Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska skaffa F-skattsedel - Tips?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skaffa mig en F-skattsedel, tänkte fråga efter lite tips här på forumet...

--
Daniel

Vad vill du ha för tips?
Du bör ha mer än en kund annars kan herr Myndighet tycka att du borde vara anställd där...

Annars är det väl bara att köra på?

Vad ska du pyssla med?

Gå till Skatteverkets hemsida och ladda ner broschyren "Så fyller du i Skatte- och avgiftsanmälan" (SKV418) samt tillhörande blankett (SKV4620) i ifyllnadsbart PDF-format. Har du kommit såhär långt så bör du ha det mesta klart för dig men återkom gärna om du har specifika frågor.

Tips i allmänhet... Bra att veta saker..

Diverse grafiska saker... bl a hemsidebyggen...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 00:55

Jag skickade in min i går, riktigt spännande och hitta rätt SNI. Snart är jag nog en 72300, en 72400, en 72220 och en 52617. I övrigt är det väl inget mer än att säga att den ska skickas till ditt lokala skattekontor.

Vi får se om vi båda får den i retur för vi gjort fel... hehe. DÅ kan jag komma med tips.

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Tips i allmänhet... Bra att veta saker..

Diverse grafiska saker... bl a hemsidebyggen...

Så vad du vill är att få tips om hur det är att vara egenföretagare? Eller vill du ha tips om hur F-skattesedlen ser ut grafiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 01:08

Sen så är det väl alltid bra att regga sitt namn hos PRV, du kan även ansöka f/AF skattesedel dirket via webben på deras sida..

Företags registreringen

Senast redigerat 2004-01-17 01:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Tips i allmänhet... Bra att veta saker..

Diverse grafiska saker... bl a hemsidebyggen...

Ok, here goes...

Jobba aldrig gratis.

Skaffa visitkort och brevpapper som utan att bli vulgära visar lite av vad du kan.

Grafisk formgivning kan vara svårt att sälja in pga att många tror att deras åsikt om exempelvis favoritfärg är lika intressant som din insikt om varför du har valt en viss färg eller form. Detta kan till viss del förhindras genom att leverera en bunt papper med välskriven text om varför det ser ut som det gör.

Om du känner någon frilansande projektledare så gör en deal med henne/honom om att ni supportar varandra.

Försök hitta minst tre återkommande kunder, dvs gör du en logga så försöker du se till att du får ta hand om hela deras grafiska profil och vara med och utveckla den i framtiden et cetera.

Försök bli hustomte åt någon reklambyrå, ett tryckeri eller en tidning. Dvs den de kan ringa när de har panik eller behöver skisshjälp.

Undvik att delta i "tävlingar" om uppdrag om du inte får betalt för skissarbetet.

Undvik att speka på jobb om du inte får skissarvode.

Se till att skaffa en bra portfolio, men jobba aldrig gratis.

Skriv din webadress, ditt namn och ditt telefonnummer på baksidan av allt material som du kan tänkas lämna iväg till reklambyråer och kunder.

Håll tider. Otroligt viktigt om du vill få återkommande jobb. Ändra en tidsplan så snart du märker att du inte hinner med. Lär dig göra enkla Gannt-scheman eller liknande som visar när viktiga saker händer och när du ska vara klar och dylikt.

Var ärlig. Det är bättre att ta smällen direkt under mötet än att det visar sig att det du sa inte stämde tre dagar senare när deras reklamkampanj ska tryckas om femton minuter.

Var trevlig. Även om kunden är dum i huvudet.

Hitta en kvalitetsnivå som du håller dig på. Det är dina jobb som gör att du får nya jobb.

Berätta vad saker kostar. Har de inte råd kan de inte handla. Du behöver inte skämmas för att saker och ting kostar pengar. Se till att du har en godkänd offert innan du ens börjar tänka på att sätta igång och skissa.

Se till att få allt som innebär nedlagd arbetstid för dig eller som kostar pengar för någon nedskrivet på papper eller i mail.

Tidrapportera till dig själv oavsett om din kund kräver det eller inte. Gör det i Excel eller dylikt så du kan använda dig av informationen. Efter ett halvår eller så kommer du kunna se/mäta vad du måste bli bättre på alternativt ta mer betalt för och liknande.

Se till att få och använd dig av en kreativ brief. Om din kund inte vet vad det är så skriver du den själv och skickar över till dem för att visa att ni har förstått projektet och varandra.

Skriv projektrapporter där alla beslut som berör jobb, tider, personal, ansvar och pengar listas.

