Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan "pc"-nätverks-pci-kort användas i macen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar kort och gott om de vanliga 10/100 Ethernätverks-pci-kort som exempelvis säljs av Clas Ohlson eller någon pc-nisse passar i en mac-dator? Eller är det samma visa som med ATA-kort och grafikkort där en speciell mac-firmware måste finnas?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-17 12:49

Det måste finnas drivrutiner till kortet.
Det gör det knappast med dem man köper hos Clas Ohlsson.

Är det inte "generella" Apple-drivrutiner som t.ex. med USB-kort och som ofta redan finns i systemet?

Nej. 3Com, Intel, med flera bygger sina kort på olika chipsets som inte är kompatibla. Välkommen till PC-världen..

Hehe, jo jag känner till "pc-världen" Men faktum är att mer grejer än man tror har faktiskt Mac-drivisar, t.ex. Apple-drivisar till USB-kort samt A4tech-möss (som säljs av bl.a. Clas Ohlsons) har Mac-drivisar på hemsidan, men ingen information på kartongerna. M.m.

  • Avstängd
  • 2004-01-17 14:50

Yes. Det handlar bara om drivers :]

T.ex. så funkar många D-linkcardies och även se flesta kort baserade på Realtek fungerar... förutsatt att du wääschat hem en drivrutin. Det är bara de jag testat, finns säkert en uppsjö flera. I princip så skall ju samtliga kort med *x-stöd fungera.

Allt annat snack om att du måste ha super-mac-compatible-dyrt-som-fan är bullshit.

Ok, efter ett "anonymt" tips av Pär så var jag nyss inne hos Clas Ohlson i Nordstan, Gbg, och inhandlade det dyrare av de två kort de tillhandahåller: W-Linx Linxpro Ethernet Adapter 10/100 för 179:- inkl moms. (Jämför med en välkänd mac-återförsäljare som vill ha ca 490:- för ett annat kort med liknande prestanda.) Kortet har en Realtek-krets och de har på sin hemsida drivrutiner till nästan alla OS, inkl Mac OS 8.5 upp till 10.2. 10.3 också kanske.

Min dator är en grå desktop G3/300 rev. A och kortet fungerar bra hittills. Bara att installera driven, stänga av datorn och trycka i kortet. Nätverksinställningen frågade sen om jag ville byta nätverkskort från det inbyggda 10 Mbit till Realtek 100 Mbit. Hur smidigt som helst.
Det är kul med pc-konceptet när det fungerar! Är det Windows som förstör pc-plattformen, tro?
-----------------------------------------------------
Min mac är i det närmaste en pc nu för tiden: Minnen, USB-kort, Ethernet-kort, hårddiskar, kablar, bildskärmsadapter, externa högtalare, mus, bildskärm. Allt detta från Clas Ohlson eller div. slaktade pc-burkar samt en hårddisk från Inet och Sony cd-brännare från El-giganten. Snacka om att sitta fast i pc-träsket. Eller måste man köra Windows för det..?

Senast redigerat 2004-01-17 23:26

...det enda som påminner om "det tjusiga och stiliga" Apple står för är mitt svarta Apple Pro tangentbord (som nästan matchar den optiska A4tech-musen).
Musmattan glömde jag också; en Dell! Hehe! Blir jag avrättad nu?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-17 20:50

Intels 8255x-kort passar alldeles utmärkt till OSX-maskiner. Drivrutinerna finns inbyggda i OSX!
Kolla kretsen på kortet, den största. Heter den 8255x så är det bara att köra!
Gör det själv i flera burkar från Beige G3 till G5!

Kortet sitter på plats, jag hann aldrig testa utan att installera driven från Realtek.

1
Bevaka tråden