Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta med att mäta hårddiskar i tum

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en hårddisk i handen som jag plockat ur min G4
då jag ersatt den med en med mer GB.

Vad menas med 2,5" resp 3, 5" och 5,25"...förstår ju att det är amerikanska mått, men varför köra det här i Sverige.
Inte fan så många yngre som vet vad en tum är..:cool:

Är det måttet på disken inuti som avses..?

Ser då ut som om min G4 har en 3,5" hårddisk när jag mäter med tummaträt.

Men i vilka datorer sitter det 5,25", såg det måttet när jag kollade SpeedManias annons

Kunde vara kul att veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 22:45

Vad jag förstår är det helt enkelt standardstorlekar som fortfarande lever kvar. Disketter kom ju först i 5.25", "floppy disc", de där sladdriga papphöljena, sedan i 3.5" med stadigare hårdplasthölje.

De första hårddiskarna var alltså på samma sätt 5.25" i storlek, förmodligen är det skivorna i hårddisken som avses...

Här finns en sida med lite info om 5.25"-måttet.

Den vanligaste storleken idag är väl 3.5" i stationära datorer och mindre i bärbara. Den du höll (håller?) i handen är ju klart vanligast, har tre sådana i min burk. Här finns en liten historisk sammanfattning.

Vi använderav hävd tum för många andra ändmål också. Du går ju inte och köper nya 43,18-centimersfälgar till bilen exakt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Vad menas med 2,5" resp 3, 5" och 5,25"...förstår ju att det är amerikanska mått, men varför köra det här i Sverige.
Inte fan så många yngre som vet vad en tum är..:cool:

Åjo, jag tror nog de allra flesta yngre hört talas om 32 tums widescreen-tv till exempel...

För att inte tala om tumstock, skärmar och som tidigare skrivits tv apparater skruv och bult bla. Ingastryck på flygplan mm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
För att inte tala om tumstock, skärmar och som tidigare skrivits tv apparater skruv och bult bla. Ingastryck på flygplan mm.

Skruv , spik och bult var det länge sen det övergick i mm

Sen finns det ju tumstock, det vill jag helst använda själv i jobbet,
men numera säljer de "meterstock" i affären, och det låter ju inte alls rätt
i mina öron. Och de säljs alltmer..:mad:

Har inget emot tum....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas

Ser då ut som om min G4 har en 3,5" hårddisk när jag mäter med tummaträt.

Men i vilka datorer sitter det 5,25", såg det måttet när jag kollade SpeedManias annons

Kunde vara kul att veta

Hårddiskar nu förtiden är sällan större än 3,5", CD-Spelare/brännare, interna bandare, och andra internmonterade enheter använder dock ofta en 5,25" plats.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-16 09:00

5,25": CD-spelare/brännare, vissa specialdiskar.
3,5": vanlig hårddisk som sitter i stationära datorer.
2,5": för bärbara datorer, väldigt ovanligt i vanliga stationära.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-16 12:48

Eller som engelsmännen säger:
"We´re adapting to metric units, inch by inch."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-16 13:46

Ni hörde väl den svarte komikern, på besök hos Hugh Hefner, berätta skämtet om den svarte mannen som hade lyckats uppfinna en dryck som om man drack den gjorde svarta män vita.

Själv avstod han att dricka den när han insåg att den även kortade ner ......... med 4 tum.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Skruv , spik och bult var det länge sen det övergick i mm

Övergången från tum till millimeter gick stegvis. I stora delar av den svenska industrin skedde övergången i början av 70-talet. Svensk bilindustri övergick tex. år 1972 till millimeter.

Citat:

Sen finns det ju tumstock, det vill jag helst använda själv i jobbet, men numera säljer de "meterstock" i affären, och det låter ju inte alls rätt i mina öron. Och de säljs alltmer..:mad:

Visst säljs det fler meterstockar än tumstockar idag av försklarliga skäl. Det finns dock många hantverkare som fortfarande arbetar i tum och inte tänker i millimeter. Jag arbetade tidigare i en järnaffär och vi sålde mycket tumstockar också. De finns ju faktiskt kvar i hultafors sortiment.

Citat:

Har inget emot tum....

I många branscher får man ju acceptera tum varesig man vill eller inte. Det blir ganska osmidigt att räkna om till 25.4*10^-3 meter för jämnan.

1
Bevaka tråden