Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" Pb 867

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har system 10.3.2. Min fläkt surrar mycket oftare nu än vad den gjorde i början när jag hade system 10.2. Köpte den i mars. Är det ett ålderstecken eller vad kan det vara? Kör absolut inga tunga program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 21:31

I och med 10.3.2 sägs det att Apple sänkte gränserna för vid vilken temperaturen när fläkten går igång, det berör i första hand Pb 12" som har en tendens att snabbt bli ganska varma.

Du kan således vara lugn - jag har aldrig hört talas om att fläkten skulle gå igång oftare på datorer som har använts en tid.

Jag har också för mig att jag läst någonstans att man kan göra någon slags hack för att åter höja gränsvärdena genom att ändra lite i någon fil. Det är nog dock inget jag rekommenderar.

Sök runt lite bland diskussionerna här, på Versiontracker, MacNN så kommer du säkert att hitta andra Pb 12" med liknande erfarenheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 23:26

Jag har en original PowerBook G4 och sedan jag uppdaterade till Panther, eller till 10.3.2, har min fläkt i stort sett slutat snurra helt och hållet.

Tyst är det, men samtidigt lite oroande.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-31 01:32

Tack för tipsen. Har installerat Silent Night men fläkten går fortfarande mycket.
Har återställt PRAM och startat om ett flertal gånger men det hjälper inte.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-01 13:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Tack för tipsen. Har installerat Silent Night men fläkten går fortfarande mycket.
Har återställt PRAM och startat om ett flertal gånger men det hjälper inte.

Har också installerat Silent Night och tycker att fläkten går lite mindre men den går fortfarande mer än innan 10.3.2. Irriterande, men det är väl bra för datorn förmodar jag.

Har testat Silent Night fram och till baks men får det inte att fungera.
Senaste tipset från Chris Thompson enligt följande:
1. Right-Click on the Package and select "Show Package Contents..."
2. Navigate in the new window that comes up to Contents/Resources
3. In that folder you will see AppleADM103x.kext and
AppleADT746.kext
4. Drag both of those files into "Boot Hard
Drive"/System/Library/Extensions
5. It may ask for your user name and password, and it may tell youthat it is about to overwrite some files, give it the user name and
password and click yes to overwrite the files.
6. Restart your laptop.
7. Hold down the Apple+Option+p+r keys and listen for the chime 3
times. After the third chime, let go of the computer and boot up as normal.
8. Start running some iTunes Visuals and get the temperature going.
If it worked, the palm rests will get nice and toasty and no fan
will
be heard for a while.
9. If it didn't work (and it most likely didn't), install Silent
Night 1.1 as normal (it'll work now for some reason).

Everyone that has done this has got it to work. Good luck.

Men detta hjälper inte för mig. Efter att ha haft en trevlig dator är jag nu mycket irriterad på fläkten och Apple står inte högt i kurs hos mig. Vill ha en tyst dator.
Är det någon som kan hjälpa mig?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Har testat Silent Night fram och till baks men får det inte att fungera.
Senaste tipset från Chris Thompson enligt följande:
1. Right-Click on the Package and select "Show Package Contents..."
2. Navigate in the new window that comes up to Contents/Resources
3. In that folder you will see AppleADM103x.kext and
AppleADT746.kext
4. Drag both of those files into "Boot Hard
Drive"/System/Library/Extensions
5. It may ask for your user name and password, and it may tell youthat it is about to overwrite some files, give it the user name and
password and click yes to overwrite the files.
6. Restart your laptop.
7. Hold down the Apple+Option+p+r keys and listen for the chime 3
times. After the third chime, let go of the computer and boot up as normal.
8. Start running some iTunes Visuals and get the temperature going.
If it worked, the palm rests will get nice and toasty and no fan
will
be heard for a while.
9. If it didn't work (and it most likely didn't), install Silent
Night 1.1 as normal (it'll work now for some reason).

Everyone that has done this has got it to work. Good luck.

