Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator till Apple Cinema Display?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer att sälja min PB 17" inom kort för att den är alldeles för stor.
Det jag vill ha är en en PB 12" eller iBook 12" som går att koppla ihop med en 23" cinema display och till TV:n.
Undrar nu vilken jag är tvungen att välja, för jag förmodar att någon av de båda modellerna inte klarar av mina krav. Vad måste den ha Mini-DVI-ut eller DVI & S-Video ut?
Har noll koll så jag hoppas att det finns någon som har.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 21:59

Få se nu. Den nya klarar av det. Alltså 1GHz. Den gamla som jag ägen 867 MHz funkar men du måste köpa till något som jag inte kommer på vad det heter, och tyvärr är ganska dyr..
Synd det där för annars hade jag tänkt att vi hade kunnat byta med lite $ imellan.. Men men hoppas iaf att du fick svar på det du undrade efter???

(från http://www.apple.com/se/displays/acd20/)

Citat:

Systemkrav

Apple Cinema Display kräver Mac OS X 10.2 eller senare, och någon av följande datorer:


Power Mac G4 med något av grafikkorten NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX eller GeForce4 Titanium, eller ATI Radeon 7500, 9000 Pro eller 9700 Pro.


PowerBook G4 med en DVI-port och Apples DVI-till-ADC-adapter

Jag vill inte behöva använda en ADC till DVI sladd.
Vilken dator duger vilken duger inte? Är endast intresserad utav en bärbar.
Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-14 22:12

Jag har en iBook G4 med 1152 MB internminne och 60GB HD. Har satt i DVD-R och implementerat mjukvarufixen som annars begränsar den externa skärmen till dubblering. (Det är i princip bara mjukvara som skiljer den mot PB 12") Min maskin skall lösa det du behöver. Vill du byta med din 17" så hör av dig... MEN VARFÖR vill du koppla till TV? Det blir ALDRIG bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:13

Tja det enda du kan göra då är väl att köpa dig en G5:a. För alla Pb har juh bara DVI så du sitter du vär fast där.
DVS: Du måste ha en DVI - ADC adapter.
Hur ska du annar få ström till cineman hade du tänkt dig???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Tja det enda du kan göra då är väl att köpa dig en G5:a. För alla Pb har juh bara DVI så du sitter du vär fast där.
DVS: Du måste ha en DVI - ADC adapter.
Hur ska du annar få ström till cineman hade du tänkt dig???

Aha är det därför man behöver ha en DVI - ADC adapter. Då måste jag ju ha en, men funkar det med en billig iBook modell eller måste jag ha en PB modell? På PB modellerns står det Mini-DVI-Ut. Räcker det?
Hur är det på iBook modellerna, det stod inget på apples store.

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
MEN VARFÖR vill du koppla till TV? Det blir ALDRIG bra.

För att se filmer på TV:n. Kvaliten sjunker väll inte så himla mycket? Varför?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-14 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
För att se filmer på TV:n. Kvaliten sjunker väll inte så himla mycket? Varför?

Tja. Smaken & baken... Jämför du med att titta på 23" display, så...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:36

Vad sinnes jag hittar inte heller.. Inte sagt att jag är super bra på att hitta saker på nätet men men ..

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Tja. Smaken & baken... Jämför du med att titta på 23" display, så...

Nu kommer en dum fråga, men jag har noll koll.
Nu vet jag inte om den funkar till detta, men säg att man har en PB 12" Combo som har en upplösning på 1024 x 768 upplösning och kopplar den till en 23" cinema display som klarar upplösningar upp till 1920 x 1200. Så måste det väll vara så att den maximala upplösning som man kan få på cinema vara 1024x768?

Till frågan som jag undrade från början: Gå det att koppla den billigaste PB:n eller iBook modellen till en cinema. Jag tror att PB:n klarar det för att den har mini dvi ut, men hur det ligger till med iBook vet jag inte?

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag har en iBook G4 med 1152 MB internminne och 60GB HD. Har satt i DVD-R och implementerat mjukvarufixen som annars begränsar den externa skärmen till dubblering. (Det är i princip bara mjukvara som skiljer den mot PB 12") Min maskin skall lösa det du behöver. Vill du byta med din 17" så hör av dig... MEN VARFÖR vill du koppla till TV? Det blir ALDRIG bra.

Det finns väl ingen digital utgång på en iBook???

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:44

Nej du får max på cineman alltså 1920 x 1200 helt sjukt bra om jag ska vara ärlig med dig.. Jag har en sådan själv.. Ja precis som jag sa till dig tidigare så kan du göra det med den nya pb 12" men inte det gamla.. Vad gäller iBooken kan jag tyvärr inte svara

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Nu kommer en dum fråga, men jag har noll koll.
Nu vet jag inte om den funkar till detta, men säg att man har en PB 12" Combo som har en upplösning på 1024 x 768 upplösning och kopplar den till en 23" cinema display som klarar upplösningar upp till 1920 x 1200. Så måste det väll vara så att den maximala upplösning som man kan få på cinema vara 1024x768?

Det är 2048 x 1536 som är högsta möjliga upplösning på extern skärm på alla nya powerbookar enligt http://www.apple.com/se/powerbook/specs.html

Skumt att man kan köpa en PB G4 12" som klarar 1024 x 768 upplösning och koppla den till en Cinema display och få en upplösning på 2048 x 1536.

Inte riktigt. Du kan få UPP TILL 1048 x 1536 på en EXTERN skärm, men det beror på vad skärmen klarar också. Det är bara frågan om vad grafikkortet i PB'n kan driva. Om skärmen sedan klarar max 1920 x 1200 blir det ju max det som blir resultatet.

Det är den INBYGGDA skärmen i PB'n som klarar 1024 x768 max.

Vad är max upplösningen som jag kan få ut om jag kopplar en PB G4 12" till en 23" cinema display då?
Läser igenom svaret imorgon när jag är lite piggare. Tack så mycket för hjälpen tror säkert jag har några mer frågor imorgon.:)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-15 00:36

Både iBook och PB 12" klarar av att driva alla pixlar som finns på din Cinema som är externt kopplad. Varenda en, såväl horisontellt som vertikalt. På den inbyggda skärmen så FINNS DET INTE fler pixlar än 1024 att driva!

1
Bevaka tråden