Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport igen........

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 23:10

Nu har jag hållt på några dagar med att försöka öppna en burk åt mig som jag kan komma åt utifrån utan att lyckas.

Har läst hjälpen för airporten, där står det att man manuellt måste tilldela datornerna ipadresser och det ska fungera. Men får det inte att funka. Väljer internt 10.0.1.2 på ena burken och /3 på den andra på burken med det routernummer den delar ut själv. Men den vägrar att släppa ut mig på nätet då. Är jag knäpp som inte fattar detta???

Vad gör jag för fel?
Fattar inte vad man ska göra mer för att den ska acceptera ipnumren i airporten.....

Martin

Hej där! Jag har nog samma problem. Vill komma åt min jobbdator hemifrån och vice versa. Detta är NAT, brandväggar, tunnlar etc. Jag fattar det inte. Hoppas vi kan göra en sammanställning av lösningarna på detta problem så småningom. Är grymt intresserad av att få ta del av kunskapen om du lyckas få rätt på det här!

mvh / [email protected]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 12:28

Martino, antar att du kollat upp att det verkligen är nätet 10.0.1.XX som används. Din router ska alltså heta 10.0.1.1 i så fall.

Min andra tanke gäller DNS. När man kör med dynamiskt tilldelade ip-nummer brukar DNS-inställningen också göras automatiskt. Nu måste du göra det manuellt. Skriv in din internetleverantörs DNS-server i inställningarna om du inte redan gjort det. För Telia gäller 10.0.0.1

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 13:06

Nu blev det fart på supportandet, det tackar jag för!

Först Kalle W: Jag har försökt på detta sätt. Trodde också att det var en konflikt med telias dns:er.

Jag har försökt på följande sätt.
Router har 10.0.1.1. Jag har 2 stationära + en bärbar som kommer in på nätverket vid jämna lemmanrum.

Jag har försökt att tilldela den ena 10.0.1.2 och den andra 10.0.1.3, detta funkar inte. Då kommer jag inte ut på nätet.

Jag har även på grund av intressekonflikten med felia försökt att tilldela 192.168.0.2 på den ena och 192.168.0.3 på den andra, den stänger fortfarande ner så jag inte kommer ut.

Hur jag lägger ut skärmdumpar vet jag inte, så jag kör så här istället. Dom val jag har (Macos 10.2.3, svenskt på båda burkarna) är att manuellt ställa in eller via dhcp.
Via dhcp ställer ger den själv omväxlande beroende på vilken som vaknar först 10.0.1.2 och 10.0.1.3 till den andra. Router tilldelas 10.0.1.1.

Jag skiftar till manuellt och väljer samma ip. Då blir jag utstängd. Delnätmasken och routern är exakt samma, ip är den samma bara att jag ställer in den själv.

Har som jag sagt ovan gjort samma övning med 192.168.0.2. delnät 255.255.255.0 och router 10.0.1.1. Fortfarande utestängd från nätet.

Airporten är inställd på följande: Distribuera ipadresser, dela en enstaka ip-adress (med DHCP och NAT). DHCP varaktighet 4 timmar.
Jag har testat att stänga av distribuera ip-adresser eftersom jag vill sätta fasta, det hjälper inte heller.
Ett alternativ som jag inte testat är dela en mängd ip-adresser, vet ej vad detta är.

Så denna burk som jag skriver detta med sitter nu på 10.0.1.2 med routern på 10.0.1.1, ändrar jag till 10.0.1.2 manuellt så kopplas jag ner........

Det är förkryssat i airporten: "Aktivera SNMP-åtkomst på WAN" och "Aktivera konfigurering på WAN".

Slutet nätverk är avbockat, däremot har jag aktiverat kryptering (med WEP).

Brandväggen är inte aktiverad i Macos x på någon burk.

[ 06. februari 2003, 13:10: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 13:11

En sak till

Har även testat att tilldela nummer som den inte brukar dela ut automatiskt. Som max har jag 4 i nätverket, så det högsta den delat ut är upp till 10.0.1.4. Har testat att börja på 10.0.1.6 med samma resultat.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 13:18

HL: Vad menar du? Dns-erna står ju i airporten, inte i inställningarna för under Nätverk. Menar du att det ska stå där också? Men då får jag ju säkert konflikt eftersom felia då använder samma dns som min router.

