Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft skyller bluetooth-krångel på mobiltillverkarna

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-16 13:19

Det är alltid lätt att skylla på andra....

http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7509&sid=1

  • Medlem
  • 2004-01-16 13:53

Jag stoppade i Bluetooth-adaptern, sedan funkade det.

Det beror på att Apple integrerat bluetooth i sitt operativsystem på ett sätt som Microsoft inte har gjort. Det ställer i sin tur större krav på Windows-användarna

Citat:

- Vi för en dialog med de stora tillverkarna för att enas om en standard för synkning, säger Frisell.

Finns inte det ? Är det inte just det som iSync bygger på. Eller cyklar jag nu...

  • Medlem
  • 2004-01-16 14:48
Citat:

Finns inte det ? Är det inte just det som iSync bygger på. Eller cyklar jag nu...

Du förstår väl att MS inge kan hoppa på en befintlig standard... De måste ju röra ihop en egen, även om resultatet blir sämre...:D

"- Det är upp till den tillverkaren att säkerställa att deras produkt fungerar med Windows, menar Frisell."

Typiskt MS om du frågar mig. Han kunde lika gärna sagt det i klarspråk:

"- Vi tillverkar något som fungerar ganska bra, även om det finns fungerande lösningar. konformerara eller bli lämnade utanför."

Edit: här finns enkel dokumentation (pdf) om SyncML som iSync och många andra program och telefoner bygger på. Antagligen har MS varit självmedvetna nog att inte inkludera SyncML eftersom det står så här: "Do not use the logo or the name in any manner that will diminish or otherwise damage the goodwill associated with the SyncML initiative..."

Edit 2: iSync innehåller inte SyncML. Jag läste fel. Apple stöder initiativet, inte protokollet än så länge.

Senast redigerat 2004-01-16 15:19

- Vi för en dialog med de stora tillverkarna för att enas om en standard för synkning, säger Frisell.

Translation:
- Standarden som finns ute nu styrs inte av oss. Vi tänker utnyttja vårat monopol på operativsystemsmarknaden genom att fejka att vi har problem så vi kan övertala dom att gå över till våran standard.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
- Vi för en dialog med de stora tillverkarna för att enas om en standard för synkning, säger Frisell.

Translation:
- Standarden som finns ute nu styrs inte av oss. Vi tänker utnyttja vårat monopol på operativsystemsmarknaden genom att fejka att vi har problem så vi kan övertala dom att gå över till våran standard.

Oerhört väl talat! Detta gäller för övrigt ALLT Microsoft gör.

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:00

De har blivit omkörda helt enkelt. De hajade aldrig att Bluetooth skulle bli nåt, och det är väl ett sunt tecken att det kunde slå så hårt utan något som helst stöd av Microsoft. Microsoft kommer nog att inse förr eller senare att de inte kan gå emot hårdvarutillverkarna, eftersom hela deras användarbas hyllar mångfald i hårdvara över någonting annat.

(OT: pga ovanstående ska det bli intressant att se hur Longhorn kommer att tas emot, med allt vad restriktioner på drivrutiner innebär.)

Det är trist för Windows-användare däremot, för Bluetooth i Windows är lika roligt som com-portarna var en gång i tiden. De identifierar sig för övrigt som just det också. COM9 heter min Bluetooth.

Problemet gällde ju just BLUETOOTH. Inte vilken standard som används för synkronisering. Det är någonting helt annat. Märks att microsofts pressansvarige har noll koll.

Ciryon

Jag tyckte att namnet Joacim Melin var bekant, är det månne samme Joacim Melin som är medlem här?

Citat:

- Microsoft är ett väldigt teknikdrivet företag. Apple är ett användardrivet företag, säger Joacim Melin.

Ja.

Trevligt att få lite objektiv nyhetsbevakning! Min pappa slet med bluetooth och windows i flera månader. Hans egen bluetooth-adapter fungerade omedelbart med hans telefon på min dator däremot. Lustigt.

Ciryon

Jag hade ärligt talat glömt bort att Mobil ringde mig tidigare i veckan. Jag var på Apples EBC i Paris när de hörde av sig.

Men så är jag ju extremt virrig också.

Måste säga att du gav ett klockrent citat som överensstämmer väldigt bra med verkligheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Trevligt att få lite objektiv nyhetsbevakning! Min pappa slet med bluetooth och windows i flera månader. Hans egen bluetooth-adapter fungerade omedelbart med hans telefon på min dator däremot. Lustigt.

Ciryon

Synd att min avreageringtråd om bluetooth i windoze inte finns kvar när livstil togs bort

1
Bevaka tråden