Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag bli en semi-switcher?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-16 10:43

Har länge velat testa OSX och tänkte köpa mig en iBook. Har hittat en billig iBook (dasslock) med 300Mhz prolle och 128MB Ram, kommer detta att räcka för 10.3? Har tänkt uppgradera minnet, men såg på någon sida att det max gick att ha 160MB på den, stämmer detta?

  • Medlem
  • 2004-01-16 10:47

Nej du kan ha lite mer. Kolla här:
http://www.everymac.com/systems/apple/index.html

Jag avråder bestämt från att köpa den datorn för att köra OSX på. Vad menar du med billig? Om du får betala mer än tusen spänn tycker jag inte att det är billigt. Största problemet är att den har en 800x600-skärm. Helt oanvändbar.

  • Medlem
  • 2004-01-16 10:51

Ah det gick att sätta i en 256a iaf. Han skulle ha 1900:- för den med bra batteri och resten i bra skick också... men om det inte går att köra OSX på den så är det juh inget att satsa på 800x600 är ingen höjdare heller.

  • Medlem
  • 2004-01-16 10:54

Förmodligen går det, men även om du står ut med att det är segt, så kräver många program 1024x768 i skärmupplösning. Vissa menyer får helt enkelt inte plats annars. Att surfa borde också vara rätt trist. Spara några månader till och köp något lite bättre.

Det går att köra OS X på den. Men då måste man nog älska operativsystemet redan från början. Inget roligt sätt att "ta reda på hur bra mac är".

Ciryon

Tyvärr får du nog lägga lite mer pengar om du vill ha en bärbar som funkar _bra_ med OS X... Vit iBook kan definitivt rekommenderas, men kostar ju lite mer. Stationära burkar är billigare, men förstås inte lika kul.

Glöm inte att ha minst 256 (kanske mer) minne och gärna 512 eller 640 om du tycker du har råd.

  • Medlem
  • 2004-01-16 12:26

Jo, det blir att vänta lite och den vita iBooken låter som ett bra alternativ med 512 i RAM, verkar svår att få tag på bara. Kostar runt 4000 (inte med 512 antagligen) enligt begagnatpriser jag sett på annan sida, stämmer det med er?

Låter rimligt, kanske t.o.m. lite lågt, men det beror ju på vilken processor det rör sig om. Senaste iBooken jag såg gick på 6800 om jag minns rätt. (700MHz+minne+AP). Beror ju lite på vad man har för specar på minne och liknande "uppgraderingar".

Vet inte hur det ser ut med OS X på begagnade PowerBookar dock. Kollade själv lite på Pismo och Wallstreet innan jag slog till på en nyare iBook. Undersök det också innan du köper.

  • Medlem
  • 2004-01-16 13:02

Exemplet var iBooken utan CDRW alltså dom sämsta i serien. Har tittat lite på dom andra också, men designen är ju överlägsen på den vita

1
Bevaka tråden