Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVR-106 stångar sig blodig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min G4 2*1,25 har blivit med DVD-brännare men förlossning misslyckas om och om igen — släden slår i chassit. Jag är rätt övertygad om att jag inte monterat den fel. Lösning någon?

Har du tagit bort fronten på brännaren?

Läste om någon sådan procedur, men den verkar sitta väldigt hårt. Är det våld, våld och åter våld som gäller eller finns det något knep?

Vet inte, har inte gjort det själv. Kolla på http://www.xlr8yourmac.com, finns många som gjort det där.

Will do. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 17:24

Det är lätt att ta bort "locket" på CD-luckan (Macens yttre lucka skyddar ju mot damm i alla fall). Jag knipsade av hörnorna på den dock. Enkel åtgärd som gör att man slipper såga och ha sig i datorn.

Smart, jorden. Hur får du ut släden utan att ha driven på plats i datorn? Bara dra?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 17:28

Det finns ett hål där du försiktigt kan trycka in ett uträtat gem. Då åker släden ut en dryg centimeter så att du kan dra ut den helt manuellt.

Ah, iMac rev A-nostalgi sveper över mig. Gosh, jag älskar till och från 99mac. Bättre support finns inte. Tack!

Problemet löst. Tusen tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 21:17

Jag lossade faktiskt vaggan som spelaren sitter i när datorn var igång, vek ut den och öppnade som vanligt... :eek: (visste inte om det där med gemet i avstängt läge).

Bra att det löste sig!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 21:33

Gemet funkar även med datorn igång. En bra grej om bädden nån gång hänger sig i stängt läge, vilket iof. aldrig hänt mig men ändå. Kan vara bra om datorn skulle tvärdö och man glömt en bra cd-skiva i spelaren kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 21:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Jag lossade faktiskt vaggan som spelaren sitter i när datorn var igång, vek ut den och öppnade som vanligt... :eek: (visste inte om det där med gemet i avstängt läge).

Hmm varför lossade jag hela vaggan för det? Minns kanske fel, den var nog redan lös i planerna att förstora hålet i datorn...

  • Medlem
  • 2004-01-15 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Det är lätt att ta bort "locket" på CD-luckan (Macens yttre lucka skyddar ju mot damm i alla fall). Jag knipsade av hörnorna på den dock. Enkel åtgärd som gör att man slipper såga och ha sig i datorn.

Halloy jorden,
Sitter här och pular med min nyinköpta 106D som jag skall montera in i min G4 MDD 1.25. Som ni redan sagt så slår ju hörnen på cd-släden i hörnen på datorn. Funderade på ditt tips om att klippa av hörnen på cd-släden för att den skall kunna glida fritt i stället för att "såga i datorn". Om någonting skulle hända med dvd-spelaren inom garantitiden (1 år) så tror jag inte att dom (inköpsstället/verkstaden) tar tillbaks den om du har "klippt o kapat" i hörnen på den. Nej, själv kommer jag nog att försiktigt fila upp de rundade övre hörnen på datorlådan (som inte syns och inte skadar utrustningen).
Kommentera gärna om ni tycker jag tänker fel!

Fronten på min Pioneer DVD brännare satt fast med två fjädrar som jag lätt pillade bort, och sedan går det att lirka av fronten utan att göra sönder något. Det går att återställa den igen om jag skulle vilja sälja brännaren. Men alla Pioneer DVD brännare kanske inte har en sån front?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av mazon
Halloy jorden,
Sitter här och pular med min nyinköpta 106D som jag skall montera in i min G4 MDD 1.25. Som ni redan sagt så slår ju hörnen på cd-släden i hörnen på datorn. Funderade på ditt tips om att klippa av hörnen på cd-släden för att den skall kunna glida fritt i stället för att "såga i datorn". Om någonting skulle hända med dvd-spelaren inom garantitiden (1 år) så tror jag inte att dom (inköpsstället/verkstaden) tar tillbaks den om du har "klippt o kapat" i hörnen på den. Nej, själv kommer jag nog att försiktigt fila upp de rundade övre hörnen på datorlådan (som inte syns och inte skadar utrustningen).
Kommentera gärna om ni tycker jag tänker fel!

Ja det där är helt fel!:D Jag stod där med bågfilen i högsta hugg när jag kom på den eminenta idén. Du behöver inte knipsa sönder luckan på dvd-släden, du kan lossa den helt och hållet och sätta på den igen om du behöver lämna in den. Inget våld behövs, ingenting går sönder...

Edit: Oj, nu såg jag att jag upprepar nånting som redan var sagt.

  • Medlem
  • 2004-01-15 19:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Norrman
Fronten på min Pioneer DVD brännare satt fast med två fjädrar som jag lätt pillade bort, och sedan går det att lirka av fronten utan att göra sönder något. Det går att återställa den igen om jag skulle vilja sälja brännaren. Men alla Pioneer DVD brännare kanske inte har en sån front?

Ok, så långt är jag med. Men när jag läser Earth's inlägg uppfattar jag det som han tagit en avbitstång och klippt av hörnen på själva släden som man lägger cd-skivan i (och inte fronten på apparaten). Om jag förstått detta rätt så förstör han ju spelaren!

Sant sant - montera bara av den yttersta biten på släden...bara att "knäppa" av - går att sätta dit igen enkelt...

  • Medlem
  • 2004-01-15 22:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Sant sant - montera bara av den yttersta biten på släden...bara att "knäppa" av - går att sätta dit igen enkelt...

Va, går det? :eek: Vad bra! Skall genast göra det. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden