Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt nätverk hemma funkar ej *grrr*

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Telia ADSL. En dator inkopplad direkt på modemet funkar utan problem. Hänger jag på en D-link 804 kommer jag inte ut på Internet. Kan dock gå in och konfigurera D-linken på 192.168.0.1.

Sladd från dator in i uttag 2 på 804:an – en sladd från WAN-kontakt (lampan lyser) till modemets ethernet-port. Rätt eller fel?

Har testat med två olika sladdar mellan router och modem (varav en blå märk med "patch")

Varför i friden namn funkar det ej!!!

/Brake6

Hur får du ditt IP utan D-linken?

Om du har fast IP så skall du ställa in D-linken på det IP-numret.

Annars måste du ställa in att den ska få numret via DHCP. Även namn servrar kan spöka (DNS server).

Kolla i pappren du fick från Telia.

/L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 19:42

Det ingår ju support. Bara att ringa.

Ring Supporten...

En tanke bara - du väntar väl cirka 20-30 minuter när du flyttar sladden? Telia låser modemet mot en dators MAC-adress. Släpper den efter låååååång tid. Alltså 20-30 min.

Tack för tipsen.

Jag får IP-nummret dynamiskt antingen från Routern eller Telia (om jag går direkt i modemet). Och det verkar fungera rätt.

Har dock inte testat att vänta 30 minuter efter jag flyttat sladden. Skall testa nu.

Har redan ringt support en gång – han påstod att det berodde på att jag hade två brandväggar igång samtidigt (kan ha varit så då – men nu har jag inte det).

/brake6

har själv en d-link 804 och ett bostream konto. Om du har konfigurerat d-linken ordentligt så låter det som ett problem som jag också hade. Jag kom ut på nätet om jag körde direkt från modemet, men inte genom d-linken.

Supporten sa att jag skulle "pinga min gateway". Sagt och gjort, jag pingade min "gateway" och sen funkade det. Det hade något att göra med att min dator skulle registreras någonstans, fan vet. Men det funkade i alla fall. Kan det vara värt att prova??

Så här kan det vara; kör du direkt från modemet till datan skall det vara en okorsad kabel, kör du med linken skall du ha en korsad kabel mellan modem och router, samt en okorsad mellan router och datan, eller om det var tvärt om, men något av detta är det.

Tänkte till
från modem till data korsad kabel
från d-link till data okorsad kabel

F

Jag har visserligen ComHems kabel-modem, men det borde inte vara någon skillnad. Jag använder inga korsade kablar.
Du har väl även ställt om datorns nätverksinställningar. Använd fast IP med exempelvis 192.168.0.2 så tror jag att det fungerar.

Hej igen
Om man behöver korsade kablar eller ej beror tydligen på vilket modem man har, jag har nokia och då måste man ha korsade kablar.

Prova med och lägg in ip adressen; 192.168.0.1 i adressfältet i exprorer, då skall roterns inställningssida komma upp, du får först en lösenfråga, usersname är admin, lösenordet lämnar du blankt, sedan kan du ställa dina inställningar, eller reboota routern.
Skulle det jäklas ännu mer, ring dlink support, snabbt och kostnadsfritt
tel 020-799 580

F


Många bra tips värda att testa. Men, problemet är hemmavid så jag kan inte pröva de ännu...
Har jag uppfattat er rätt att det är bättre att köra med fasta IP-nummer i det lokala nätverket?

Då har jag en följdfråga: tänkte koppla in en Epson 5000 Pro. Den har inga drivrutiner för OS X utan behöver då skriva ut med CUPS-tekniken.

Men, enligt handledningen till Gimp-Print behöver jag veta IP-nummret på skrivaren. Hur tilldelar / kollar jag det? Det verkar inte som det går att skriva ut en konfig-sida.

/Brake6


Nu funkar det. Felet berodde troligen på att jag inte väntade tillräckligt länge vid sladdbyte.

Tack allihop.
/Brake6

1
Bevaka tråden