Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Våga skippa "livsstil"

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det var klokt att stänga livsstilsforumet. Det har inget med mac att göra och bidrar bara till pladder och onödiga chatt-inlägg på hela 99mac. Det spiller över liksom.

Nu läste jag att "livsstil" har en planerad återkomst, och det tycker jag är olyckligt. Lägg upp vilka forum ni vill på 99forum, men låt 99mac handla och mac och mac:ens periferi, så att säga. Efter 17 år på Usenet/Internet har jag lärt mig att de forum/sajter som överlever är de som håller sig till ämnet och ständigt jobbar för att hålla kvaliteten uppe.

  • Medlem
  • 2004-01-16 11:18

Men "livsstil" ligger ju separat. T ex så syns det inte på "dagens aktiva". Det är ju svårt att störa sig på det, eftersom det bara är att strunta i det.

Ni behöver inte vara oroliga för att livsstil ska störa Mac-diskussionerna.

/c

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Ni behöver inte vara oroliga för att livsstil ska störa Mac-diskussionerna.

/c

Det är väl större risk att de vanliga Mactrådarna störs av avsaknaden av "Livsstil"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Men "livsstil" ligger ju separat. T ex så syns det inte på "dagens aktiva". Det är ju svårt att störa sig på det, eftersom det bara är att strunta i det.

Jag menar att snacket där spiller över på andra forum. Man chattar/snackar/käftar med någon på Livsstil, ser sedan inlägg från samma personer på andra forum och fortsätter kommentera varandras inlägg där, i fel tråd. Livsstil ligger separat rent "länkmässigt" men inte i medvetandet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Ejeklint
Jag menar att snacket där spiller över på andra forum. Man chattar/snackar/käftar med någon på Livsstil, ser sedan inlägg från samma personer på andra forum och fortsätter kommentera varandras inlägg där, i fel tråd. Livsstil ligger separat rent "länkmässigt" men inte i medvetandet.

Slutsatsen av det du skriver är i så fall att du är läser på "Livsstil" fastän du inte är intresserad. Som en pastor med porr. Jag anser att "Livsstil" behövs om 99mac ska vara kul och levande. Något överspill till andra, mer seriösa trådar har jag inte sett. Däremot har man kunnat se en hel del trams i de s k seriösa trådarana sedan "Livsstil" stängdes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 11:48

99mac är kul och levande för att det diskuteras rykten och nyheter m.m. Inte för att världens längsta tråd finns.

I en omröstning skulle jag idag valt att skippa livsstil.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Slutsatsen av det du skriver är i så fall att du är läser på "Livsstil" fastän du inte är intresserad. Som en pastor med porr.

Nej jag slutade läsa Livsstil för länge sedan. Drar du den slutsatsen från mina inlägg begår du ett misstag. Mitt resonemang bygger bara på erfarenhet från andra forum och ett antagande om hur en del inlägg kommer till.

  • Medlem
  • 2004-01-16 12:00

Jag håller med Nurell. Det har blivit en massa tjafs i andra trådar om fula pcburkar och annat. (Ja, jag skrev i den tråden.) OM det spiller över är det väl för att moderatoirnerna tyillåter det. Kläm ot dem (oss) som spiller från början och förvisa käftandet till ett slaskforum som Livsstil. Bandbredden var det i alla fall inte fråga om, eftersom den var i stort sett oförändrad efter stängningen.

Ta det lugnt till den 3:e - det finns en lösning på hur vi ska hantera livsstil i fortsättningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ta det lugnt till den 3:e - det finns en lösning på hur vi ska hantera livsstil i fortsättningen.

Kan du ge en hint om det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Ejeklint
Nej jag slutade läsa Livsstil för länge sedan. Drar du den slutsatsen från mina inlägg begår du ett misstag. Mitt resonemang bygger bara på erfarenhet från andra forum och ett antagande om hur en del inlägg kommer till.

Jag har varit flitig läsare av/deltagare i livsstilstrådar, och har aldrig sett att diskussioner därifrån har letat sig in i andra trådar. Däremot tycker jag mig ha sett en ökning av irrelevanta inlägg i de seriösa forumen sedan livsstil lades ner, gjorda av flitiga livsstilsdebattörer. Inklusive en massa snack som i den här tråden, som inte alls relaterar till Macintosh, men som ändå dyker upp när man klickar på nya inlägg/dagens aktiva.

Grattis, Per Ejeklint!
I "Livsstils" frånvaro har du startat ett gott surrogat med denna totalt Mac-befriade tråd...

  • Medlem
  • 2004-01-16 21:00

Jag anser att trådnamnet "våga skippa Livsstil" är barnsligt !!

  • Medlem
  • 2004-01-16 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Jag anser att trådnamnet "våga skippa Livsstil" är barnsligt !!

Jag anser att den här tråden skulle passat i livsstil…

Leve Livsstil!

