Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Websida i fullscreen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 09:20

Hej !

Hoppas detta är rätt forum för min fråga.

Har gjort en hemsida som jag i Windows lyckas få i fullscreen och då HELA skärmen, inga menyer syns. Tyvärr fungerar inte denna kod i varken Safari eller Explorer på Mac.

Är det någon som vet hur man får till fullscreen i både Mac och Windows browser??

Mvh Olof

Beror väl på webläsaren skulle ja tro, har för mig att iCab till mac har en fullskärmsfunktion.. kolla den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-16 09:56

Du måste öppna ett NYTT fönster för att det skall funka crossbrowser.

Men:

Full screen är ett JÄVLA otyg!!!!! (förlåt svordomen). En webbplats ska över huvud taget inte förstöra användarens inställningar!! Jag och miljoner andra har en skärmupplösning på 1280 x 1024 men har satt webbläsaren på MAX 800 pixels bredd därför att det passar oss bäst. Man SKA låta oss ha det som passar oss bäst, och istället formge sajter så att den åtminstone funkar ner till 750-760 pixel breda fönster (då finns det plats för scroll-lister också på en 800 x 600 skärm).

Jag tror inte att jag någonsin återvänt till en webbplats som kör full screen script. En gång och aldrig mer....

EDIT: Sorry om jag låter ilsken. Ta inte åt dig personligen. Jag bara hatar såna där "fiffiga" tricks. Ibland har man inte ens lyckats få tag på fönsterkanten för att dra ihop det igen, utan måste börja jiddra med inställningarna och krångla....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 10:15

Öppna ett nytt fönster gör jag redan idag vilket är smidigt. Jag håller med om att det inte är trevligt med websiter som öppnar sig i fullscreen. Men denna gång är det ett privat album där jag tycker det passar ganska bra..

Att iCab har fullscreen läge är bra, men synd om det inte finns i Safari eller IE Mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-16 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oloff
Öppna ett nytt fönster gör jag redan idag vilket är smidigt. Jag håller med om att det inte är trevligt med websiter som öppnar sig i fullscreen. Men denna gång är det ett privat album där jag tycker det passar ganska bra..

Att iCab har fullscreen läge är bra, men synd om det inte finns i Safari eller IE Mac.

OK, vilket program använder du för göra sajten? I Dreamweaver finns det ju "inbyggt"...
Har du kollat sajter med gratis scripter? Du har t.ex. http://www.hotscripts.com, http://www.scriptsearch.com och fler. En som har lite "enklare" script är bl.a. http://www.dynamicdrive.com

Opera har den funktionen. Samt en del lättviktare byggda på Safari. Förövrigt så är koden IE Win only. Alltså inget man skall använda förhuvudtaget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-16 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Opera har den funktionen. Samt en del lättviktare byggda på Safari. Förövrigt så är koden IE Win only. Alltså inget man skall använda förhuvudtaget.

?

Lägg in javascripten som finns här i index-sidan så funkar det i alla läsare:
http://dynamicdrive.com/dynamicindex8/automax.htm
Varning: sidhelvetet öppnar givetvis i FULL SCREEN som demonstration (vilket jag borde begripit), så nu måste jag jiddra med inställningarna för att få ner fönstret till normal storlek igen.......

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 13:28

Måste också höja ett varningens finger för att använda full screen-funktionen.

Man tar bokstavligen bort användarens kontroll och gör denne allmänt frustrerad. Är användaren jag så blir jag dessutom asförbannad och börjar säga fula saker om designerns mamma

Enda tillfället jag sett en full screen som var berättigad var på en sajt som...nae...vid närmare eftertanke så var det inte lämpligt där heller...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
?

Lägg in javascripten som finns här i index-sidan så funkar det i alla läsare:
http://dynamicdrive.com/dynamicindex8/automax.htm
Varning: sidhelvetet öppnar givetvis i FULL SCREEN som demonstration (vilket jag borde begripit), så nu måste jag jiddra med inställningarna för att få ner fönstret till normal storlek igen.......

Jo, men du har nog missuppfattad det hela. Jag tror han menar fullscreen som riktig fullscreen. Dessa script maximerar bara fönstrena.

Alltså fullscren som i KIOSK .

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Varning: sidhelvetet öppnar givetvis i FULL SCREEN som demonstration (vilket jag borde begripit), så nu måste jag jiddra med inställningarna för att få ner fönstret till normal storlek igen.......

Well, man kör ju Mozilla Firebird och har kryssat för att kod inte skall kunna ändra fönsterstorlek

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-16 14:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Jo, men du har nog missuppfattad det hela. Jag tror han menar fullscreen som riktig fullscreen. Dessa script maximerar bara fönstrena.

Alltså fullscren som i KIOSK .

Aha....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-16 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Well, man kör ju Mozilla Firebird och har kryssat för att kod inte skall kunna ändra fönsterstorlek

Well, det gör faktiskt jag med.
Men lite drama skadar ju aldrig.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Jo, men du har nog missuppfattad det hela. Jag tror han menar fullscreen som riktig fullscreen. Dessa script maximerar bara fönstrena.

Alltså fullscren som i KIOSK .

Japp, HELA skärmen är det jag söker. Problemet verkar vara att hitta något som fungerar på flera OS / browsers. Eller kan man kanske kombinera olika script för att få det fungera i mac och windows.

Vad är KIOSK i detta fall?

Om det är någon som har tips på script som fungerar i alla fall Safari och ev Opera så vore det kul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-19 11:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oloff
Japp, HELA skärmen är det jag söker. Problemet verkar vara att hitta något som fungerar på flera OS / browsers. Eller kan man kanske kombinera olika script för att få det fungera i mac och windows.

Vad är KIOSK i detta fall?

Om det är någon som har tips på script som fungerar i alla fall Safari och ev Opera så vore det kul.

Jamen människa, har du provat javascriptet i länken jag publicerade tidigare?

1
Bevaka tråden