Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar rejäl vinst

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserade sitt kvartalsbokslut alldeles nyss och rapporterar en vinst på 63 miljoner dollar jämfört med en förlust på 8 miljoner dollar förra året.

Otroligt nog ökade försäljningen med 37% senaste kvartalet - mycket tack vare iPod - och man säljer nu mer än på fyra år.

Bruttomarginalen för sålda produkter var fantastiska 26,7% - det är en hel del i den här branschen - fast året innan var denna marginal hela 27,6%.

Apples försäljning uppgår till 56% inom USA och resten internationellt.

Totalt såldes 829.000 Macar under det senaste kvartalet och 733.000 iPods.

Avslutningsvis berättar Fred Andersson, CFO för Apple att man nu har cirka 4,8 miljarder dollar i kassan. Låter betryggande, eller hur?

Senast redigerat 2004-01-14 23:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 22:56

:eek: :eek: :eek:
Jag har länge trott att Apple skulle börja gå uppåt igen nu när så väldigt många nya häftiga saker kommer!

Från början var det Apple som grundade nästan all ny teknologi som vi använder idag.
Sen kopierade alla Apple och Apple glömdes bort och har fortsatt att göra bäst, datorer men inget helt nyrevolutionerande på länge.
Men nu är det revolutionsdags igen!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Men nu är det revolutionsdags igen!!!

Upp till kamp...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 23:33

Någon som har den blekaste aning om hur mycket datorer det sålts totalt under samma kvartal?
Appleburkar sägs ju ha en marknadsandel på 2-3%, blir ganska mycket burkar......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-14 23:34

Revolution??? Vart? Jag är med direkt!

Skämt åsido, bra att det går bra för apple nu igen.
Satsa lite mera på att kränga datorer på stormarknader vettja.

  • Medlem
  • 2004-01-14 23:39

Bara de inte drabbas av aktieägarfeber, så de gör vad som helst för att öka volymerna, t ex som att göra undersökningar istället för att lita på sitt eget omdöme. Det är inte helt ovanligt i den här branchen.

Ärligt talat så har Apple gott väldigt bra som företag en längre tid nu. Som Martin skrev så var ju deras superba marginaler ännu bättre förra året. Och det har länge funnits väldigt gott om pengar i kassan.

Men nu går det alltså ännu bättre. Synd bara att dom inte kommer att sälja några iPod mini eftersom dom är för dyra...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 23:54

Det ryktas väl redan om att priset kommer att sänkas på den där :). Sony släpper väl snart sin hårddiskbaserade spelare och den är faktiskt dyrare än mini.

Martin

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-01-14 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B

Synd bara att dom inte kommer att sälja några iPod mini eftersom dom är för dyra...

Haha, det där kommer du få äta upp!

Senast redigerat 2004-01-15 15:00
  • Medlem
  • 2004-01-15 00:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Haha, det där kommer du få äta upp!

Hur menar du? Vad vill du att jag ska äta? Jag har ju inte påstått något direkt.

Upptäckte precis att Apples kvartalsomsättning var 2 miljarder dollar med 63 miljoner vinst.

HP gjorde 2.5 miljarder dollar vinst med 72.4 miljarder dollar omsättning 2003. Bara så att man får perspektiv på siffrorna.

http://sanfrancisco.bizjournals.com/sanfrancisco/stories/2003/11/17/daily26.html

  • Medlem
  • 2004-01-15 00:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Upptäckte precis att Apples kvartalsomsättning var 2 miljarder dollar med 63 miljoner vinst.

HP gjorde 2.5 miljarder dollar vinst med 72.4 miljarder dollar omsättning 2003. Bara så att man får perspektiv på siffrorna.

http://sanfrancisco.bizjournals.com/sanfrancisco/stories/2003/11/17/daily26.html

Wow!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-15 00:55

var alltså apples kvartalsomsättning $2 miljarder och HPs årsomsättning $72.4 miljarder, eller missförstod jag nu? Isåfall skulle man ju kunna få det till att HP bara är 9 ggr större än apple.

Gary Allen har lite mer info från pressträffen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Upptäckte precis att Apples kvartalsomsättning var 2 miljarder dollar med 63 miljoner vinst.

HP gjorde 2.5 miljarder dollar vinst med 72.4 miljarder dollar omsättning 2003. Bara så att man får perspektiv på siffrorna.

http://sanfrancisco.bizjournals.com/sanfrancisco/stories/2003/11/17/daily26.html

Den ena siffran är ju per kvartal, den andra per år. Jag är inte så särskilt imponerad av HPs resultat. HP har problem med sin sjuka halva: Compaq och PC-försäljningen.

Positivt att retailsidan gick med vinst, bara det inte beror alltför mkt på Ginza. Får Apple ihop butikerna till att gå med vinst, så kanske vi får se en butik i Svedala:)

Konstigt att Apple menar att det finns 20 miljoner Macar som kan köra OS X; hur får de till den siffran? Om de säljer lätt under 4 miljoner burkar per år...

Citat:

Apple retains an install base of 20 million units capable of running Mac OS X, with approximately half of these units already having upgraded to some flavor of the new OS.

