Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt talat – airport extreme

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:10

OK. Nu har jag verkligen försökt leta runt på dessa forum efter ett SVAR på denna fråga. Jag har en Netgear MR814v2-router, trådlös rackare i stället för att vara smart och köpa en äkta Airport.

Jag har tre datorer med airport-kort, en apgammal iBook, en något nyare TiBook och en brand spanking ny G5:a. I de två föregående sitter helt ordinära airport-kort och de funkar fint som snus med denna router, iBooken kör 9.2.2 och TiBooken 10.3.2. Men G5:an vägrar att koppla upp sig mot routern. I denna sitter förstås ett Airport Extreme-kort.

Den fattar att nätverket finns där, namnet på det återfinns i listan i fönsterraden, när jag kollar mac-adresserna kan routern känna av airport extreme-kortet och känna igen dess adress. MEN, den vägrar att koppla upp sig...i stället får jag det oerhört icke-mac-lika beskedet att ett problem uppstod när jag skulle ansluta mig till det valda nätverket.

Vad är det frågan om? Vad är det som håller min G5 (som jag för övrigt skriver detta på_– ansluten med en hederlig kabel till nämnda router) från att koppla upp sig på riktigt?

Är det någon som, om inte sitter inne med lösningen, i alla fall vet var felet kan ligga? (Uppenbart tilldelas inte datorn någon ip genom dhcp...men mer än så fattar inte jag.)

(Dessutom går det inte att ladda ner någon ny firmware till routern eftersom filen man får ner inte läses av en riktig dator, dvs en Mac.)

Tack på förhand
/Fredrik, Stockholm

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-14 06:47

Om du läser informationen hos Netgear så inser du att en MR814v2 inte skall firmware-uppdateras.

Testa om du manuellt kan ställa in G5:an att inte köra Extreme i nätverksinställningarna.

MR 814 har ju bara stöd för det långsammare AirPort IEEE 802.11b.

Jag har uppdaterat andra Netgear-routrar med firmware nerladdat på mac, så nog går det alltid (även om det alltså verkar som om just MR814v2 inte ska uppdateras).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-01-14 09:48

En parallell kan tänkas. Med en SMC Barricade 7004AWBR. Där kan man både associera och connecta, dvs A- resp C-kontrollera sina klienter som sitter sladd- resp sladdlöst anslutet mot basstationen. Vad innebär nu detta?

Jo, här kan man kontrollera vem som får kontakt med vem både mellan de trådlös klientera, mot de sladdanslutna och slutligen ut mot Internet (genom själva routern alltså). Innan man kommer in i samma begreppsvärd som han/hon som skrev hjälptexterna i routern är man lost-in-space (tm). Med sedan när bilden klarnar så kommer rätt klient åt rätt saker.

Kan det alltså vara lite mer konfigurering i din router? Det var ju en annan tjomme på 99mac som hade ett snarlikt problem med en kusin till din Netgear och när jag läste manualen till den routern så insåg jag att Netgear har en rackarns massa parametrar att ställa in och dessutom rätt!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 13:52

OK, några grejer som jag inte hajar:

1. Var ska man kunna ställa in att G5:an inte ska "köra extreme". Finns det valet verkligen?

2. Det finns definitivt en firmwareuppgradering för MR814v2, om den gör någon skillnad vet jag inte för det är att överhuvudtaget packa upp filen på mina macar som inte funkar alls. (Och jag släpper ingen Windows-mackapär över tröskeln...:-))

Jag får försöka förstå vad det är ni säger. Är väl inte direkt någon nätverkstekniker kan man säga...

Tack
/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-14 14:38

Svar:
1. Vet inte, eftersom jag varken har en G5 eller AirPort Extreme. Titta i nätverksinställningar|Ethernet om du hittar något sånt! Det går ju att välja hastighet när man kör trådbundet.