Jag förstår fortfarande inte dem som hela tiden verkar få klåda på kroppen så fort Livsstil nämns. Är nyfikenheten svår att stilla? Jag tycker inte heller argumentet att det skapade osämja är särskilt giltigt. Det låter väl hopplöst svenskt. Varför måste vi vara så konflikträdda? Vuxna människor måste väl kunna skilja på åsikt och person? Ur konflikter och kaos går samhället framåt; ur jasägeri föds inget intressant. Allting behöver inte vara så grått även om vi lever i en kvävande konsensuskultur. Att argumentera skärper hjärnan.

Jag håller med om att trådar som "Världens längsta tråd” eller ”Vad äter du nu?” har begränsat intresse och en meningsfullhet som inte är alldeles uppenbar. Men frånsett det tycker jag Livsstil fyllde en rätt viktig funktion. Det är glädjande att en återuppståndelse verkar vara överhängande.

//S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 00:19

Tänkbar situation vid Livsstilslöshet:

"Hmm... Undrar vad 99mac-folket tycker om xxxxxxx. Skulle vara väldigt intressant att veta. Jag startar en omröstning! Nej, just det Livsstil är ju borta... Men en hel del folk har ju startat ganska o-Mac-relaterade trådar i Allmänt sen Livsstil togs bort. Kanske jag också skulle göra eftersom det inte finns någon annan plats. Nej, diskussionen skulle nog inte få vara kvar eftersom den inte håller sig till ämnet. Finns det något forum på internet där jag skulle kunna fråga detta istf på 99mac? 99forum är ju helt tomt så det är ingen idé och några andra känner jag inte till... Äh, jag får väl skriva i Allmänt då."
Och så svämmades 99mac över med OT-diskussioner som inte hörde hemma där, moderatorerna raderade, medlemmarna blev sura och stack till HMC...

Nu överdrev jag säkert lite där, men faktum är att jag tror att Livsstil är viktigt för 99mac. Det är verkligen ett perfekt ställe för vissa typer av frågor. Tex så kan det vara teknikrelaterat, men inte Macrelaterat eller så kan det vara som i exemplet ovan.

Jag är väldigt glad åt att Livsstil ska komma tillbaka iaf. Ska bli spännande att se vad denna hemlighetsfulla lösning kommer att bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 00:28

Och en till sak vill jag säga. Nästan exakt såna här konversationer har jag deltagit i ett flertal gånger:

- Vad gör du egentligen på fritiden?
- Ja, jag håller på mycket med datorer, Mac-datorer. mac är mycket bättre än PC, gå in på xvsxp.com så ser du varför.
- OK, vad är det du gör när du sitter vid datorn då?
- Ja, på senaste tiden sitter jag oftast och läser/skriver diskussioner på 99mac.se.
- 99mac.se?
- Det är ett forum på internet där man kan diskutera Mac och få hjälp med problem och så.
- Hur kan man tycka det är roligt att bara sitta och läsa om Mac-problem hela tiden???
- Jamen det är ju inte BARA det! Man diskuterar allt möjligt som händer i datorvärlden, fast med stark inriktning på Mac och dessutom så kan man diskutera nästan vad som helst också i underavdelningen "Livsstil". Det är klart att det hade varit tråkigt att BARA diskutera andras Mac-problem... Så det finns en hel del intressanta grejer att läsa där som handlar om Mac-relaterad teknik, det är inte bara Mac-problem. Windows krånglar mycker mer än Mac.
- Aha...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det är väl större risk att de vanliga Mactrådarna störs av avsaknaden av "Livsstil"?

Ärligt talat kan nog ingen av oss VETA hur det kommer att bli om 99mac helt saknade livsstil. Vi kan bara spekulera. Det skulle kunna vara så att den informella/tramsiga (välj värdeladdat ord efter tycke och smak) stil som förekommer i livsstil smittar av sig på vanliga trådar av det skälet att aktiva skribenter i livsstil skriver i vanliga trådar, med samma stil. Om livsstil finns kvar, alltså.

Det skulle också kunna få som följd att ett dödande av livsstil skulle få vissa fritänkande/roliga/tramsiga/idoter (välj igen...) helt lämnade 99mac. Det kan man ju betrakta från två håll. Antingen är det en befrielse eller så är det en förlust.

Själv brinner jag inte speciellt för någon lösning. Jag tycker det viktiga att den bra modereringen fortsätter. Den andra, och allra viktigaste egenskapen för att 99mac skall kunna fortätta att vara ett bra ställe på nätet, är att prestigelöst fortsätta med att dynamiskt ändra forumet efter behov. Dvs, oavsett om man väljer att skapa 99mac utan eller med livsstil så är allt bara på prov. Blir det sämre ändrar man tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 01:47

Varifrån kommer hela den här diskussionen? Vad hände på livsstil? För något måste ju ha hänt.. har bara kollat där nån enstaka gång.

  • Medlem
  • 2004-01-17 02:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Varifrån kommer hela den här diskussionen? Vad hände på livsstil? För något måste ju ha hänt.. har bara kollat där nån enstaka gång.