Eller fattade jag dig fel?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 13:22

Dns-erna är ju något helt annat än telias då jag inte kunde använda telias vanliga på grund av konfilkten. Eller rättare sagt, det är 2 dns-adresser som funkar men inte dom man brukar använda. Naturligtvis är dom telias............dumt av mig.

Vilka är det i så fall jag ska skriva i nätverkinställnignen?
Den ena som apple gav mig precis när jag köpt airporten (det var det första han fråga om jag körde med telia, det är ett problem med det) börjar på 209.xx.xxx.xx och den andra på 60.xx.xx.xxx. Vet inte om jag får sprida dom hur som helst........därför x:en.

[ 06. februari 2003, 14:53: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 17:00

Det var ett DNS fel......
Jag testade att fylla i telias dns-adresser 10.0.0.1 som dns-er i nätverkinställningarn. Funkade inte.

Jag fyllde i dom 2 konstiga dns adresser som står i airporten, vipps så kom jag ut på nätet......

Men jag nöjer mig inte med det . Jag vill vet varför så man lär sig något också. Varför behövdes samma adresser i nätverksinställningarna bara för att jag fyller i manuellt, när dom står i airporten?

Hinner inte nu, men ikväll ska jag se om det nu går att öppna portar till en av dom fasta interna ip-adresserna. Ett problem löst i alla fall........

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 17:11

Kunde inte hålla mig till ikväll.

Det funkar ändå inte.......

Startade upp en carrachoserver och la den på port 6500. Öppnar i aiporten 6500, 6501, 6502 till den ip som carrachoservern ligger på. Enligt carrahos hemsida är det dom portar man behöver. Öppnade även 20, 21 till samma datorn till en rumpus-server. Och rumpus är rätt inställt, den är ställd som "startup item" som den måste vara för att funka i x....

kommer åt servrarna inom nätverket men inte från internet, så airporten öppnar fortfarande inte för trafik.......

Snart ger jag upp.........

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 18:10

Vilket ip nummer försöker du ansluta till? 10.0 addresserna kommer du inte kunna komma åt ifrån internet utan du måste ansluta till airportens ip nummber som sedan mappar vidare porten till den statiska ip på servern

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 21:55

Ja, jag vet.

Jag har öppnat 6500/1/2 till internt ip 10.0.1.4. Ansluter sedan via nätet på det ip-nummer som airporten har utåt naturligtvis. 213.xx.xx.xx:6500.
Men den verkar inte koppla vidare till 10.0.1.4 då jag får som svar att det inte verkar finnas någon server på detta ip.nummer, alltså 213-numret.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-02-06 22:05

Så här har jag konfigurerat portkoplingen. Rätt eller Fel??

web page

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 10:45

ser bra ut, har du testat att koppla bort airporten och koppla anslutningen direkt till datorn för att verifiera att det funkar bra utan airporten inkopplad?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 11:21

Nej, det har jag inte. Men om jag gör det så behövs det ju inte öppnas något. Då är ju nätverket helt öppet, förstår inte varför det skulle krångla då.

Jag hade förut både en carracho och en ftp som jag hämtade filer på, men då via en d-link. 704 tror jag det hette. Så det är något jag gör fel, men vet inte vad.........

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 13:29

Kan ju också testa att koppla en klient till WAN porten och försöka ansluta direkt därifrån, isåfall ar det ju bara client-airport-server så det inte år nån brandvägg eller nåt annat som blockerar kolla också att alla du inte har någon brandvägg/ip/filter på server datorn

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 14:16

Njae, är det verkligen så?

Ethernetport nr 2 på airporten går nog också genom brandväggen. Vad är det för mening annars att kunna ansluta både ett trådlöst och ett sladdnät om det ena inte blir skyddat. Jag vet inte, men tror det är så.

Kunde ju i och för sig testa med att stänga av brandväggen men det vet jag inte riktigt hur man gör, om det går.