Slutligen en fråga till svenska Apple, om någon lyssnar... Vilken dollarkurs använder ni? 7.24 kostade en dollar under gårdagen. Ta G5 dual 1.8, där är prisskillnaden exkl. moms rätt stor, imo.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Slutligen en fråga till svenska Apple, om någon lyssnar...

Good luck with that one...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 02:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Slutligen en fråga till svenska Apple, om någon lyssnar... Vilken dollarkurs använder ni? 7.24 kostade en dollar under gårdagen. Ta G5 dual 1.8, där är prisskillnaden exkl. moms rätt stor, imo.

En fråga som diskuterats många gånger i tex. MacWorld med uttalanden från Oscar Bjers några av gångerna. Mer utförligt svar än så får du nog inte. Prylarna tillverkas ju trots allt inte i USA, och jämför man USA med Sverige så är det mesta billigare over there i nuläget.

Inget att hänga läpp över. Bara att boka en weekend i lämplig amerikansk stad med Apple Store tillgänglig i stadskärnan. Sen är det bara att shoppa loss. Du kan köpa en PB åt mig på samma gång!

  • Medlem
  • 2004-01-15 02:28

Om Apple säljer 4M datorer per år och påstås ha 3% av nyförsäljningen så skall det ju säljas 38,8 M Pc-burkar. ändå klagar dom på dålig försäljning…

"Tokyo store results first month sales -- highest of any Apple store open to date, more than $1 million per week. SF will open in Spring 2004, Osaka Japan to open in fall. Programs aimed at switchers, small businesses and other"

:eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 07:07
Citat:

nixon
Om Apple säljer 4M datorer per år och påstås ha 3% av nyförsäljningen så skall det ju säljas 38,8 M Pc-burkar. ändå klagar dom på dålig försäljning…

Det var ju just detta jag tyckte var lite intressant att se. Problemet är bara att du fått för lite pc burkar, apple får mer än 10% :).

om apple ligger på c:a 4 miljoner per år, så blir det ju 100 miljoner burkar totalt för att det ska bli 4%, alltså 96 moiljoner pc-burkar.........
Nu gör väl apple inte det, c:a 800.000 per kvartal ger ju 3,2 miljoner per år. Så då stämmer det ändå ganska bra med 100 miljoner burkar totalt.....då skulle dom ju ligga på en marknadsandel på 3,2%.

Det var därför jag frågade innan, tycker det låter mycket...........

Martin

Citat:

Skrevs ursprungligen av b0bben
Skämt åsido, bra att det går bra för apple nu igen. Satsa lite mera på att kränga datorer på stormarknader vettja.

Nej, det är bättre om de breddar som de gör nu, genom butiker som Sekvencia/PC Suparstore, som är en gnutta mer trovärdiga.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Positivt att retailsidan gick med vinst, bara det inte beror alltför mkt på Ginza. ...

Vore inte det positivt om Apple affären utanför USA gick bättre än alla de andra? Vore inte det ett tecken på att det verkligen kan vara lönsamt att satsa på butiker utanför staterna? Då borde det ju gå snabbare att för en hit till skandinavien.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
"Tokyo store results first month sales -- highest of any Apple store open to date, more than $1 million per week. SF will open in Spring 2004, Osaka Japan to open in fall. Programs aimed at switchers, small businesses and other"

:eek:

Har man sett videon med alla som köade så är det inte så svårt att förstå det goda resultatet...

Är det någon som vet hur man köper Apple aktier här i Sverige? Har aldrig köpt aktier så jag har ingen aning men med tanke på vad som kommer framöver skulle det vara kul att köpa lite...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 14:44

Apples aktie sjönk på efterbörsen igår. Investerarna hade redan räknat med vinstökningen.

SvT morgon tog för en gång skull upp Apples resultat även om dom illustrerade Apple med den gamla regnbågsloggan

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-01-15 14:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Hur menar du? Vad vill du att jag ska äta? Jag har ju inte påstått något direkt.

hehe tryckte på fel knapp, kolla mitt inlägg nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Apples aktie sjönk på efterbörsen igår.

Det är helt normalt även om det verkar lite underligt. Så är det i 999 fall av tusen. "Buy on the rumor, sell on the news" gäller för alla teknikföretag (Intel, MS, Oracle et cetera). Aktien hade sjunkit även om vinsten hade varit dubbelt så stor.

  • Medlem
  • 2004-01-15 18:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Får Apple ihop butikerna till att gå med vinst, så kanske vi får se en butik i Svedala:)

Vore ju kanonbra! Inte så långt härifrån heller!;)

4,8 miljarder i kassan! Dags att sätta sprätt på dem, eller? Några coola utvecklingsprojekt till, eller förlustförsäljning av iPodar eller liknande som kommer oss konsumenter till del vore en god idé!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Har man sett videon med alla [tokyobor] som köade så är det inte så svårt att förstå det goda resultatet...

Hehe... Japaner vet hur man ska hantera det här med fanatism. *Duckar för anklagelser om generalisering av nationaliteter* Men det är ju sant ju!

Bevaka tråden