Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserskrivare till svärmor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa en laserskrivare till svärmor, hon har en iMac 350.
Har hittat 2 modeler som jag tycker verkar OK.
Någon som har erfarenheter av;
HL-1430 Brother och/eller OkiPage 8w Lite USB Laser

Torbjörn

  • Medlem
  • 2004-01-05 11:26

Jag har en kamrat som har haft en OkiPage 8. Den fungerade bra. Nackdelarna var att den var lite långsam och lät en del.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:05

Torbjörn!
Jag har samma problem, morfar ska ha skrivare till sin iMac också.

Har även tittat på de där 2 st modellerna. Problemet är att behövs det inga drivrutiner till skrivarna ? Om de kräver drivrutiner så ser det ju inte så ljust ut.

Det blev en HL-1430 Brother till svärmor.
2 195:- på Elgiganten
Den levererades med utskrifts utinet till både OS 9 och OS X. (+Windows)
Svärmor använder OS 9.2.2.
Enkelt att installera utskrifterna helt OK.

Jag skulle nog titta på nåt från HP. Jag skulle inte köpa en Oki.
Brother är väl lite av ett PC tillbehör?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 18:31
Ursprungligen av Micke W:

Jag skulle inte köpa en Oki.

Varför inte köpa en OKI? Har du haft dålig erfarenhet av dem? Jag är nyfiken på en OKI C5300 vilket i.o.f.s. inte är någon personlig svartvit skrivare, men väl en OKI. Borde jag tänka om?

Håller delvis med Micke W; men........

HP:s billigre Laserskrivare; runt 2000; känns för smäckiga, jfr HPLJ 1010,
måste vecklas ut för att kunna mata in papper. Det känns som plastbitarna skulle ramla loss. Tror dessutom att tonern blir ganska dyra /kopia

Jag har iof goda erfarenheter av HP (gammal Laserjet 6MP).

Blev själv lite överraskad när jag såg hur väl annpassde Brother var till Mac.
http://www.brother.se/macprinting/

Det finns givetvis bättre nätverksskrivare med postscript och 10/100 Ethernet. Men nu var det till svärmor 77 år gammal, som mest använder Apple Works och ibland vill skiva ut mail och kontoutdrag från Internetbanken.

Samsung 1210 funkat utmarkt i ett halvar. USB printer share och bade 9 och X fungerar bra

Det ska vara HP, så är det bara.

Köpte (också till morfar!) en HP LaserJet 2200 beg. med två år på nacken. Om det nå´t man vågar köpa beg. så är det HP-skrivare - dom bara går och går och går...

Lite mer pengar, men HPLJ 1300 är finfin!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 01:08

Jag har en LaserWriter II NTX med extern 40GB SCSI-disk. Det är grejer det Tyvärr funkar den ju inte med nyare macar... Den väger ett ton och kostade en förmögenhet på sin tid har jag hört. Någon som har en IIfx över så att jag kan bygga ihop en state-of-the-art DTP-arbetsstation anno 1990?

  • Medlem
  • 2004-02-13 17:46

Har också en likadan laserskrivare. Vad använder man hårddisken till egentligen? Har läst någon gång att man kunde spara typsnitt eller så där. Vet du om det gör skrivaren snabbare eller så? Kör själv en g4 och en asanté appletalk till ethernet adapter, och litet moddade drivrutiner för utskriften. funkar klockrent.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har också en likadan laserskrivare. Vad använder man hårddisken till egentligen? Har läst någon gång att man kunde spara typsnitt eller så där. Vet du om det gör skrivaren snabbare eller så? Kör själv en g4 och en asanté appletalk till ethernet adapter, och litet moddade drivrutiner för utskriften. funkar klockrent.

När man körde skrivarna med Lokaltalk (Appletalk) kabel (vilket du i princip gör) som hade en överföringshastighet på några k/sek (10-20k/sek )kanske hade det säkert en viss effekt om man hade typerna installerade på hårddisken; framförallt om man hade dokument med många typsnitt..
Numera använder man ju ethernet eller USB vilka är betydligt snabbare än gammla Appletak
Du kan ju prova att ladda ned typerna och skriva ut en sida med många typer

  • Medlem
  • 2004-02-13 18:09

Ok, funkar faktiskt bättre nu i panther än det gjorde i os9, men har inte riktigt fått kläm på det där med typsnitten än. Vet du om det går att hitta mer ramminne till den gamla häcken till laserskrivare? Vill inte ha en ny för denna ger hyfsade utskrifter +att jag har två nya toners till den.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ok, funkar faktiskt bättre nu i panther än det gjorde i os9, men har inte riktigt fått kläm på det där med typsnitten än. Vet du om det går att hitta mer ramminne till den gamla häcken till laserskrivare? Vill inte ha en ny för denna ger hyfsade utskrifter +att jag har två nya toners till den.

Med en enkel sökning hittade jagdenna länke:http://www.printerworks.com/Catalogs/SX-Catalog/SX-AppLW-IINTX.html

Verkar vara samma RAM som gammla Mac IIfx

  • Medlem
  • 2004-02-13 20:52
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Med en enkel sökning hittade jagdenna länke:http://www.printerworks.com/Catalogs/SX-Catalog/SX-AppLW-IINTX.html

Verkar vara samma RAM som gammla Mac IIfx

Tusan också, fick den här laserwritern när vi lade ner ett gammalt företag. Där slängde vi en hel hög med just gamla II-or.... damn ;=)

Har bare erfaring med OKI på PC, men det er veldig bra skrivere... anbefales!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-02-13 19:18

För OKI

Ursprungligen av No-Mac-yet:

Har bare erfaring med OKI på PC, men det er veldig bra skrivere... anbefales!

Och jag från Mac. OKI-skrivarna går och går och med förhållandevis billiga och lättöverkomliga tonerkasetter dessutom. Är kravet inte supersläta utskriftspapper duger OKIPAGE 8-modellerna utmärkt för hemmaanvändaren.
Overkill kostar flis ju!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 19:52
Ursprungligen av No-Mac-yet:

Har bare erfaring med OKI på PC, men det er veldig bra skrivere... anbefales!

Ursprungligen av No-Mac-yet:

Och jag från Mac. OKI-skrivarna går och går och med förhållandevis billiga och lättöverkomliga tonerkasetter dessutom.

Det var skönt att höra. Då lutar det åt OKI. Ska göra några testutskrifter hos Office på måndag.

1
Bevaka tråden