Om något låter för bra för att vara sant så är det inte sant. Speciellt inte om det sägs av en AD eller en projektledare på någon reklambyrå.

Hitta en process som passar dig (försäljning - möte - offert - kreativ process - skisser - original - korr - klart - fakturering - till tryck...)

Större webjobb fakturerar du förslagsvis tre gånger. Vid godkänd skiss. Vid godkänt original och slutfakturering när jobbet är levererat och klart.

Korr kan bli ett h-vete både inom formgivning och webgrejer. Se till att kunden vet vad det kostar att ändra och konstra.

Om kunden ändrar något i tidsplanen så förskjuts förstås andra saker också? Nej, det brukar kunden inte vilja. Kostar det extra om du måste göra samma arbete under kortare tid?

Bestäm vad saker och ting kostar. Bestäm vad ditt normala pris är och vad ditt lägsta pris är, dvs hur mycket rabatt du är villig att ge bara för att få jobbet. Var beredd på att tacka nej till slavarbete eller brandkårsutryckningar om du inte tänker specialisera dig på sådana.

Jobba inte med kunder som är dina kompisar (kan vara svårt i början för att få ihop en portfolio). Om du gör det så ta betalt. Har de inte råd kan de inte handla, alternativt kan du "låna" pengar till dem tills de har råd.

Kallsälj. Om du inte gillar det kan det hjälpa att se till att göra det enligt någon viss rutin. Tre samtal på förmiddagen och två efter lunch varannan dag exempelvis.

Varmsälj. Se till att folk i din omgivning vet vad du säljer så de kan rekommendera dig till möjliga kunder och tipsa dig om leads. När du har fått en kund så hör av dig till dem igen angående mer jobb när du tycker det är dax.

Var inte en "jobbig dörrförsäljare". Hitta rätt sätt, takt och ton när du säljer så att folk inte uppfattar dig som jobbig. Men var samtidigt inte rädd för att folk ska tycka att du är "för pushig". Vill de inte handla säger de "tack, men nej-tack, vi har inget just nu. Vi kanske kan höra av oss när..." Då svarar du typ "Javisst, då hörs vi nästa vecka/månad/halvår". Om de inte ringer kan du sedan ringa upp själv när ni sa att ni skulle höras av.

Förbered dig lite innan möten med kunder eller första telefonsamtalet så du kan ställa frågor som visar att du kan lite om företaget och det problem som du kan lösa åt dem. Gör dig intressant. Låt dem berätta om sig själva.
Sluta inte ett möte eller ett telefonsamtal utan att åtminstone ha försökt att sälja något.

Berätta inte om idéer och lösningar under möten om det inte är brainstorming-möten. (Det är svårt att ta betalt för något som de tror tog dig tre sekunder att komma på.)

När du säljer idéer så måste du ibland (på ett fint sätt) få kunden att förstå att de inte betalar för den tid det tog för dig att komma på lösningen. De betalar för en lösning som du kom fram till tack vare din erfarenhet och skicklighet.

Förbered dig inför presentationer av dina idéer. Ibland kan det vara bra att visa skisser och förklara varför man valde en annan lösning. Förbered dig på frågor om varför ditt och inte datt. Ska den inte vara större? Och varför är den inte blå?

Utveckla och utbilda dig när du har tid över. Hitta en egen stil eller specialitet som gör det enkelt för en kund att förstå varför de ska anlita dig och inte någon annan.

Glöm inte att ta betalt - även för "roliga jobb" och från "bra referenskunder" och lyssna inte på meningar typ "du får mer betalt nästa gång...det här jobbet har så liten budget" eller dylikt.

Lär dig elementär bidragskalkylering.

Du kan titta igenom en FAQ för frilansjournalister och med lite fantasi kan du säkert överföra deras erfarenheter till det du ska pyssla med.

Ingenting händer innan någon säljer något.

Ha kul. Gör bra jobb. Jobba inte ihjäl dig. Jobba aldrig gratis.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-17 08:42

Herregud va schysst folk de finns!

Merovech: Grymt bra skrivet!

När man har skattefrågor och sånt så upplever ifall jag att Skatteupplysningen per telefon riktigt suger! De gäller att hamna hos rätt person där, annars får man aldrig några konkreta svar!

Men jag brukar maila/ringa Nyföretagar centrum, jätte bra ställe, dom brukar ha gratis kurser några gånger om året i städerna dom verkar.

http://www.nyforetagarcentrum.se

Ett väldigt bra tips när det gäller nybörjarfrågor - dvs man står i startgroparna till att starta eget, men man har inte riktigt koll på i vilken ände man ska börja och hur saker och ting egentligen fungerar:

Startlinjen hos Nutek.