Det fungerar, gjorde en liten tabbe innan det var därför det inte fungerade.
Skönt att ha fått en tyst dator igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-12 15:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Har testat Silent Night fram och till baks men får det inte att fungera.
Senaste tipset från Chris Thompson enligt följande:
1. Right-Click on the Package and select "Show Package Contents..."
2. Navigate in the new window that comes up to Contents/Resources
3. In that folder you will see AppleADM103x.kext and
AppleADT746.kext
4. Drag both of those files into "Boot Hard
Drive"/System/Library/Extensions
5. It may ask for your user name and password, and it may tell youthat it is about to overwrite some files, give it the user name and
password and click yes to overwrite the files.
6. Restart your laptop.
7. Hold down the Apple+Option+p+r keys and listen for the chime 3
times. After the third chime, let go of the computer and boot up as normal.
8. Start running some iTunes Visuals and get the temperature going.
If it worked, the palm rests will get nice and toasty and no fan
will
be heard for a while.
9. If it didn't work (and it most likely didn't), install Silent
Night 1.1 as normal (it'll work now for some reason).

Everyone that has done this has got it to work. Good luck.

Men detta hjälper inte för mig. Efter att ha haft en trevlig dator är jag nu mycket irriterad på fläkten och Apple står inte högt i kurs hos mig. Vill ha en tyst dator.
Är det någon som kan hjälpa mig?

Vilken fil ska man högerklicka på under punkt 1?

Silent Night.pkg

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 14:25

Det tål att fundera på att apple förmodligen har en anledning till att vilja sänka processortemperaturen på 12" powerbook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-16 16:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av rhesus
Det tål att fundera på att apple förmodligen har en anledning till att vilja sänka processortemperaturen på 12" powerbook.

Är det en specifik temperatursänkning för PB12" 867 eller är det en generell temperatursänktning för alla PB med G4? Antagligen det sista, och då förstår man att det drabbar PB12"867 mest då just den i synnerhet blir lätt rätt varm.
En PB som bullrar och inte håller 2 timmar utan strömsladd är dock ingen användbar PB. Jag nergraderade åter till 10.3.1 (det gick väldigt smidigt och på en kick genom att arkivera det gamla systemet vid nyinstallationen av 10.3). Men kanske är SilentNight en bättre lösning långsiktigt om man vill följa med i framtida systemuppdateringar.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-16 19:38

Jag var i kontakt med Apple angående ett annat problem och passade då på att fråga varför man valt att göra denna temperatursänkning. Var det för att kunderna tycker att datorn blir för varm, eller var det för att datorn helt enkelt mår bättre? Svaret löd (föga förvånande): "Vet ej." Men personen i fråga kände i alla fall till att det finns sätt att kringgå det ökade "fläktandet" men att han, som anställd på Apple, självfallet inte kan rekommendera det.

Personligen kör jag för tillfället utan Silent Night och stör mig inte alltför mycket på fläkten. Men nog var det trevligare tidigare.

Fortsätter att använda Silent Night. Tycker det är mycket viktigt med en tyst dator.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-16 20:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Fortsätter att använda Silent Night. Tycker det är mycket viktigt med en tyst dator.

Ja, jag är nog snart där igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-04 19:39

Så där en tid senare...
Jag hade valt att stanna kvar på 10.3.1 för att behålla den tysta datorn. Sen släppte Apple en iSight-uppdatering som man bara måste ha. Men snälla som de är ställde de kravet 10.3.2 för att installeraren skulle komma igång, så jag motvilligt uppgraderade och fick därmed även min iSight uppdaterad.
Jag försökte installera Silent Night 1.1, men fläkten var på hela tiden så fort man gjorde annat än att titta på skärmskäckaren ändå. Idag tröttnade jag och försökte mig på den manuella installationen av AppleADM103x.kext från 10.2.8 (bara en fil enl denna sida ). Men efter det vägrade datorn att starta igen...
Så nu är jag tillbaka till tystheten i 10.3.1 och iSighten fungerar som den skall ändå.
Jag undrar bara om ni andra har fått Silent Night att fungera och i så fall hur? Är tipset från Chris Thompson som Thomas Magnusson skrev om lite längre upp det som gäller? (Inte att det är väldigt svårt att installera om Panther för 3:e gången om det skulle misslyckas, men lite omständigt är det ändå...)

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-03-04 22:46

Jag använder Silent Night nu, men det var inte problemfritt att få det att fungera. Jag har dock för mig att jag lyckades med hjälp av det som står i den här tråden. Alternativet att låta fläktarna härja fritt är inget alternativ för mig längre. Det mår varken öron eller batteri bra av. Datorn har heller inte klagat.

1
Bevaka tråden