Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac spelsajt

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om vi skulle satsa mer på ungdomar i fortsättningen och trolla fram alla förutsättningar som behövs (egen sajt - alla system som behövs - låna spel för testning osv) tror ni att det skulle bli populärt?

Nja det är nog inte bara undomar som skulle vara intresserade. Jag är 38 och spelar en hel del både på nätet och hemma,både analogt och digitalt. Jag hänger en hel del på Fragzone och skulle inte ha något emot att tillbringa mer tid här...

Dock så kör jag bara pc men å andra sidan funkar det oftast bra ihop iallafall när det gäller Quake.

är det bara ungdomar som spelar då?

Om det blir populärt eller inte beror ju givetvis vad man gör med den, en bra spelsite innehåller, enligt mig, följande i ospecifierad ordning:

* recensioner (doh)
* nyheter
* förhandstittar
* "Exclusives"
* features, typ "idag ser vi om vi kan clustra femton xboxar"

Att ha allt detta, som dessutom uppdateras mer än dagligen, för en sida för mac spel kan nog bli svårt, men om du däremot menar spel i största allmänhet tror jag faktiskt mera på det och rent ut sagt skulle jag nog vara intresserad av att jobba med det..

Jag tror inte att 99mac ska recensera spel för X-box och PC tyvärr. Och jag tror inte vi kan bygga upp någonting motsvarande Fragzone.

Däremot är jag övertygad om att man skulle kunna ha topplistor över dom bäst säljande spelen, kunna testa allting, information om spel för Mac i allmänhet (vad behöver man för grafikkort) osv.

Egen förstasida, dedicerade forum, eget redaxsystem osv. Det mesta är ju möjligt med lite engagemang.

Iden är god men tyvärr kommer det inte att hålla i längden,förlåt mig om jag är pessimist. Men en spelsida måste för att vara intressant uppdateras ofta och macen som plattform är för begränsad för att det skall vara möjligt någon längre tid. Det finns en anledning till att jag slutade att använda mac för en tid skall kanske tilläggas.

Däremot tror jag på ett utbyte plattformarna emellan men att göra en spelsida specifikt för mac, nää det tror jag inte.

Jag är nog beredd att hålla med xplane, iaf om poängen är att dra till sig en bra mängd nya besökare..

Däremot tycker jag nog det skulle kunna funka som ett komplemang till detta forum och deras besökare. Men att hoppas på att man kan dra till sig en bra mängd nya besökare genom bara att handla om macspel är jag nog tveksam till faktiskt...

Det behöver inte vara en sida som uppdateras tre gånger om dagen - däremot hade det varit kul att samla alla spelnyheter på en plats.

Jag tror mycket väl att det kan gå. Man tipsar väl alla Mac-kompisar om den osv. Dessutom är det väl bra om folk fattar att det faktiskt går att spela spel på Mac.

Men hitta inte på några fåniga regler om att man inte får diskutera piratkopiering bara… Då är det dömt.

Tycker det bara skall finnas mac spel, för om man ger sig in på andra konsoller så måste man se till att i alla fall vara lika bra som den bästa recension sidan. Annars kommer folk att fortsätta vara kvar på sin favorit sida, ochh allt arbete på 99mac skulle vara förgäves.
Alltså bara en sida om mac spel, och se till att få en recension på spelen innan dom släpps och inte tre månader efter.
Det är väll inte så svårt att hitta några eldsjälar som tycker om mac spel och kan tänka sig att prova spel innan dom har kommit ut på marknaden? Samt att uppdatera en sida varje dag med mac spel nyheter.

Jag! Jag! Jag!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-15 12:20

Martin, du smyger som katten kring het gröt!

Jag har svårt att se att det nuvarande admin-gänget bakom 99mac skulle ha tid/ork till att även driva något i stil med 99spel / 99macspel, såvida inte någon i gänget vill byta fokus. Så frågan är väl egentligen:

Finns det någon/några här som spelar mycket och som tror sig ha tiden och intresset av att uppdatera topplistor, skriva artiklar mm om Martin kan ordna fram hårdvara och mjukvara för en sådan sajt?

(Eller missförstod jag allting nu?)

Edit: Det är ju attans vad folk skall vara snabba med att svara innan man hunnit skriva klart...

Jag jag jag jag jag

Nä, men gör det inte till 99macspel utan bara en större sektion tillhörande 99mac. Separera dom inte för mycket... Men att lägga större vikt på spelsektionen skulle jag tycka vara kul.

Dom som tog hand om Maclounge har som sagt erfarenhet, varför inte prata med dom?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Men hitta inte på några fåniga regler om att man inte får diskutera piratkopiering bara… Då är det dömt.

Alla vet att piratkopiering existerar så det kan vi alla diskutera. Men att skicka länkar till FTP-servrar eller DC-hubbar är ju något annat.

Jag tror vi skulle få väldigt svårt att få låna testexemplar eller hitta sponsorer om vi uppmuntrade till piratkopiering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Martin, du smyger som katten kring het gröt!

