givetvis en värderingsman.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 13:38

Tack för all hjälp, när man är ny på området är det inte alltid lätt att ha koll.

Men jag är fortfarande tveksam i frågan. I reglera jag läst står det inget om värderingsman. Jag har tidigare citerat denna text som jag gärna citerar igen. "Är det fråga om tillgångar eller tjänster från egen näringsverksamhet avses med marknadsvärde det pris som näringsidkaren skulle ha fått om tillgången eller tjänsten bjudits ut på marknaden"

Jag tolkar det som så att jag behöver veta vad folk betalar om jag bjuder ut sakerna på marknaden. I detta fall frågar i detta forum istället för att göra en "fejk-annons". Att jag sedan är intresserad av att ha namn på personer som kan stå för buden är en ren försiktighetesåtgärd, eftersom annan annars kan fråga sig vart man fått värdena ifrån...

Ett aktiebolag måste ha en revisor, kolla med denne om han accepterar ett "online-bud" som värdering. Är ganska tveksam till att han skulle göra det...

/Ola

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-18 00:29

jakob, på m a c torget.nu finns en lista med rekommenderade begpriser. Kanske kan vara till nån hjälp?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 01:28

deras (m a c t o r g e t) rekomenderade priset är uppdaterade 03-07-08, det känns väldigt gammalt. Tyvärr.

1
Bevaka tråden