2. Jag har en Netgear MR814v2 och när jag kollade hos Netgear så var de tydliga med att v2 inte skulle firmware-uppgraderas. Men det kan ju kommit något nytt senaste månaden.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 16:23

Även om detta med Netgears firmware eller inte inte är själva frågan så är det så att det finns en sida för MR814 och där står det tydligt att man inte ska uppgradera en v2 med dess firmware. Men det finns en supportsida för MR814v2 specifikt och där finns en firmware-uppdatering (som då INTE ska installeras på MR814). Men den kan jag inte få Macen att läsa...
/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-14 16:54

Är det den här uppdateringen vi talar om ?
http://www.netgear.com/support/support_details.asp?dnldID=467

"Do not install this firmware if the model number on the label on the bottom of your router ends with v2!

mr814_414rc2.bin "

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 20:05

Oavsett om din station ska uppdateras eller inte gäller följande:

OM basstationen ska uppdateras så är det .bin-filen som ska laddas ner till apparaten. Att försöka packa upp denna .bin-fil går alltså inte. Detta har inget med Mac att göra.

Att ditt kort är ett 802.11g-kort ska inte spela någon roll, bara att det går långsammare.

Följande saker ska man alltid kolla:

Har du kryptering tillslagen, är det kryptering som stöds av bägge apparater. Har du rätt nyckel inskriven i klienten jämfört med swirchen. Observera att du skriver in nyckeln i regel i hex-format.

Kolla MAC-adresseringsfiltret om det är aktivt i switchen. Finns G5:ans MAC-adress med där? Om nej lägg dit den.

Kan svära på att problemet är någon av dessa två.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:40

Till Macus: Nej det är den här vi pratar om:
http://www.netgear.com/support/support_details.asp?dnldID=574

Och nu pratar vi inte mer om det.

Safir: Routern har min mac-adress. Men det där med bin-filen hade jag inte snappat. Ska försöka på en gång. Tack så mycket.

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-14 23:50

>>frestr
Tack för att du la ut länken!
Den var ju inte så lätt att hitta.

Men nu pratar jag visst om det här trots att jag inte fick.

Korta versionen
Kör in senaste firmwire med Internet Explorer om du har version 5.00 i den nu.
Något längre version
Det finns ett antal trådar om Netgear-stationer och hur man uppgraderar dom till senaste firmware. Jag slet mitt hår med min MR814v2 som min spajdans nya iBook inte ville prata med. Efter att ha försökt att ställa in routern på alla möjliga sätt sökte jag lite på nätet och fann att det skulle uppgraderas till minst version 5.0.1 för att fungera med AirPort Extreme-kort.

Laddade ner uppgraderingen och landade med en img-fil på skrivbordet. Den gick inte att montera så jag slängde den och gick och la mej.

I kväll laddade jag ner den igen och försökte att ladda upp img-filen istället. Såg ut att gå bra, men efter "Upload, please wait" i tio minuter avbröt jag och fortsatta söka efter svaret. I en tråd hos Macworld.com stod det att MR814v2 bara gillar att man smeker den medhårs med Internet Explorer.

Minsann; nu surfar jag trådlöst med Extreme-kortet till min MR814v2. Men för att boosta hastigheten lite så ska jag köpa mig en Extreme-station av något slag.

Tänkte bara delge mig av lösningen till detta något gamla problem - men för mej aktuellt då jag gått från TiBook till iBook.

/c

Ursprungligen av Christian Åhs:

Korta versionen
Kör in senaste firmwire med Internet Explorer om du har version 5.00 i den nu.
Något längre version
Det finns ett antal trådar om Netgear-stationer och hur man uppgraderar dom till senaste firmware. Jag slet mitt hår med min MR814v2 som min spajdans nya iBook inte ville prata med. Efter att ha försökt att ställa in routern på alla möjliga sätt sökte jag lite på nätet och fann att det skulle uppgraderas till minst version 5.0.1 för att fungera med AirPort Extreme-kort.

Laddade ner uppgraderingen och landade med en img-fil på skrivbordet. Den gick inte att montera så jag slängde den och gick och la mej.

I kväll laddade jag ner den igen och försökte att ladda upp img-filen istället. Såg ut att gå bra, men efter "Upload, please wait" i tio minuter avbröt jag och fortsatta söka efter svaret. I en tråd hos Macworld.com stod det att MR814v2 bara gillar att man smeker den medhårs med Internet Explorer.

Minsann; nu surfar jag trådlöst med Extreme-kortet till min MR814v2. Men för att boosta hastigheten lite så ska jag köpa mig en Extreme-station av något slag.

Tänkte bara delge mig av lösningen till detta något gamla problem - men för mej aktuellt då jag gått från TiBook till iBook.

/c

linksys wrr54gs eller deras nya wrt54gx
fulare dock, men kul medhakkade firmisar

1
Bevaka tråden