Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport, automatisk påkoppling på nätverket?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-14 23:52

Har en iBook G4 och en iMac 20", bägge helt nya med 10.3.2. Airport också. Skillnaden är att iBooken måste jag koppla på det trådlösa nätverket efter varje omstart, medan den stationera hittar det krypterade nätverket och kopplar på sig själv. Är detta en "feature" eller en bugg? Gör jag något fel? Jag tycker det är rätt trist att behöva gå upp i airport-menyn varje gång jag startar upp...

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36011

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 09:55

Nu sitter jag lite taskigt till så jag kan inte ge dig de exakta inställningarna. Men när du är uppkopplad mot ditt nätverk kan du under inställningar för Airport på klienten få den att ansluta automatiskt när maskinen vaknar ur vila eller startas upp. Om du behöver kan jag mer exakt beskriva detta ikväll när jag kommer hem och har möjlighet att titta på mina inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-15 10:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Nu sitter jag lite taskigt till så jag kan inte ge dig de exakta inställningarna. Men när du är uppkopplad mot ditt nätverk kan du under inställningar för Airport på klienten få den att ansluta automatiskt när maskinen vaknar ur vila eller startas upp. Om du behöver kan jag mer exakt beskriva detta ikväll när jag kommer hem och har möjlighet att titta på mina inställningar.

Har försökt leta, så jag är tacksam för all guidning...

  • Medlem
  • 2004-01-15 10:26

Systeminställningar -> Nätverk -> Airport

Kryssa för "Anslut till specifikt nätverk" (eller liknande), där fyller du i nätverkets namn samt ditt lösenord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Systeminställningar -> Nätverk -> Airport

Kryssa för "Anslut till specifikt nätverk" (eller liknande), där fyller du i nätverkets namn samt ditt lösenord.

Anledningen att man är lite osäker är ju att dessa inställningar gjorde dom om i och med införanet av Panther.

Om man går in via systeminställningar-nätverk-airport så har man två val att välja mellan. Antingen väljer man "automatiskt" under förvalt nätverk eller också väljer man "ett specifikt nätverk". Om man väljer det sistnämnda kommer det att innebära att du måste gå upp till airport-ikonen och välja just det nätverk du vill ansluta till i en lista över nätverk. Väljer du istället "automatiskt" så ska den komma logga på automatiskt på ditt nätverk. Testade på min PB här och bootade om den för säkerhets skull och den loggade på snyggt och fint. Samma sak ifrån viloläget.

I Jaguar var inställningarna annorlunda, där skulle man kryssa i "anslut till senaste nätverk" i inställningrna under airportikonen för att datorn skulle fatta att den skulle återansluta automatiskt vid bootning eller efter vila.

1
Bevaka tråden