Jag har svårt att se att det nuvarande admin-gänget bakom 99mac skulle ha tid/ork till att även driva något i stil med 99spel / 99macspel, såvida inte någon i gänget vill byta fokus. Så frågan är väl egentligen:

Finns det någon/några här som spelar mycket och som tror sig ha tiden och intresset av att uppdatera topplistor, skriva artiklar mm om Martin kan ordna fram hårdvara och mjukvara för en sådan sajt?

(Eller missförstod jag allting nu?)

Givetvis måste det bli några nya som kan ta på sig arbetet, för dom som är nu har väll fullt upp?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Martin, du smyger som katten kring het gröt!

Jag har svårt att se att det nuvarande admin-gänget bakom 99mac skulle ha tid/ork till att även driva något i stil med 99spel / 99macspel, såvida inte någon i gänget vill byta fokus. Så frågan är väl egentligen:

Finns det någon/några här som spelar mycket och som tror sig ha tiden och intresset av att uppdatera topplistor, skriva artiklar mm om Martin kan ordna fram hårdvara och mjukvara för en sådan sajt?

(Eller missförstod jag allting nu?)

Edit: Det är ju attans vad folk skall vara snabba med att svara innan man hunnit skriva klart...

Du är klarsynt min vän!

Som sagt, jag ställer gärna upp och skriver lite rescensioner/artikler/nyheter/etc till en sådan eventuell sak. ser att ett par andra andra vill med, så uppslutning lär det ju finnas.

Ni har nog ändå rätt (;)) att det är bäst att satsa på just mac relaterade saker, iaf om det skall förbli en del av 99mac..

Frågan är om det finns några här som har lite insider kontakter, mina sträckar sig tyvärr inte åt mac hållet, men det vore ju optimalt med någon som kunde låna lite betor och prereleases

(förresten, vad hette den där svenska macspelsidan som aldrig vaknade upp igen?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Men hitta inte på några fåniga regler om att man inte får diskutera piratkopiering bara… Då är det dömt.

- Insert Ture Sventon comment -

MacSpel.se menar du?

Jag har ju kontakter med svenska agenter för spel, och det bör inte vara för svårt att få amerikanska kontakter heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 13:01

En funktion jag saknar otroligt mkt på nuvarande siter är hur bra ett spel gör på en viss maskin. Det finns ju rekommendationer och så, men att få veta att UT 2003 gör X fps med mediuminställning på en PB G4 1.25Ghz med 1G ram vore väldigt bra.

Jag har ganska bra kontakter på ett företag som vore intressant att få info om kommande spel av som jag gärna snackar med om idén går av stapeln.

Senast redigerat 2004-01-15 13:30

Hmm, allt som du beskriver Martin har gjorts många gånger. Dessutom av många gånger av personer som figurerar här på 99mac.

Jag och Linus har t.ex. tidigare pratat med dig om att göra just det här (ett bra tag sen dock).

Det finns mycket kunskap hos flera av oss att åstadkomma något sådant.

Det klart det ska finnas en svensk samlingsplats för Mac-spelare! Har saknat macspel.com som försvann för ett tag sedan...

Att skapa något sorts superforum/nyhetsplats för flera plattformar känns onödigt eftersom det redan finns. Något bra ställe för Mac-spelare att hänga på verkar däremot inte existera i dag. Blir det något av så hjälper jag gärna till när det blir tid över.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
- Insert Ture Sventon comment -

Temla?

  • Medlem
  • 2004-01-15 15:37

Jag tycker spelidén är bra. Någonting är bättre än ingenting.

Kul att intresset finns!

Kom med kreativa och realistiska förslag!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Kul att intresset finns!

Kom med kreativa och realistiska förslag!

om dom är realistiska får tiden väl visa, men lite spontana tanker ifrån mig är:
- Recensioner, nästan ett givet men, och som någon sa inte tre månader efter release. bra skrivna med bra längd (dvs mer än "skitbra lir!" ), kanske med kommentarar om hur bra dom lyckats med (eventuella) portningen eller om man kanske får mer får pengarna på en annan platform.
- Nyheter, rykten.
- Egen (klan)server?
- Utvecklar kontakt, om det finns företag/folk i sverige som gör macspel och inte har hittat till vårat forum. intervjuer, utvecklar dagböcker etc. Kanske man kan lyckas fixa bra kontakt med dom som portar dom större spelen (aspyr etc)

...det var väl vad jag omedelbart kom till att tänka på, kommentera gärna!

Vad krävs för att driva spelservrar i form av hårdvara och bandbredd?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vad krävs för att driva spelservrar i form av hårdvara och bandbredd?

beror nog mest på antalet spelare (fler spelare==mer cpu) men det handlar inte om oanande mängder datakraft iaf, just bandbredd vet jag inte (har aldrig haft en dedikerad spelserver).

Dock så var det nog ett inte så välövervägt förslag, bättre satsa på bra artikler osv först så vi kan bygga upp ett intresse. Kan nog bli ganska folktomt annars, vilket gör att ingen vill spela på den..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vad krävs för att driva spelservrar i form av hårdvara och bandbredd?

Det klassiska exemplet Counter-strike

Vad ska det heta… Eller var det en dum fråga?

Bevaka tråden