Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G3 utan intern HD - funkar det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 20:31

Två kamrater ska flytta ihop, med detta ska också två Mac:ar bli en. Efter diskussion har de enats om att behålla en iMac G3 (slot-loading); jag har för mig att den är på 400MHz (iMac DV?), om det är relevant för mitt spörsmål nedan.
Kruxet med denna iMac är att den uppvisar problem av en typ som inte tycks vara helt sällsynt: när den går i vila eller är avstängd börjar den efter en stund att tjuta högfrekvent. Enda lösningen för att få slut på oljudet är att dra ur nätsladden. Efter att jag skickat dem några länkar till sidor där diverse iMac G3-problem diskuterades slöt de sig till att det är hårddisken som är banditen.
Jag vill försöka hjälpa dem med detta, men vill helst slippa byta hårddisk (efter de mångna trådarna där oro för värmeutveckling och undermålig luftcirkulation uttrycks). Funderar då på att, mot bättre vetande, öppna Mac:en, men istället för att byta hårddisk bara pilla loss dess strömkabel och istället ge dem en extern FireWirelåda att köra ifrån. Funkar detta, tror ni? Eller ska jag kanske anstränga mig lite mer och ta ut hårddisken när jag ändå öppnat eländet? (Jag antar att luftcirkulationen förbättras med någon promille om HD:n plockas bort.)
Och (bäst att fråga) visst kan man boota denna modell från en extern FireWire-hårddisk?

Tacksam för all hjälp, liten som stor.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 23:35

Jag har bootat en iMac DV SE 400 MHz från en Firewiredisk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 23:48

Det verkar inte vara så svårt att byta hårddisk i en iMac G3. Man behöver en hårddisk som snurrar i högst 5400 rpm eftersom iMacen inte är byggd för höger värmeutveckling. En sån kostar 600 kr på PC Superstore.
Läs allt om det denna tråd

Annars är det inga problem att starta från en FireWire-HD.

1
Bevaka tråden