Mycket matnyttigt att läsa, dels på webben och i form av nedladdningsbara dokument.

Och nyttja för all del deras telefontjänst eller svarstjänst via mail, min egen erfarenhet är att du alltid får ett mycket bra svar med utgångspunkt från din specifika fråga.

/Michael

Jag har handlat upp tjänster från frilansdesigners tidigare när det gällt brevpapper, visitkort och sånt. Inte vid ett enda tillfälle har offerten innehållit exakt det jag bad om, utan det har tramsats om grafiska profiler, webbsidor, kundundersökningar, intervjuer med de anställda, osv.

Sånt är väldigt irriterande och en sån byrå kontaktar jag inte en gång till.

  • Medlem
  • 2004-01-17 16:09
Citat:

Herregud va schysst folk de finns!

Merovech: Grymt bra skrivet!

Kan bara instämma med "skatan", bra med tips!
(gäller de övriga tipsarna också)

Skål och gutår för Merovech,
Cred, cred supercred!

Tänk på att skattemyndigheten är din vän ... var snäll mot dem så får du mycket tillbaka...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-27 00:48

Merovech: Nickar och håller med i typ allt du skrivit. Borde nästan skrivas om och tryckas upp som "Gyllene Regler för Egenföretagande Kreatörer".

Allvarligt. Följ dessa råd till punkt och pricka, det är mitt råd i egenskap av före-detta egenföretagare (för att jag inte hade visdomen att förstå detta då, samt att jag tycker det är skittrist att sälja).

Senast redigerat 2004-12-27 00:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-27 23:56

Suveränt merovech.

appropå tidsloggning: hade tänkt använda mig av en webbapplikation men insåg att excel erbjöd enklare sätt att framställa användbar statistik m.m.
Så, min fråga är om någon har en bra excelmall för tidsloggning? Jag har inte någon vidare koll på excel och dess möjligheter.

Merovech - suveränt bra skrivet. tack!

(har själv jobbat frilans i ca 15 år... och eh... det är väl det där med att jobba gratis som är svårast skulle jag nog säga... )

Trevligt med gamla trådar som lir som nya när någon hittar dom

Håller med tidigare talare att Merovechs lista är suveränt bra som en liten checklista. Till och med så bra att den kanske kan förtjäna en plats i 99macs Wiki(?)

Tänkte i vilket fall som helt passa på att fylla på med några punkter.

- Pruta inte på din uppskattade tidsåtgång. I bland säger kunden eller uppdragsgivaren att "kan du fixa det på 30 timmar istället för 40." Om man försöker vara snäll och tillmötesgivande och svarar att "Ja, det skall nog gå", signalerar det att du måste ha lagt på en marginal i din första bedömning. Och det är ju ingen glad över att få betala för. Bättre att ge svaret "Nej, inte med nuvarande överenskommelse av vad jag skall leverera. Men vi kan ju gå igenom upplägget för att se vad vi kan göra."

- Lyssna på kunden. D.v.s. den person som är din kontakt hos kunden. Som Joacim Melin skriver så är det mycket irriterande om när man upptäcker att den lille konsulten har varit ute på turne hos andra personer och plockat upp diverse input som han bakat in i erbjudandet/offerten eller ändå värre, i sin leverans.
Gör det som din kontakt önskar och behåll din integritet. Annars kan du riskera bli en bricka i någon spel eller i eventuella konflikter som finns i kundens företag.

- För alltid egna anteckningar när du möter kunden. Dels verkar du mer intresserad och professionell, men framför allt är det bra att ha minnesanteckningar att ta fram om ni har olika åsikter om något i framtiden.

- Skaffa dig en "mental ledstång" i form av en checklista eller mall som du använder när du möter kunden. Om man som jag är lite disträ är det guld att ha något att hålla sig till för att säkerställa att man inte missar någon vilktig detalj som man måste veta.

Sjukt bra tips, tack så mycket för den infon! Aloha

Bara så du vet, på nästan fyra år sedan förra inlägget i tråden (före idag) och mer än fem år sedan tråden startades så har vi här på 99 diskuterat företagande på längden, bredden och tvären. Det finns massa mera att läsa här. Så välkommen DaveSpruce!

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2009-06-09 20:52

Bra läsning - verkligen, något att printa ut och ta med till stranden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 22:30

Håller med. Riktigt bra, oavsett om det är 4-5 år gammalt eller ej!

1
Bevaka tråden