Det hela är uppblåst och kontentan av hela affären är att någon trött moderator som inte var på sitt godaste humör eller ville moderera livsstil överhuvudtaget började ta bort trådar utan nån förklaring... som faktist skulle behövas.Detta gjorde några förgrymmade och undrande och i ett inlägg "med ironi" undrade nån om A.Hitler återuppstått eftersom trådar försvann utan anledningar.Vår vän Björnström tog givetvis illa vid sig och stängde forumet tillsvidare. Det här är historia och en lösning för ett nytt trevligt och smart 99mac verkar vara på gång.
Eftersom trådarna är borta och ingen kan kolla upp vad det var frågan om så
börjar rykten florera samt anti livstilsfolket kunna elda för sina argument.
Så är min syn på det hela i stort.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Grattis, Per Ejeklint!
I "Livsstils" frånvaro har du startat ett gott surrogat med denna totalt Mac-befriade tråd...

Fel! Tråden handlar om 99mac. Därav Mac-relevansen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 02:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ta det lugnt till den 3:e - det finns en lösning på hur vi ska hantera livsstil i fortsättningen.

Livsstil kommer att länkas direkt till 99forum, hoppas jag i a f.

Jag har aldrig förstått vad "livsstil" har på detta forum att göra. Extremt underligt fenomen faktiskt. Det finns redan en massa "livsstilsforum" på nätet. Dessutom så finns det andra Mac-relaterade forum som (i dagsläget) är mera inriktade på detta. Om jag vill ha "livsstilsdiskussioner" så besöker jag andra ställen. På 99Mac så förväntar jag mig en högre nivå, för det är väl poängen med detta forum. Eller?

http://99forum.com/
http://hardmaccafe.com/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Grattis, Per Ejeklint!
I "Livsstils" frånvaro har du startat ett gott surrogat med denna totalt Mac-befriade tråd...

Tack Stinky. Om du tänkt lite längre så handlar detta om feedback på 99mac som helhet. Detta forum är till för exakt det: vad vi tycker är bra och dåligt med 99mac. Björnström har annonserat att man ämnar återinföra Livsstil och jag ger mina synpunkter på det.

Livsstil, precis som Baren på HMC, är mest en massa tomsnack. Jag undvek Livsstil och undviker Baren, med undantag av enstaka intressanta trådar.

Men förbud och stängningar ger bara ont blod och gör att man känner sig begränsad. Livsstil och Baren var/är slasktrattar där man kunde tjafsa på om vad som helst, och dit man kan flytta trådar som ligger fel. En lösning som diskuterats på HMC är att Baren inte ska synas bland "senaste inlägg", och jag antar att det blir den lösningen här också. Värdera ner tjafsavdelningen så den inte stör ut det intressanta, men ta inte bort det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-17 10:48

........ ......... ........ ......... .... ............ ..... . ............... ........ .......... ............ ....... ...... ....... ............... ...... ....... ............ ....... ...... ..... ........... .... . ............ ........... ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 11:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
En lösning som diskuterats på HMC är att Baren inte ska synas bland "senaste inlägg", och jag antar att det blir den lösningen här också. Värdera ner tjafsavdelningen så den inte stör ut det intressanta, men ta inte bort det.

Här på 99mac syns inte Livsstil i varken senaste inlägg eller dagens aktiva diskussioner eller senaste diskussioner på startsidan. Dessutom räknas inte ett inlägg om man skriver det i Livsstil.
Alltså är Livsstil redan ganska nedvärderat på 99mac. Och det är ju bra, för annars skulle 99mac bli mindre och mindre seriöst tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Den andra, och allra viktigaste egenskapen för att 99mac skall kunna fortätta att vara ett bra ställe på nätet, är att prestigelöst fortsätta med att dynamiskt ändra forumet efter behov. Dvs, oavsett om man väljer att skapa 99mac utan eller med livsstil så är allt bara på prov. Blir det sämre ändrar man tillbaka.

Det är precis min åsikt - kul att du delar den!

Som jag tidigare sagt:

Livsstil är inte borta för alltid utan kommer tillbaka i någon form när vi uppdaterar forumet inom kort.

Det långsiktiga målet med 99mac är att förena oss Macanvändare på ett ställe för att vi gemensamt ska kunna utbyta erfarenheter och kunskaper. "Macandan" är något väldigt speciellt och Macanvändare är väldigt trevliga människor.

Det finns nästan 5500 registrerade medlemmar i forumet och det enda som vi alla har gemensamt är mac - i övrigt är blandningen som samhället i övrigt. Det uppstod rejäla konflikter med jämna mellanrum och livsstil splittrade den gemenskap vi har.

Medlemmar bråkade med varandra och med moderatorer och får väldigt tråkiga konsekvenser.

Maco's förklaring av varför livsstil försvann håller jag inte med om - han(?) ser det ur ett väldigt trångt och eget perspektiv enligt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 19:07

Min erfarenhet är att det i princip alla forum behövs en "off-topic"-kategori. Det är just för att hålla övriga trådar "ON-topic"! Många tycker att mycket av snacket i livsstil bara var dösnack, det tycker jag också - men det är ju just därför det fanns där! Bättre dösnack där än i de mac-inriktade kategorierna.

För dösnack blir det, lita på det - med eller utan livsstil.

/Kalle

Och just därför kommer livsstil tillbaka i ny form. Namnet offtopic är bra förresten.

Bevaka tråden