Har inte aktiverat macos x brandvägg på någon dator.

[ 07. februari 2003, 14:18: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-08 13:47

Är det verkligen ingen som vet vad det är för fel på mig eller vad jag gör för fel?

  • Medlem
  • 2003-02-09 16:40

Försöker du innifrån ansluta till ditt externa ip för att testa? Det kommer inte att fungera för det routas inte så. Testa "utifrån" det ska fungera för dina inställningar ser korrekta ut. Svårt att avgöra utan att pilla på det som alltid men man kan ju hoppas.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-09 17:09

Öh, va?

Varför kan jag inte ansluta externt menar du. Det har ju gått förr. Naturligtvis inte från/till samma dator. En burk har servern, försöker ansluta externt med en annan dator i nätverket. Menar du att det inte ska gå??
Så gjorde jag ofta med min d-link för att testa så det funkade som jag ville när jag var utifrån. Är det något speciellt med airport att det inte går i så fall?

Förtydligande exempel: Dator 10.0.1.3 har servern med dom öppnade portarna. Dator 10.0.1.4 försöker jag ansluta med från internet.
Båda burkarna har manuellt inställda ipadresser i nätverket.

Martin

[ 09. februari 2003, 17:11: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Medlem
  • 2003-02-09 21:36

Beror helt på vad routern ifråga stödjer om du kan ansluta innfrån -> extern IP -> in. Vad jag minns stödjer inte AirPorts routing implementering det men jag kan ju ha fel.

Pröva från en helt "extern" anslutning. Enklast är väl att testa FTP om du har ett externt shell någonstans. Funkar det inte så funkar det inte period, fungerar det så fungerar det för alla externa användare

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 08:51

Detta var ju intressant, då är det ju därför det hela inte funkar för mig.

Vad är ett "externt shell"??

Jag drar igång servern i eftermiddag och ser om jag kommer åt den från jobbet.

Återkommer..........igen......

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 10:49

externt shell=en unix burk du har remote login på

  • Medlem
  • 2003-02-11 20:20

Hur har det gått?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 03:11

Det har inte gått alls.... "Finns ingen server på denna adress", är svaret hur jag än försöker.

ip-nummer enbart. Ip-nummer/6500 som jag lagt den på. Försökt logga in som admin och med mig som inlagd användare utan att vara admin. Samma roliga svar hela tiden "Finns ingen.........bla bla bla".

Går det inte att kolla på något sätt om den verkligen öppnat dom där portarna utåt?

Har bara testat med carracho. Fattar noll.

Ska försöka hinna slänga upp en variant med hotline också, det var en sån jag körde med tidigare. Kommer inte ihåg vilka portar som behövde öppnas bara, får leta upp det.

Men det vore väl konstigt om det skulle funka och inte carracho?

Martin

[ 12. februari 2003, 03:15: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Medlem
  • 2003-02-12 08:34

Det ska inte vara möjligt nej.

HL kör som default port 5500 och 5501, eller den port du specar plus 1 (jmfr. 3569 och 3570).

Det finns ingen firewall tjänst hos din bredbandsleverantör som kan spöka?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 08:44

NJae, det är Felias ADSL och detta har alltså funkat felfritt ända tills jag skaffade airporten. Hade en D-link (ej säker på nuffrorna) 704.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 07:16

Vill bara tacka för all hjälp och meddela att allt funkar som det ska nu äntligen.
Det var flera saker som gjorde att jag inte fick fart på det från början. Dels var detta att airporten inte klarar av att man kopplar upp sig på en server inom airportnätverket från nätet en nyhet för mig.
Sedan hade dom låst nästan alla program för utgående trafik på jobbet. Jag gick in i brandväggen och startade att den skulle acceptera alla program från insidan så drog det igång allting. Idén att det var något fel på jobbet fick jag när jag bad en kollega nere i landet koppla upp sig mot min server och det drog igång. Jag testade på ett annat ställe än på jobbet och jag kom in på både carrachon och hotlinen.

Så nu är det löst.
Tack.

Martin

[ 24. februari 2003, 07:18: Meddelandet ändrat av: Martino ]

1
Bevaka tråden