Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk i Linux

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 14:09

Har en gammal pc med Linux (debian)
som server. Okej, det vore roligare att ha en gammal G3a eller så, men ja, har inte hittat någon (säg gärna till om ni vill bli av med någon lite billigt).

Har börjat få lite ont om plats och behöver partitionera och installera en ny hårddisk till nu.

Är det någon som har koll på hur man gör, och har lust att hjälpa lite.
Via icq, ichat, msn (jo det finns det med). eller här. det spelar ingen roll.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:24

Nu vet jag ju inte hur din konfig ser ut, men jag anatar att det sitter en disk som master på första kedjan, och en cdspelare som master på andra kedjan. Jag antar att du kör idediskar också. Isf sätt i den nya disken som slav på nån av kedjorna. Om det är på första så är disken /dev/hdb om det är andra så är den /dev/hdd. I fortsättningen antar jag att det är på första disken du har den.
Kör (som root) fdisk /dev/hdb. Om du trycker på p så får du en lista på vad det finns för partitioner på disken i dagsläget. Om det finns några och du vill ta bort dem så trycker du d och sedan partitionsnummer. När disken är ren från partitioner så kan du skapa en ny med n, välj sedan p för primary och tryck enter ett par gånger till så har du en partition som täcker hela disken. Tryck w för att spara partitioneringen.
För att formatera din nya partition så skriver du mke2fs /dev/hdb1 allternativt mke2fs -j /dev/hdb1 om du kör ext3. När det är klart så kan du montera din disk var du nu vill ha den monterad tex under /mnt genom att skriva mount /dev/hdb1 /mnt. För att den skall monteras när du starar om datorn så måste du lägga till disken i /etc/fstab. Gör en liknande rad för den som du har för /. Byt ut sista siffran på raden till att var en mer än för /.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 00:52

tack. jag fixade det.
gjorde precis så tror jag

1
Bevaka tråden